Ez a szakasz rövid útmutatókat kínál az „elmeszínház” stílusú harc lebonyolításához — térképek és bábuk nélkül, csupán a narratívát és a játékosok képzeletét felhasználva. Oszd meg ezeket az irányelveket a játékosokkal, hogy mindenki közös megértéssel rendelkezzen arról, hogyan működik a harc lebonyolításának e megközelítése az asztalnál.
Alapelvek
Az elmeszínház stílusban játszott körönkénti harc három alapelv köré épül:
- A KM leírja a helyzetet.
- A játékosok elmondják karaktereik szándékait.
- A KM segít a játékosoknak e szándék elérésében és megítéli, hogy bonyolódik a szituáció.
Közös nevező
Egy KM, aki elmeszínház-stílusú játékot vezet, tartsa szem előtt a következő pontokat:
- Az elmeszínház stílusú harcot az alábbi ideálok köré építsd: a KM és a játékosok közösen dolgoznak azon, hogy elmeséljenek egy akciódús és kalanddal teli történetet. Nem ellenfelek.
- A KM és a játékosok a harc során nem rejtegetik szándékaikat.
- A játékosok és a KM feltételezik, hogy a karakterek és ellenségeik óvatosan mozognak, lehetőség szerint elkerülve a szabad támadásokat.
- A KM jelzi, amikor egy karakter kockázatot vállal, például szabad támadást provokál, mielőtt a játékos eldöntené, hogyan cselekszik a karaktere.
Tanácsok játékosoknak
Az elmeszínház-stílusú játékban részt vevő játékosoknak a következő pontokat érdemes szem előtt tartaniuk:
- Mondd el a szándékaidat. Mondd el a KM-nek, mit szeretnél, hogy a karaktered mit tegyen a történetben, amit a csatajelenet lendít előre. Kerüld el az oda-vissza taktikai kérdések sorozatát.
- Mondd el a KM-nek, milyen különleges képességei vannak a karakterednek, amit szeretnél kiemelni. Ha van taktikai képességed, amit használni szeretnél, írd le, hogyan szeretnéd, hogy azok működjenek az adott helyzetben. Például: „Közel szeretnék maradni a paphoz, hogy használhassam az őrzés harci stílusomat (protection fighting style), de 10 láb távolságot tartok az orkoktól, hogy a szálfegyver mester (polearm master) képességemet használva megüthessem őket, amikor a közelbe érnek.”
- Pontosan írd le, mit szeretnél tenni. „Szeretnék a paladin auráján belül maradni, de mégis támadni a hobgoblin pusztítót.”
- Keress szórakoztató módokat a KM által leírt környezet kihasználására.
- Ne aggódj annyit a játék mechanikai részletei miatt, és foglalkozz inkább az izgalmas akcióval és kaland cselekényével. Egy jó módja ennek, ha úgy képzeled a harcot, mint a kedvenc filmed egy akciódús csatáját.
Tanácsok kalandmestereknek
Egy elmeszínház-stílusú játékot vezető KM-nek a következő pontokat érdemes szem előtt tartania:
- Dolgozz együtt a játékosokkal, ne ellenük! Hiba esetén inkább a karakterek javára dönts, miközben segíted a játékosokat szándékaik elérésében.
- Minden körben írd le a cselekvő karakter környezetét.
- Ítéld meg az egy területre irányuló támadások célpontjainak számát a helyzet, a harcosok feltételezett pozíciói és a terület nagysága alapján.
- Használj élénk, játékon belüli elbeszélést a karakterek, szörnyek, cselekvések és kaland cselekményének leírására, ahogy az kibontakozik.
- Köss alkukat és megállapodásokat a játékosokkal. „Egy tűzgömbbel három orkot érhetsz el, vagy ötöt, ha az egyik társadat is hajlandó vagy eltalálni.”
- Írd le a harcosok közötti távolságokat lábakban, hogy segítsd a játékosokat felismerni, mit tudnak és mit nem tudnak megtenni. Az alapértelmezés legyen 25 láb, ha nem vagy biztos benne.
- Mesélj egyszerűbb csatákat, felhasználható környezeti jellemzőkkel, mint például felborított asztalok, repedt cseppkövek, sziklaszélek, feneketlen gödrök, lobogó tüzek és lógó csillárok.
- Kérd meg a játékosokat, hogy jellemezzék a szörnyeket érdekes fizikai jellemzőik leírásával.
- Adj lehetőséget a játékosoknak, hogy felvághassanak karaktereik képességeivel és képzettségeivel.
