A spirális kampány fejlesztése során a világépítést közvetlenül a karaktereket körülvevő területtel kezdjük, majd spirálisan kifelé haladva bővítjük, ahogy a karakterek felfedezik azt. E fejezet javaslatokat és inspirációt kínál a spirális kampányfejlesztéshez.
Kampányalap
Kezdjed azzal, hogy egyetlen mondatban leírod a kampány központi témáját. Ez a téma lesz a kampány fő fókusza, és a nulladik ülés során elmondhatod a játékosoknak, hogy a karaktereiket e téma köré építhessék fel. Az alábbi kampányfelütéseket kiindulópontként vagy inspirációforrásként használhatod.
Kampányfelütések
- Akadályozzátok meg a Sárkánykirálynő megidézését!
- Akadályozzátok meg Fekete Hold eljövetelét!
- Vessetek véget Elenda, a lich királynő sötét uralmának!
- Szüntessétek meg Vroth, a halállovag politikai befolyását!
- Öljétek meg Veresynt, a vámpírurat és hordáját!
- Állítsátok vissza a fényt a Rémálmok Völgyében!
- Állítsátok helyre Orlon, a démonherceg börtönét!
- Törjétek meg az Öt Karom Sárkányszövetségét!
- Mentsétek meg az embereket, mielőtt egy gnoll horda véres lakomájává válnának!
- Állítsátok vissza a bukott mennylakó, Ixyan fényét!
- Számoljátok fel a Fehér Penge Birodalmát!
- Találjátok meg Ilumenia kapujának hét kulcsát!
- Akadályozzátok meg a varázslókirály feltámasztását!
- Állítsátok meg a Vörös Óceán szektáját!
- Mentsétek meg a zafír trón örökösét!
- Találjátok meg és zárjátok le a világkígyó kriptáját!
- Zárjátok be az Odaátra vezető kaput!
- Pusztítsátok el a Fekete Nap kardját!
- Öljétek meg az ősöreg sárkányt, Larthyxot, a Lángnyelvet!
- Törjétek meg Karthyn, a főördög sötét paktumát!
Hat igazság
Ha megvan a felütés, határozz meg hat igazságot, amelyek megkülönböztetik kampányodat a többitől, majd oszd meg ezeket a játékosokkal. Íme egy példa a hat igazságra egy olyan kampányhoz, mely a Fekete Hold leereszkedése köré épül.
- Bölcsek és szektások jövendölnek a Fekete Hold eljöveteléről – egy ősi gonoszról, mely elnyeli a világot.
- Szörnyeket láttak az egykori legbiztonságosabb utak mentén. Egész falvak lakossága tűnik el nyomtalanul.
- Egy lebegő obszidián fellegvár jelent meg északon, a Sziklafog-hegység felett.
- A népeknek egykor meg kellett küzdeniük a Fekete Hold eljövetelével, elveszett annak a titka, hogy hogyan élték túl.
- A gonosz Trex király a Fekete Hold eljövetele által okozott káoszt arra használja fel, hogy háborút indítson mindenfelé.
- A prófécia a Fehér Nap lovagjainak visszatéréséről beszél, akik visszaállítják a fényt.
Kezdő helyszínek
A spirális kampányok egy központi helyen kezdődnek, gyakran egy kis településen, ahonnan a karakterek elindulnak a szomszédos területek felfedezésére. Egy falu mindig jól működik kiindulási helyszínként, de számos alternatíva létezik.
1d10 kezdő helyszín
- Kalandozók céhe
- Bányásztelep
- Frissen hajótörést szenvedett hajó
- Határmenti előőrs
- Szent templom
- Menekülttábor
- Ostromlott erőd
- Nagy könyvtár
- Síkok csomópontjában álló város
- Omladozó erőd
Kampányfrontok
A kampányfrontok a kampány külső mozgatórugói. A frontok a hadifrontokhoz hasonlóan (ahonnan a név is származik) olyan konfliktuspontok, amelyek a kampány előrehaladtával előretörnek és visszavonulnak. A frontok gyakran főgonoszok, de lehetnek külső erők is, például természeti katasztrófák vagy a sors zord fintora. A kampányoknak egyszerre akár három frontja is lehet, amelyek között a következők bármelyike szerepelhet.
1d20 Kampányfront
- Tolvajok céhe
- Sötét nekromanta
- Végítélet-hívő szekta
- Zsoldos sereg
- Elfeledett gépezet
- Gonosz szerkezet
- Démonherceg
- Főördög
- Korrupt nemes
- Rivális kalandorok
- Varázslórend
- Idegen horda
- Meteor vihar
- Más síkokról érkező betolakodók
- Hatalmas főmágus
- Ősi lich
- Vérengző kannibálok
- Unseelie tündérúr
- Rémsárkány
- Élőhalott herceg
Helyi kalandhelyszínek
Ahogy a kampány spirálisan kifelé bővül, a karakterek megismerik a helyi kalandhelyszíneket. Helyezz el három ilyen kalandhelyszínt a kiindulási helyszínhez közel. Ha pedig segítségre van szükséged egy kalandhelyszín kidolgozásához, nézd meg e dokumentum későbbi részeit.
