Az év eleji OGL-botrány sok különböző alternatív 5E fejlesztéshez megadta a szikrát – ezek közül úgy tűnik, hogy a legnagyobb várakozás és támogatás a Tales of the Valiant című kiadványt övezi, a Kobold Press saját D&D variánsát. Több, mint 10 000 támogató (köztük jómagam) 1,1 millió dollárt dobott össze Kickstarteren, hogy megjelenhessen a tervezett két alapkönyv, egy játékosok könyve és egy bestiárium.
A rendszer még írás és tesztelés alatt van, de az első, szabadon terjeszthető és felhasználható, ORC-licensz alá tartozó forrásanyagot, a Black Flag Reference Document-et már októberben publikálták. Ebben már megtalálható néhány kaszt, a vérvonalak, hátterek, örökségek leírása, jópár szörny adatlapja – hogy valamiféle képet kapjunk arról, miben is működik másképp, mégis nagyon hasonlóan, mint a Dungeons & Dragons ötödik kiadása.
Ebből hozunk most ízelítőnek két opcionális, de akár normál D&D játékokban is felhasználható háziszabályt.
Szerencse
Minden JK rendelkezik egy különleges erőforrással, amit Szerencsének neveznek, amit felhasználhatnak bármelyik dobásuk eredményének befolyásolására: tulajdonságpróba, támadódobás vagy mentődobás.
Szerencsepontok szerzése
Amikor létrehozod a karaktert, 0 Szerencseponttal kezdesz. Szerencsepontokat a következő módokon szerezhetsz:
- Egyszer egy körben, ha elrontasz egy támadó vagy mentődobást, kapsz 1 Szerencsepontot.
- A KM jutalmazhat 1 Szerencseponttal egy okos ötletért, kiváló szerepjátékért, vagy egy érdekes—nem feltétlenül optimális—döntésért.
- A KM jutalmazhatja a csapatot Szerencsepontokkal nehéz összecsapások túlélése vagy történeti célok elérése esetén (TP-n felül).
Szerencsepontok elvesztése
Egyszerre maximum 5 Szerencsepontod lehet. Ha a karakterednek 5 Szerencsepontja van és egy 6. pontot szerezne, azonnal dobj egy d4-et és állítsd vissza a Szerencsepontjaid számát a dobás eredményére.
Szerencsepontok felhasználása
A Szerencsepontokat elköltheted, hogy hozzáadd a pontok számát bármely d20 dobásodhoz. Például, ha 4 Szerencsepontod van, és 13-at dobsz a kockán, költhetsz 2 Szerencsepontot, hogy a dobásod eredménye 15 legyen (így marad 2 Szerencsepontod későbbre).
Alternatív megoldásként, közvetlenül miután támadó vagy mentődobást vagy tulajdonságpróbát dobtál , költhetsz 3 Szerencsepontot egy d20 újradobására.
Mindkét esetben a Szerencsepontokat a dobás után kell felhasználnod, de még azelőtt, hogy a KM kijelenti, hogy a dobás sikerült-e vagy sem. A Szerencse nem képes ellensúlyozni a természetes 1-es (kritikus balsiker) hatásait, vagy természetes 20-at (kritikus találat) létrehozni.
Végzet
Minden harci összecsapás kezdetén a Kalandmester (KM) egy különleges erőforrást kap, amit Végzetnek neveznek, mennyisége az adott összecsapás Kihívási Értékétől (KE) függ, a lentebb található Végzet az összecsapás szintje szerint táblázatban. A KM a Végzetet felhasználhatja a lények dobásainak befolyásolására, megfordítva a helyzetet a játékos karakterek (JK) ellen, vagy hogy segítsen egy lénynek még egy kört túlélni. A KM a Végzetet a következő módokon költheti el:
- Előnyt ad egy lény egy támadó dobáshoz
- Egy JK hátrányból dobja a mentődobását
- Egyszer egy összecsapás alatt frissítsen, újratöltsön, vagy még egyszer használhasson egy korlátozott számban alkalmazható képességet, mint például egy sárkány lehellet támadása, egy legendás lény Legendás Ellenállása, vagy egy varázslat használata.
A Végzet opcionális szabály, és azért van, hogy a lények tovább bírják a különösen erős, ravasz, vagy erőforrásokban gazdag kalandozókkal szemben. Tartsd észben, hogy a Végzetet nem kell minden harci összecsapásban használni. Mint KM, fontold meg a Végzet használatát egy összecsapásban, ha:
- Az összecsapás valószínűleg az egyetlen harc lesz, amivel a kipihent JK-k aznap szembenéznek
- Több tapasztalt játékosod van.
- Több mint négy játékosod van.
- A játékosok karakterei extra mágikus tárgyakkal, erőforrásokkal, optimalizált statisztikákkal, vagy hasonló tulajdonságokkal rendelkeznek, amik erősebbé teszik őket az átlagos JK-knál.
- Ha az összecsapás különösen jelentős a történet szempontjából, mint például a JK-k ellen dolgozó ellenséges szervezet vezérével folytatott harc, egy nagy történeti ív utolsó harca, vagy egy erős főgonosszal szembeni döntő küzdelem.
Végzet az összecsapás szintje szerint
KÉ (Kihívási Érték) | Végzet Pontok száma |
---|---|
0–4 | 1 |
5–8 | 2 |
9–12 | 3 |
13–16 | 4 |
17–20 | 5 |
21+ | 6 |
A fordítás a ChatGPT segítségével készült; a D&D 5E szakkifejezések magyarítása Kováts Gergely SRD fordítása, valamint a Tuan Kiadó által publikált Kezdőkészlet fordítása alapján készültek. Forrás: Black Flag Reference Document (2023. október 16-i állapot.)
ORC NOTICE: This product is licensed under the ORC License, located at the Library of Congress at TX 9-307-067, and available online at various locations including www.azoralaw.com/orclicense and others.
All warranties are disclaimed as set forth therein.Attribution: This work includes material taken from the System Reference Document 5.1 (“SRD 5.1”) by Wizards of the Coast LLC and available at https://dnd.wizards.com/resources/systems-reference-document.
The SRD 5.1 is licensed under the Creative Commons Attribution 4.0 International License available at https://
creativecommons.org/licenses/by/4.0/legalcode.Black Flag Roleplaying Reference Document v0.1, © Open Design, LLC d/b/a Kobold Press