- Vannak játékosok, akik képtelenek fejben vizualizálni a harci jeleneteket, ez az állapot aphantasia néven ismert. Fontold meg, hogy ezeknek a játékosoknak rajzolsz egy gyors vázlatot, vagy egyéb vizuális segítséget adsz nekik.
Egy eszköz a sok közül
Vedd fel az elmeszínházat a csaták lemesélésének módjai közé, beleértve az absztrakt térképeket, a zóna-alapú harcot (ebben a dokumentumban később beszélünk róla), a négyzetrácsos térképen zajló harcot vagy a 3D terepet. Válaszd ki a megfelelő harci stílust a jelenet tempója és bonyolultsága alapján. Tartsd minden megközelítést eszközként a kalandmesteri eszköztáradban, hogy segítsen izgalmas, akciódús kalandok mesélésében.
This work includes material taken from the Lazy GM's Resource Document by Michael E. Shea of SlyFlourish.com, available under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
This work includes material taken from the System Reference Document 5.1 ("SRD 5.1") by Wizards of the Coast LLC and available at https://dnd.wizards.com/resources/systems-reference-document. The SRD 5.1 is licensed under the Creative Commons Attribution 4.0 International License available at https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/legalcode.
A fordítás a Lazy GM's Resource Document alapján készült (2023. szeptember 10-i verzió). Szerzője Michael E. Shea (SlyFlourish.com), elérhető Creative Commons Attribution 4.0 International License alatt.
A fordítás részleteket tartalmaz a System Reference Document 5.1 ("SRD 5.1") forrásnayagból, melynek szerzője a Wizards of the Coast LLC és ami elérhető https://dnd.wizards.com/resources/systems-reference-document címen. Az SRD 5.1 Creative Commons Attribution 4.0 International License alapján elérhető, részletek https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/legalcode címen.
Fordította: Miyazaki Jun (SFportal.hu), a DeepL és az OpenAI ChatGPT segítségével. Lektorálta Kováts Gergely és Hegedűs Gábor. A Dungeons & Dragonshoz kapcsolódó szakkifejezések és nevek magyar fordítása részben a Tuan kiadó által publikált Kezdőkészletből, részben Kováts Gergely 5E SRD fordításaiból, részben Nemes Márk Nagy Magyar 5E Szörnyjegyzékéből származik.
A fordítás a fenti források megjelelölésével szabadon felhasználható a Creative Commons Attribution 4.0 International License alapján.
Tartalomjegyzék
- A lusta kalandmester forrásanyag - főoldal
- Hogyan hozzunk össze egy szerepjátékos csapatot?
- 0. játékülés ellenőrző lista
- Biztonsági eszközök
- Játékos karakterek összekötése
- Spirális kampányfejlesztés
- Küldetéssablonok
- 5E improvizációs eszközök
- Vadonjárás és felfedezés
- Gyors 5E összecsapás tervezés
- 5E csatajelenet tervezés lustán
- Útmutató az elmeszínházhoz (részletes)
- Útmutató az elmeszínházhoz (rövidített)
- Zóna-alapú harc
- Szörnyek nehézségi tárcsái
- Szörny sablonok
- Élőhalott sablonok
- Hordák kezelése
- Stresszhatások
- Alap kalandgenerátorok
- NJK generátor
- Kincs generátor
- Véletlenszerű csapdák
- Véletlenszerű nevezetességek
- Véletlenszerű tárgyak
- Véletlenszerű városi események
- Véletlenszerű szörnyek
- Lusta 5E szerepjáték
Kapcsolódó cikkek
A lusta kalandmester random generátorai
Elkészültek A lusta kalandmester forrásdokumentumának utolsó fejezetei is magyarra fordítva. Ebben rengeteg, a felkészülést vagy az asztali...
A lusta kalandmester szörnyei
Hogyan finomhangolhatjuk akár csata közben is a szörnyeket, akikkel a kalandozók harcolnak? És hogyan módosíthatjuk a már ismert szörnyeket néhány...
A lusta kalandmester harcot mesél
Újabb magyar nyelvű fejezetek olvashatóak A lusta kalandmester - forrásanyagból. Ezekből megtudhatjuk, hogyan meséljünk felfedezős, vadonjárós...
Spirális kampánytervezés, küldetéssablonok és 5E improvizációs eszközök – új Lazy GM fejezetek magyarul
Elkészült újabb néhány fejezet a Lusta kalandmester forrásdokumentumból! Spirális kampányfejlesztés Küldetéssablonok 5E improvizációs...
D&D 5E háziszabály: Szerencse és Végzet pontok
Az év eleji OGL-botrány sok különböző alternatív 5E fejlesztéshez megadta a szikrát - ezek közül úgy tűnik, hogy a legnagyobb várakozás és támogatás...