- Ősi kripta
- Elfeledett csatornák
- Kísértetjárta erőd
- Fertőző kút
- Patkányoktól hemzsegő pince
- Szentségtelen templom
- Veszélyes barlangok
- Földalatti város
- Háború sújtotta fellegvár
- Tündér tisztás
- Elhagyott kazamata
- Romos őrtorony
- Hatalmas üreges szobor
- Elsüllyedt katakombák
- Obszidián zikkurat (lépcsős templom)
- Kísértetjárta erdő
- Túlvilági hasadék
- Elsüllyedt barlang
- Holt, üreges fa
- Kettétört hajóroncs
This work includes material taken from the Lazy GM's Resource Document by Michael E. Shea of SlyFlourish.com, available under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
This work includes material taken from the System Reference Document 5.1 ("SRD 5.1") by Wizards of the Coast LLC and available at https://dnd.wizards.com/resources/systems-reference-document. The SRD 5.1 is licensed under the Creative Commons Attribution 4.0 International License available at https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/legalcode.
A fordítás a Lazy GM's Resource Document alapján készült (2023. szeptember 10-i verzió). Szerzője Michael E. Shea (SlyFlourish.com), elérhető Creative Commons Attribution 4.0 International License alatt.
A fordítás részleteket tartalmaz a System Reference Document 5.1 ("SRD 5.1") forrásnayagból, melynek szerzője a Wizards of the Coast LLC és ami elérhető https://dnd.wizards.com/resources/systems-reference-document címen. Az SRD 5.1 Creative Commons Attribution 4.0 International License alapján elérhető, részletek https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/legalcode címen.
Fordította: Miyazaki Jun (SFportal.hu), a DeepL és az OpenAI ChatGPT segítségével. Lektorálta Kováts Gergely és Hegedűs Gábor. A Dungeons & Dragonshoz kapcsolódó szakkifejezések és nevek magyar fordítása részben a Tuan kiadó által publikált Kezdőkészletből, részben Kováts Gergely 5E SRD fordításaiból, részben Nemes Márk Nagy Magyar 5E Szörnyjegyzékéből származik.
A fordítás a fenti források megjelelölésével szabadon felhasználható a Creative Commons Attribution 4.0 International License alapján.
Tartalomjegyzék
- A lusta kalandmester forrásanyag - főoldal
- Hogyan hozzunk össze egy szerepjátékos csapatot?
- 0. játékülés ellenőrző lista
- Biztonsági eszközök
- Játékos karakterek összekötése
- Spirális kampányfejlesztés
- Küldetéssablonok
- 5E improvizációs eszközök
- Vadonjárás és felfedezés
- Gyors 5E összecsapás tervezés
- 5E csatajelenet tervezés lustán
- Útmutató az elmeszínházhoz (részletes)
- Útmutató az elmeszínházhoz (rövidített)
- Zóna-alapú harc
- Szörnyek nehézségi tárcsái
- Szörny sablonok
- Élőhalott sablonok
- Hordák kezelése
- Stresszhatások
- Alap kalandgenerátorok
- NJK generátor
- Kincs generátor
- Véletlenszerű csapdák
- Véletlenszerű nevezetességek
- Véletlenszerű tárgyak
- Véletlenszerű városi események
- Véletlenszerű szörnyek
- Lusta 5E szerepjáték
Kapcsolódó cikkek
A lusta kalandmester random generátorai
Elkészültek A lusta kalandmester forrásdokumentumának utolsó fejezetei is magyarra fordítva. Ebben rengeteg, a felkészülést vagy az asztali...
A lusta kalandmester szörnyei
Hogyan finomhangolhatjuk akár csata közben is a szörnyeket, akikkel a kalandozók harcolnak? És hogyan módosíthatjuk a már ismert szörnyeket néhány...
A lusta kalandmester harcot mesél
Újabb magyar nyelvű fejezetek olvashatóak A lusta kalandmester - forrásanyagból. Ezekből megtudhatjuk, hogyan meséljünk felfedezős, vadonjárós...
Spirális kampánytervezés, küldetéssablonok és 5E improvizációs eszközök – új Lazy GM fejezetek magyarul
Elkészült újabb néhány fejezet a Lusta kalandmester forrásdokumentumból! Spirális kampányfejlesztés Küldetéssablonok 5E improvizációs...
D&D 5E háziszabály: Szerencse és Végzet pontok
Az év eleji OGL-botrány sok különböző alternatív 5E fejlesztéshez megadta a szikrát - ezek közül úgy tűnik, hogy a legnagyobb várakozás és támogatás...