Válassza az Oldal lehetőséget

Szerepjáték felkészülés nyolc lusta lépésben

Ellenőrző lista a lusta felkészüléshez:

  • Nézd át a játékos karaktereket!
  • Találj ki erős kezdést!
  • Vázold fel a lehetséges jeleneteket!
  • Határozd meg a titkokat és nyomokat!
  • Dolgozz ki fantasztikus helyszíneket!
  • Alkosd meg a fontos NJK-kat!
  • Válaszd ki a szörnyeket!
  • Válassz mágikus jutalmakat!

Íme egy rövid összefoglaló az egyes lépésekről.

Nézd át a játékos karaktereket!

Mielőtt bármi mást tennénk, segít, ha néhány percet a játékos karakterek áttekintésével töltünk. Mi a nevük? Mik a céljaik? Mi kapcsolódhat a hátterükhöz? Mit élveznek a játékosaik az asztalnál?

Lehet, hogy nem is írsz le semmit ebben a lépésben, de a karakterek áttekintése segít, hogy emlékezzél rájuk – és biztosítja, hogy a többi lépés is illeszkedjen hozzájuk

Találj ki erős kezdést!

A legfontosabb előkészület, amit tehetünk, az a játék kezdetének kitalálása. A körülmények megalapozása meghatározza, hogyan fog menni a játék többi része. Amikor eldöntöd, hogy hol kezdődik egy játékalkalom, akkor azt is kitalálod, hogy mi történik, mi a játék kezdeti fókusza, és hogyan indíthatod be az akciót. Ha kétségeid vannak, kezdj harccal. Példák erős kezdésre a dokumentum későbbi részében találhatók.

Vázold fel a lehetséges jeleneteket!

Egy erős kezdéssel a kezünkben felvázolhatunk egy rövid listát a lehetséges jelenetekről, amelyek bekövetkezhetnek. Ez a lépés leginkább arra való, hogy úgy érezd, kézben tartod a játékot, mielőtt az megkezdődne. Kalandmesterként azonban állandóan készen kell állnunk arra, hogy a potenciális jeleneteket elvessük, ha a játék más irányba halad – és ez gyakran meg is történik. Általában elég, ha jelenetenként csak néhány szót írunk le, és egy-két jelenettel számolunk egy órányi játék alatt. Kihagyhatjuk ezt a lépést, ha úgy gondoljuk, hogy nincs rá szükség.

Határozd meg a titkokat és nyomokat!

A következő lépés a második legfontosabb az erős kezdés után. Ez az egyik legerősebb eszköz, ami a kalandmesterek rendelkezésére áll. A titkok és nyomok olyan tömör, rövid mondatok, amelyek egy nyomot tartalmaznak, a történet vagy a világ egy olyan részletét, amelyet a karakterek felfedezhetnek a játék során. Nem tudhatod pontosan, hogy a karakterek hogyan fogják felfedezni ezeket a nyomokat. Éppen ezért ezeket a titkokat és nyomokat a felfedezésük helyétől függetlenül kezeld, hogy a játékba bárhol be tudd dobni őket, ahol annak értelme van. Ez lehetővé teszi, hogy a játék szabadon folyjon, miközben lehetővé teszi számodra azt is, hogy a történet fontos darabjait ott fedd fel, ahol a karakterek felfedezhetik azokat. E lépés során során érdemes tíz ilyen titkot vagy nyomot feljegyezni.. A dokumentumban további részében találsz példákat  a titkok és nyomok leírására.

Dolgozz ki fantasztikus helyszíneket!

Hangulatos helyszíneket nem könnyű rögtönözni. Épp ezért érdemes rászánni az időt arra, hogy kidolgozott pár fantasztikus helyszínt, amiket a karakterek felfedezhetnek és felderíthetnek a játék során. A helyszínekre gondolhatsz úgy is, mint egy díszletre, egy szobára vagy a kalandod egyik jelenetének hátterére.

Minden helyszínt írj le egy rövid, hangulatos névvel, például a „Naptorony”. Ezután írj össze három fantasztikus tulajdonságot a helyszínhez, mint például: „Lángoló fénysugár, amely az ég felé ragyog”, „Olvadt kőzetből álló árok” vagy „Ősi, kőbe vésett hatalmas elf jelek”. Végső soron egész kazamaták építhetők egymáshoz kapcsolódó fantasztikus helyszínek sorozatából, ahol minden helyszín egy-egy nagy helyiségnek, szobának felel meg. Előfordulhat, hogy egy adott helyszínt nem használsz fel azon az alkalmon, amelyre előkészíted, de egy későbbi ülésre készen áll majd arra, hogy a karakterek felfedezzék.

