Válassza az Oldal lehetőséget

Titkok és nyomok meghatározása

A titkok és nyomok olyan rövid információk, amelyeket a karakterek a kaland során felfedezhetnek. A titkok és nyomok megírásakor nem kell azzal foglalkozni, hogy hogyan fogják azokat felfedezni. Ehelyett rögtönözzük, hogyan fedezik fel őket a karakterek a kaland helyszínein és az NJK-kal találkozva.

Az alábbi ötletek nem konkrét titkok vagy nyomok. Inkább arra szolgálnak, hogy a felvetett kérdések inspirációul szolgáljanak a saját kampányod titkainak kitalálása során. Tartsd észben, hogy a titkok arra valók, hogy téged segítsenek. Ne gondold túl őket, és ne aggódj azon, hogy tökéletesek legyenek. Nincs rossz módja a titkok és nyomok használatának, amíg segítenek a játékod lebonyolításában.

Karakter titkok

Használd a karakter titkokat, hogy a karaktereket a körülöttük lévő világhoz kösd. Az ilyen titkokat felfedhetik NJK-k, régi naplók vagy levelek, hirtelen felidézett emlékek vagy profetikus álmok.

  1. Milyen családi történetre derülhet fény?
  2. Mi köti a karaktert ehhez a helyszínhez?
  3. Milyen szellem vagy lidérc kísérti a karaktert?
  4. Miről álmodik a karakter alvás közben?
  5. Milyen parazita fertőzi meg titokban a karaktert?
  6. Melyik családtag szerepel a kalandban?
  7. Hogyan kapcsolódik a gonosztevő a karakterhez?
  8. Ki az az NJK, akit a karakter halottnak hisz, de valójában még mindig él?
  9. Miféle rituálé során áldották meg a karaktert gyermekkorában?
  10. Milyen korábbi esemény köti a karaktert a történethez?

Történelmi titkok

Használj történelmi titkokat, hogy a karakterek jelentősségteljes és hasznos információkhoz jussanak, miközben felfedezik a kampány világát. Az ilyen jellegű titkoknak a helyi vagy világtörténelem apró darabkáit kell felfedniük a karaktereknek és a játékosoknak.

Történelmi titkok felfedezhetők, mint ősi sírokban található mozaikok, régi romokban álló szobrok, ősi könyvtárakban porosodó könyvek, furcsa fegyvereken lévő jelek, vagy a falu öregjei körében ismert  történetek.

  1. Melyik halott isten kötődik a környékhez?
  2. Milyen seregek harcoltak itt egykor?
  3. Melyik kegyetlen uraságot ölték meg ezen a helyen?
  4. Milyen ősi civilizáció virágzott itt egykor?
  5. Melyik régi birodalom települései nyugszanak itt eltemetve?
  6. Milyen idegen lény vagy hatalom rejtőzik itt?
  7. Milyen lázadás zajlott itt?
  8. Milyen ősi rejtélyek vannak itt eltemetve?
  9. Mi volt e hely egykori rendeltetése?
  10. Milyen rettegett szörnyeteg uralkodott itt egykor?

NJK és főgonosz titkok

Használd az NJK-k és a főgonoszok titkait, hogy információkat adj róluk a karaktereknek. A titkok különösen alkalmas eszközök lehetnek a főgonosz bemutatására, még mielőtt a karakterek szemtől szembe találkoznának vele.

A karakterek az NJK-ról és főgonoszokról szóló titkokat megtudhatják a gonosztevő hírnökétől vagy segédjétől, a helyi kocsmában terjedő híresztelésekből, a megszerzett naplókból, egy csatlós utolsó szavaiból, megszerzett levelekből vagy a városi pletykákból.

  1. Milyen sötét múltja van NJK-nak?
  2. Miért hiszi az NJK, hogy igaza van?
  3. Mi volt az NJK nagy eredménye?
  4. Milyen ellenséget győzött le az NJK?
  5. Mi teszi az NJK-t politikailag érinthetetlenné?
  6. Milyen nagy hatalommal rendelkezik az NJK?
  7. Mire vágyik az NJK?
  8. Milyen rendszeres szokásai vannak az NJK-nak?
  9. Kit szeret az NJK mindenek felett?
  10. Miyen titkot szeretne az NJK titokban tartani?

A cselekmény és a történet titkai

Használd a cselekmény és a történet titkait, hogy bemutasd a karaktereknek a világban zajló fontos eseményeket, és hogy a karaktereket előrébb mozdítsd a kampány történetében.

A karakterek e titkokat megtudhatják a küldetést adó NJK-któl, a legyőzött ellenségeknél talált feljegyzésekből, az istenektől származó álmokból vagy előjelelből, egy katasztrófa elől menekülő NJK-tól, egy tárgyból származó mágikus visszajelzésekből vagy pszichikai kivetülésekből.

  1. Milyen gonosz esemény fog hamarosan bekövetkezni?
  2. Milyen katasztrófa készül a földet sújtani?
  3. Kit gyilkoltak meg a királyi udvarban?
  4. Melyik kazamata bejárata tárult fel?
  5. Milyen szörnyek jelentek meg nemrég a birodalomban?
  6. Milyen sereg szállta meg a birodalmat?
  7. Milyen sötét jel vagy előjel jelent meg az imént?
  8. Milyen természeti katasztrófa sújtotta nemrég a területet?
  9. Milyen természetellenes lény jelent meg a világban?
  10. Milyen szokatlan lényt láttak a vadonban?

This work includes material taken from the Lazy GM's Resource Document by Michael E. Shea of SlyFlourish.com, available under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

This work includes material taken from the System Reference Document 5.1 ("SRD 5.1") by Wizards of the Coast LLC and available at https://dnd.wizards.com/resources/systems-reference-document. The SRD 5.1 is licensed under the Creative Commons Attribution 4.0 International License available at https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/legalcode.

A fordítás a Lazy GM's Resource Document alapján készült (2023. szeptember 10-i verzió). Szerzője Michael E. Shea (SlyFlourish.com), elérhető Creative Commons Attribution 4.0 International License alatt.

A fordítás részleteket tartalmaz a System Reference Document 5.1 ("SRD 5.1") forrásnayagból, melynek szerzője a Wizards of the Coast LLC és ami elérhető https://dnd.wizards.com/resources/systems-reference-document címen. Az SRD 5.1 Creative Commons Attribution 4.0 International License alapján elérhető, részletek https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/legalcode címen.

Fordította: Miyazaki Jun (SFportal.hu), a DeepL és az OpenAI ChatGPT segítségével. Lektorálta Kováts Gergely és Hegedűs Gábor. A Dungeons & Dragonshoz kapcsolódó szakkifejezések és nevek magyar fordítása részben a Tuan kiadó által publikált Kezdőkészletből, részben Kováts Gergely 5E SRD fordításaiból, részben Nemes Márk Nagy Magyar 5E Szörnyjegyzékéből származik.

A fordítás a fenti források megjelelölésével szabadon felhasználható a Creative Commons Attribution 4.0 International License alapján. 

A Lazy GM szerzője Mike Shea - ha tetszik, amit olvastál, az alábbi kötetek lehetnek segítségedre a mesélésben:

Kapcsolódó cikkek