A csaták egyensúlyának megteremtése hírhedten nehéz feladat. Különböző karakterek különböző csoportjai nagyon eltérő képességeket hozhatnak egy-egy csatába, még azonos szinten is. Mivel azonban a szörnyeket általában az adott típusuk átlagos példányaként mutatják be, ezeket az átlagokat finoman vagy drámaian módosíthatod, hogy megváltoztasd egy adott szörny vagy szörnyek csoportjának nehézségét. A szörnyek „nehézségi tárcsáit” állítgatva könnyedén megváltoztathatod a harc hangulatát még a csata közepén is.
Harcerőpont tárcsa
A szörnyeknél megadott harcerőpontok a harcerőkockák (hit die) átlagát jelentik. Ez azt jelenti, hogy a harcerőpontokat a szörny harcerőkocka képletének minimuma és maximuma között állíthatod, attól függően, hogy mi az adott szörny egyedi története, milyen a csata jelenlegi tempója, vagy akár mindkettő alapján.
Például egy átlagos ogrénak 59 harcerőpontja van a 7d10 + 21 harcerőkocka alapján. Ez azt jelenti, hogy egy gyenge ogrénak lehet, csak 28 HP-ja van, míg egy különösen erős példánynak akár 91 is. Ez lehetővé teszi, hogy könnyedén tervezz olyan csatákat, ahol a csatlós ogréknak kevesebb HP-juk van, míg a vezéreknek több. (Még egyszerűbb szabályként a szörny átlagos harcerőpontjainak felével vagy duplájával is számolhatsz, hogy megkapd a szörny gyengébb vagy erősebb változatát .)
Ezt a tárcsát a csata előtt vagy akár a csata közben is állíthatod. Ha egy csata elhúzódik, csökkentsd a szörny harcerőpontjait, hogy hamarabb kiessen a harcból. Ha úgy tűnik, hogy a csata túl gyorsan véget ér, növeld a szörny harcerőpontjait, hogy tovább bírja. Kezdd az átlagos harcerőpontokkal, majd állítsd a HP tárcsát az egyik vagy másik irányba, amikor ez a játékot szórakoztatóbbá teheti.
Szörnyek létszáma tárcsa
Az összes tárcsa közül a „szörnyek létszáma” tárcsával lehet a legdrámaibb módon megváltoztatni a harci kihívást, – de mivel ez a változás nagyon jól látható a játékosok számára, ezért a harc közben néha nehéz ezt a tárcsát állítani.
Ha a körülmények engedik, egyes szörnyek menekülhetnek vagy automatikusan eleshetnek a harci események függvényében. Az élőhalottak széteshetnek, ha a nekromanta mesteret megölik, és sok intelligens lény elmenekül egy olyan harcból, amit nem nyerhet meg. Más esetekben több szörny is becsatlakozhat a küzdelembe egy második hullámban, ha az első hullám nem bír a karakterekkel.
Amikor egy csatajelenetet tervezel, ahol úgy gondolod, hogy ezt a tárcsát állítani fogod, előre gondold át, hogy hagyhatják el a szörnyek a csatát, vagy hogyan csatlakozhatnak más szörnyek a csatába erősítésként valósághű módon.
Sebzés tárcsa
Egy szörny egy támadással okozott sebzésének növelése a szörnyet veszélyesebbé, az egyhangú csatákat pedig izgalmasabbá teheti. Hasonlóképpen, a sebzés csökkentése segíthet abban, hogy a harc ne váljon túlságosan megterhelővé, ha a karakterek nehézségekkel küzdenek.
A szörny statisztikáiban szereplő átlagos sebzés a szörny sebzési képletének középértéke. Ha az átlagos sebzést használod, akkor ezt a képletet alapul véve módosíthatod a sebzést. Például egy ogre 13 (2d8 + 4) zúzó sebzést okoz a kétkezes husángjával, tehát ezt a sebzést 6 és 20 közötti értékre állíthatod, ami még a lehetséges dobások határain belül van.
Ha te olyan Kalandmester vagy, aki dobni szokta a sebzést, akkor a sebzést növelheted egy vagy több további sebzéskocka hozzáadásával. Ha szeretnéd, lehet valós indoka ennek a növekedésnek a játékban. Például egy ogre lángra lobbantja botját, hogy további 4 (1d8) vagy 7 (2d6) tűz sebzést okozzon. Vagy egy rendkívül veszélyes vámpír egy szentségtelen karddal extra 27 (6d8) nekrotikus sebzést okozhat, ha így döntesz. Az ilyen típusú hatások hozzáadása a szörny támadásához remek módja annak, hogy a szörny veszélyességét olyan módon növeld, amit a játékosok könnyen érthetnek – és ennek nincs felső korlátja.
Támadásszám tárcsa
Egy szörny támadásainak számának növelése vagy csökkentése nagyobb hatással van a fenyegetésre, mint a sebzés növekedésére. Növelheted egy szörny támadásainak számát, ha a karakterek komolyan veszélyeztetik, ugyanúgy, ahogy csökkentheted a támadások számát, ha a karakterek könnyedén boldogulnak. Egy dühös ogre, amelyet egyedül hagytak miután társai elestek a hősökkel szemben, elkezdheti kétszer is lengetni a botját egy támadási akció során, nem csak egyszer. Az egyedül álló szörnyek, akik egy egész kalandozócsapattal szembesülnek, gyakran profitálhatnak a támadásaik számának növeléséből.
