Válassza az Oldal lehetőséget

Vadonjárás és felfedezés

Ez a rész a veszélyekkel teli, vad vidékeken való utazás kezelésére kínál rendszerezett megközelítést, amely mind pontmozgásokkal, mind hexa mozgásokkal használható.

Amikor a karakterek terepen utaznak, meghatározott tevékenységeket végeznek az út során. Válassz megfelelő NF-ot (Difficulty Class, vagyis Nehézségi Fokot) ezekhez a tevékenységekhez, ahol a próbák általában NF 10 (könnyű) és NF 20 (nagyon nehéz) között mozognak. Alapértelmezésben az NF 12 többnyire jó választás.

Karakterszerepek

Amikor a karakterek úgy döntenek, hogy átvágnak a vadonon, minden játékos választ egy szerepet a karakterének. Ha két karakter egyaránt jó választásnak tűnik egy adott szerepre, az egyik karakter használhatja a Segítés akciót a másik segítésére, előnyt biztosítva a próbához.

Túravezető

Alkalmazható képzettségek: Természetismeret, Túlélés

A túravezető biztosítja, hogy a csoport a megfelelő úton haladjon az eltervezett cél felé, ügyesen navigálva a természetes vagy mesterséges ösvényeken, amelyek átszövik a vadont. Sikeres próbával a karakterek a helyes úton maradnak. Sikertelen próba esetén eltévedhetnek, ellenséges területre tévedhetnek vagy erőforrásaikat veszíthetik el. Amíg vissza nem találnak a helyes útra, a karakterek kimerültséget is szenvedhetnek, vagy nehézségeik lehetnek a rövid vagy hosszú pihenő tartásával.

Felderítő

Alkalmazható képzettségek: Megérzés, Nyomozás, Természetismeret, Észlelés, Túlélés

A karakterek útja során a felderítő figyel az esetlegesen ellenséges lényekre. Ezek lehetnek a karaktereket követő lények, azok, amelyek korábban keresztezték a karakterek útját, vagy azok, amelyek ugyanabban az irányban haladnak és utolérik a csapatot. Sikeres próbával a karakterek észreveszik az esetlegesen ellenséges lényeket, és felkészülhetnek rájuk. Sikertelen próba esetén a felderítő tudtán kívül a csapatot egy összecsapásba vagy csapdába vezetheti.

Ellátmány felelős

Alkalmazható képzettségek: Orvoslás, Túlélés

Az ellátmány felelős gondoskodik arról, hogy a karakterek jól étkezzenek és hidratáltak maradjanak az útjuk során. Biztosítja, hogy az élelmiszerek ne romoljanak meg, és segít további erőforrások gyűjtésében az út során. Rövidebb utazások esetén nem szükséges, e szerepet betöltő karakter.

Sikeres próbával a karaktereknek elegendő élelmük és vízük van az útra, az élelmiszerek romlatlanok maradnak . Sikertelen próba esetén a karakterek elveszíthetik értékes élelmiszer és víz készletüket (ami kimerültség állapothoz vezethet), vagy több időt kell fordítaniuk az erőforrások keresésére.

Csoportos lopakodás

Ha a karakterek úgy döntenek, hogy lopakodva haladnak át a vadonon, ez megduplázza az utazás idejét, és belátásod szerint más próbák dobása során is hátrányt okozhat. A vadonban való lopakodáshoz a karakterek csoportos Ügyesség (Lopakodás) [Dexterity (Stealth)] próbát tesznek, és ezt az eredményt hasonlítják össze az esetlegesen ellenséges lények Passzív észlelés (Perception) értékeivel, amik vagy akik észrevehetik vagy meghallhatják őket.

A vadon megalkotása

Amikor a kaland során a karakterek átkelnek a vadonon, használd a következő lépéseket egy kalandváz létrehozására az ilyen vadonbeli utazásokhoz. Használhatsz véletlenszerű táblázatokat a vadonbeli utazásokhoz helyszínek generálására, beleértve az ötleteket a lehetséges találkozásokra és a látványosságokat..

Határozd meg az időjárást!

Válassz vagy véletlenszerűen sorsolj lehetséges időjárási körülményeket a karakterek utazásához. Az időjárás főként a világ hangulatához járul hozzá, de a kemény időjárás megváltoztathatja a karakterek cselekedeteinek a NF-át (DC-jét), ha ezt szeretnéd.

Határozd meg a lehetséges találkozásokat!

Amint a karakterek áthaladnak a vadonon, válassz vagy véletlenszerűen sorsolj lehetséges találkozásokat. Ezek lehetnek szemtől szembe összecsapások a vadon lakóival, de nem minden találkozásnak kell ellenségesnek lennie. A karakterek találkozhatnak barátságos utazókkal, félénk szörnyekkel, gyenge ellenségekkel, vagy egy korábbi csata nyomaival. Hasonlóképpen, felfedezhetik a nemrég arra járt lények nyomait, vagy azokét, amelyek a csapat irányába tartanak.

Helyezd el a jelentősebb nevezetességeket!

Használj jelentős nevezetességeket, hogy megjelöld a fontos helyszíneket a karakterek útján. Az ilyen nevezetességek szolgálhatnak hátterül a véletlenszerű találkozásokhoz vagy pihenőhelyként. Emellett titkok és nyomok forrásai is lehetnek, amelyeket a karakterek felfedezhetnek.

This work includes material taken from the Lazy GM's Resource Document by Michael E. Shea of SlyFlourish.com, available under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

This work includes material taken from the System Reference Document 5.1 ("SRD 5.1") by Wizards of the Coast LLC and available at https://dnd.wizards.com/resources/systems-reference-document. The SRD 5.1 is licensed under the Creative Commons Attribution 4.0 International License available at https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/legalcode.

A fordítás a Lazy GM's Resource Document alapján készült (2023. szeptember 10-i verzió). Szerzője Michael E. Shea (SlyFlourish.com), elérhető Creative Commons Attribution 4.0 International License alatt.

A fordítás részleteket tartalmaz a System Reference Document 5.1 ("SRD 5.1") forrásnayagból, melynek szerzője a Wizards of the Coast LLC és ami elérhető https://dnd.wizards.com/resources/systems-reference-document címen. Az SRD 5.1 Creative Commons Attribution 4.0 International License alapján elérhető, részletek https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/legalcode címen.

Fordította: Miyazaki Jun (SFportal.hu), a DeepL és az OpenAI ChatGPT segítségével. Lektorálta Kováts Gergely és Hegedűs Gábor. A Dungeons & Dragonshoz kapcsolódó szakkifejezések és nevek magyar fordítása részben a Tuan kiadó által publikált Kezdőkészletből, részben Kováts Gergely 5E SRD fordításaiból, részben Nemes Márk Nagy Magyar 5E Szörnyjegyzékéből származik.

A fordítás a fenti források megjelelölésével szabadon felhasználható a Creative Commons Attribution 4.0 International License alapján. 

A Lazy GM szerzője Mike Shea - ha tetszik, amit olvastál, az alábbi kötetek lehetnek segítségedre a mesélésben:

Kapcsolódó cikkek