Az év eleji OGL-botrány sok különböző alternatív 5E fejlesztéshez megadta a szikrát – ezek közül úgy tűnik, hogy a legnagyobb várakozás és támogatás a Tales of the Valiant című kiadványt övezi, a Kobold Press saját D&D variánsát. Több, mint 10 000 támogató (köztük jómagam) 1,1 millió dollárt dobott össze Kickstarteren, hogy megjelenhessen a tervezett két alapkönyv, egy játékosok könyve és egy bestiárium.

A rendszer még írás és tesztelés alatt van, de az első, szabadon terjeszthető és felhasználható, ORC-licensz alá tartozó forrásanyagot, a Black Flag Reference Document-et már októberben publikálták. Ebben már megtalálható néhány kaszt, a vérvonalak, hátterek, örökségek leírása, jópár szörny adatlapja – hogy valamiféle képet kapjunk arról, miben is működik másképp, mégis nagyon hasonlóan, mint a Dungeons & Dragons ötödik kiadása.

Ebből hozunk most ízelítőnek két opcionális, de akár normál D&D játékokban is felhasználható háziszabályt.

Szerencse

Minden JK rendelkezik egy különleges erőforrással, amit Szerencsének neveznek, amit felhasználhatnak bármelyik dobásuk eredményének befolyásolására: tulajdonságpróba, támadódobás vagy mentődobás.

Szerencsepontok szerzése

Amikor létrehozod a karaktert, 0 Szerencseponttal kezdesz. Szerencsepontokat a következő módokon szerezhetsz:

  • Egyszer egy körben, ha elrontasz egy támadó vagy mentődobást, kapsz 1 Szerencsepontot.
  • A KM jutalmazhat 1 Szerencseponttal egy okos ötletért, kiváló szerepjátékért, vagy egy érdekes—nem feltétlenül optimális—döntésért.
  • A KM jutalmazhatja a csapatot Szerencsepontokkal nehéz összecsapások túlélése vagy történeti célok elérése esetén (TP-n felül).

Szerencsepontok elvesztése

Egyszerre maximum 5 Szerencsepontod lehet. Ha a karakterednek 5 Szerencsepontja van és egy 6. pontot szerezne, azonnal dobj egy d4-et és állítsd vissza a Szerencsepontjaid számát a dobás eredményére.

Szerencsepontok felhasználása

A Szerencsepontokat elköltheted, hogy hozzáadd a pontok számát bármely d20 dobásodhoz. Például, ha 4 Szerencsepontod van, és 13-at dobsz a kockán, költhetsz 2 Szerencsepontot, hogy a dobásod eredménye 15 legyen (így marad 2 Szerencsepontod későbbre).

Alternatív megoldásként, közvetlenül miután támadó vagy mentődobást vagy tulajdonságpróbát dobtál , költhetsz 3 Szerencsepontot egy d20 újradobására.

Mindkét esetben a Szerencsepontokat a dobás után kell felhasználnod, de még azelőtt, hogy a KM kijelenti, hogy a dobás sikerült-e vagy sem. A Szerencse nem képes ellensúlyozni a természetes 1-es (kritikus balsiker) hatásait, vagy természetes 20-at (kritikus találat) létrehozni.

Végzet

Minden harci összecsapás kezdetén a Kalandmester (KM) egy különleges erőforrást kap, amit Végzetnek neveznek, mennyisége az adott összecsapás Kihívási Értékétől (KE) függ, a lentebb található Végzet az összecsapás szintje szerint táblázatban. A KM a Végzetet felhasználhatja a lények dobásainak befolyásolására, megfordítva a helyzetet a játékos karakterek (JK) ellen, vagy hogy segítsen egy lénynek még egy kört túlélni. A KM a Végzetet a következő módokon költheti el:

  • Előnyt ad egy lény egy támadó dobáshoz
  • Egy JK hátrányból dobja a mentődobását
  • Egyszer egy összecsapás alatt frissítsen, újratöltsön, vagy még egyszer használhasson egy korlátozott számban alkalmazható képességet, mint például egy sárkány lehellet támadása, egy legendás lény Legendás Ellenállása, vagy egy varázslat használata.

A Végzet opcionális szabály, és azért van, hogy a lények tovább bírják a különösen erős, ravasz, vagy erőforrásokban gazdag kalandozókkal szemben. Tartsd észben, hogy a Végzetet nem kell minden harci összecsapásban használni. Mint KM, fontold meg a Végzet használatát egy összecsapásban, ha:

  • Az összecsapás valószínűleg az egyetlen harc lesz, amivel a kipihent JK-k aznap szembenéznek
  • Több tapasztalt játékosod van.
  • Több mint négy játékosod van.
  • A játékosok karakterei extra mágikus tárgyakkal, erőforrásokkal, optimalizált statisztikákkal, vagy hasonló tulajdonságokkal rendelkeznek, amik erősebbé teszik őket az átlagos JK-knál.
  • Ha az összecsapás különösen jelentős a történet szempontjából, mint például a JK-k ellen dolgozó ellenséges szervezet vezérével folytatott harc, egy nagy történeti ív utolsó harca, vagy egy erős főgonosszal szembeni döntő küzdelem.

Végzet az összecsapás szintje szerint

KÉ (Kihívási Érték)Végzet Pontok száma
0–41
5–82
9–123
13–164
17–205
21+6

A fordítás a ChatGPT segítségével készült; a D&D 5E szakkifejezések magyarítása Kováts Gergely SRD fordítása, valamint a Tuan Kiadó által publikált Kezdőkészlet fordítása alapján készültek. Forrás: Black Flag Reference Document (2023. október 16-i állapot.)

ORC NOTICE: This product is licensed under the ORC License, located at the Library of Congress at TX 9-307-067, and available online at various locations including www.azoralaw.com/orclicense and others.
All warranties are disclaimed as set forth therein.

Attribution: This work includes material taken from the System Reference Document 5.1 (“SRD 5.1”) by Wizards of the Coast LLC and available at https://dnd.wizards.com/resources/systems-reference-document.
The SRD 5.1 is licensed under the Creative Commons Attribution 4.0 International License available at https://
creativecommons.org/licenses/by/4.0/legalcode
.

Black Flag Roleplaying Reference Document v0.1, © Open Design, LLC d/b/a Kobold Press