Ötvözd és variáld a tárcsákat
Bármelyik vagy akár az összes említett tárcsát használhatod egy csatajelenet hangolására, hogy a legnagyobb izgalmat hozd a játékba. Azonban csak azért ne használd a tárcsákat, hogy minden csata nehezebb legyen. Néha az, hogy a játékosok könnyedén átvágják magukat egy nagy csoport könnyű szörnyen, pontosan az a helyzet lehet, amit imádni fognak.
Több tárcsa együttes használata drámaian megváltoztathatja a harcot, segítve abban, hogy az izgalmas és friss maradjon. Például egy éhező ogre csoport gyengébb lehet (lejjebb tekerve a HP tárcsát), de ugyanakkor harci lázba jöhetnek (feljebb tekerve a támadásszám tárcsát). Akár a csaták tervezésekor, akár a játék során állítgatod ezeket a tárcsákat, izgalmasan és szórakoztatóan tudod tartani a harcok ritmusát.
This work includes material taken from the Lazy GM's Resource Document by Michael E. Shea of SlyFlourish.com, available under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
This work includes material taken from the System Reference Document 5.1 ("SRD 5.1") by Wizards of the Coast LLC and available at https://dnd.wizards.com/resources/systems-reference-document. The SRD 5.1 is licensed under the Creative Commons Attribution 4.0 International License available at https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/legalcode.
A fordítás a Lazy GM's Resource Document alapján készült (2023. szeptember 10-i verzió). Szerzője Michael E. Shea (SlyFlourish.com), elérhető Creative Commons Attribution 4.0 International License alatt.
A fordítás részleteket tartalmaz a System Reference Document 5.1 ("SRD 5.1") forrásnayagból, melynek szerzője a Wizards of the Coast LLC és ami elérhető https://dnd.wizards.com/resources/systems-reference-document címen. Az SRD 5.1 Creative Commons Attribution 4.0 International License alapján elérhető, részletek https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/legalcode címen.
Fordította: Miyazaki Jun (SFportal.hu), a DeepL és az OpenAI ChatGPT segítségével. Lektorálta Kováts Gergely és Hegedűs Gábor. A Dungeons & Dragonshoz kapcsolódó szakkifejezések és nevek magyar fordítása részben a Tuan kiadó által publikált Kezdőkészletből, részben Kováts Gergely 5E SRD fordításaiból, részben Nemes Márk Nagy Magyar 5E Szörnyjegyzékéből származik.
A fordítás a fenti források megjelelölésével szabadon felhasználható a Creative Commons Attribution 4.0 International License alapján.
Tartalomjegyzék
- A lusta kalandmester forrásanyag - főoldal
- Hogyan hozzunk össze egy szerepjátékos csapatot?
- 0. játékülés ellenőrző lista
- Biztonsági eszközök
- Játékos karakterek összekötése
- Spirális kampányfejlesztés
- Küldetéssablonok
- 5E improvizációs eszközök
- Vadonjárás és felfedezés
- Gyors 5E összecsapás tervezés
- 5E csatajelenet tervezés lustán
- Útmutató az elmeszínházhoz (részletes)
- Útmutató az elmeszínházhoz (rövidített)
- Zóna-alapú harc
- Szörnyek nehézségi tárcsái
- Szörny sablonok
- Élőhalott sablonok
- Hordák kezelése
- Stresszhatások
- Alap kalandgenerátorok
- NJK generátor
- Kincs generátor
- Véletlenszerű csapdák
- Véletlenszerű nevezetességek
- Véletlenszerű tárgyak
- Véletlenszerű városi események
- Véletlenszerű szörnyek
- Lusta 5E szerepjáték
Kapcsolódó cikkek
A lusta kalandmester random generátorai
Elkészültek A lusta kalandmester forrásdokumentumának utolsó fejezetei is magyarra fordítva. Ebben rengeteg, a felkészülést vagy az asztali...
A lusta kalandmester szörnyei
Hogyan finomhangolhatjuk akár csata közben is a szörnyeket, akikkel a kalandozók harcolnak? És hogyan módosíthatjuk a már ismert szörnyeket néhány...
A lusta kalandmester harcot mesél
Újabb magyar nyelvű fejezetek olvashatóak A lusta kalandmester - forrásanyagból. Ezekből megtudhatjuk, hogyan meséljünk felfedezős, vadonjárós...
Spirális kampánytervezés, küldetéssablonok és 5E improvizációs eszközök – új Lazy GM fejezetek magyarul
Elkészült újabb néhány fejezet a Lusta kalandmester forrásdokumentumból! Spirális kampányfejlesztés Küldetéssablonok 5E improvizációs...
D&D 5E háziszabály: Szerencse és Végzet pontok
Az év eleji OGL-botrány sok különböző alternatív 5E fejlesztéshez megadta a szikrát - ezek közül úgy tűnik, hogy a legnagyobb várakozás és támogatás...