Alkosd meg a fontos NJK-kat!

A felkészülés során gondoljuk át azokat az NJK-kat (nem játékos karaktereket), akik a kaland szempontjából a legfontosabbak; összpontosítsunk a nevükre és a kalandhoz való kapcsolatukra. Majd csomagoljuk az NJK-t egy popkulturális karakternek megfelelő archetípusba. A többi NJK-t az asztalnál is rögtönözhetjük.

Válaszd ki a szörnyeket!

Milyen szörnyekkel találkozhatnak a karakterek a legnagyobb eséllyel? Milyen szörnyeknek van értelme egy adott helyszínen és helyzetben? A „szörny” kifejezést most tágabban értelmezzük: az ellenséges NJK-kat és a valóban szörnyeteg ellenségeket is magában foglalja. Bármilyen típusú ellenségre is van szükséged, a szörnyekről szóló könyvek átolvasása adhat ötleteket arra, hogy a megfelelő helyzethez a megfelelő lényeket válaszd ki.

Emellett a szörnyek kihívási értéke (challange rating) és a karakter szintje közötti laza kapcsolat előjelezheti, hogyan is alakulhat egy csata. A legtöbbször elég csak feljegyezni pár szörnyet, és a kaland során történtek alapján rögtönözhetsz csatákat. A főgonoszok elleni harcok megtervezésére több munkára lehet szükség. További információért lásd az 5E csatajelenet tervezés lustán című fejezetet!

Válassz mágikus jutalmakat!

A játékosok szeretik a varázstárgyakat, és érdemes időt fordítani arra, hogy olyan tárgyakat készítsünk be, amiket érdekesnek találhatnak. Ez a lépés a karakterekre közvetlenül is hat – azáltal, hogy a történet egy érdekes részét szó szerint a kezükbe nyomjuk. A varázstárgyakkal való jutalmazására több technika keverékét is használhatod: a tárgyak véletlenszerű kidobásától kezdve a karakterek témái és a játékosok vágyai alapján kiválasztott konkrét tárgyakig. A varázstárgyak nagyszerű eszközök titkok és nyomok közvetítésére is.

A nyolc lépés online játékhoz

A fent leírtak ugyanolyan jól működnek, akár online, akár személyesen, az asztal körül játszotok. Akárhogy is játszol, az ellenőrző lista akkor is működik.

Felkészülés 5 perc alatt – szűkített ellenőrző lista

Ha nagyon kevés időd van, csökkentsd az ellenőrző listát a legfontosabb dolgokra, amelyeket a játék megkezdése előtt el tudsz készíteni. Íme három példalépés.

  • Találj ki erős kezdést!
  • Határozd meg a titkokat és nyomokat!
  • Dolgozz ki fantasztikus helyszíneket!

This work includes material taken from the Lazy GM's Resource Document by Michael E. Shea of SlyFlourish.com, available under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

This work includes material taken from the System Reference Document 5.1 ("SRD 5.1") by Wizards of the Coast LLC and available at https://dnd.wizards.com/resources/systems-reference-document. The SRD 5.1 is licensed under the Creative Commons Attribution 4.0 International License available at https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/legalcode.

A fordítás a Lazy GM's Resource Document alapján készült (2023. szeptember 10-i verzió). Szerzője Michael E. Shea (SlyFlourish.com), elérhető Creative Commons Attribution 4.0 International License alatt.

A fordítás részleteket tartalmaz a System Reference Document 5.1 ("SRD 5.1") forrásnayagból, melynek szerzője a Wizards of the Coast LLC és ami elérhető https://dnd.wizards.com/resources/systems-reference-document címen. Az SRD 5.1 Creative Commons Attribution 4.0 International License alapján elérhető, részletek https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/legalcode címen.

Fordította: Miyazaki Jun (SFportal.hu), a DeepL és az OpenAI ChatGPT segítségével. Lektorálta Kováts Gergely és Hegedűs Gábor. A Dungeons & Dragonshoz kapcsolódó szakkifejezések és nevek magyar fordítása részben a Tuan kiadó által publikált Kezdőkészletből, részben Kováts Gergely 5E SRD fordításaiból, részben Nemes Márk Nagy Magyar 5E Szörnyjegyzékéből származik.

A fordítás a fenti források megjelelölésével szabadon felhasználható a Creative Commons Attribution 4.0 International License alapján. 

A Lazy GM szerzője Mike Shea - ha tetszik, amit olvastál, az alábbi kötetek lehetnek segítségedre a mesélésben:

Kapcsolódó cikkek