Válassza az Oldal lehetőséget

Útmutató az elmeszínházhoz (részletes)

Az alábbi útmutatók segíthetnek a kalandmesternek az „elmeszínház” stílusú harc vezetésében, amely nem igényel rácsos csatatérképet vagy figurákat. Ez a harci stílus elviszi a hangsúlyt a taktikai jellemzőkről, mint a távolság, hatótáv és a hatások konkrét területének mérete. Ehelyett a játékbeli cselekvésre, a karakterek szándékára és a történet cselekményére összpontosít.

A harc lebonyolításának e megközelítése ugyanúgy működik, mint bármely más jelenet a játékban. Minden játékos körében leírod az aktuális helyzetet, a játékosok megfogalmazzák szándékukat, és te, mint KM, megítéled az eredményt.

Az „elmeszínház” harc azt igényli, hogy a játékosok megbízzanak benned, mint kalandmesterben, tudva, hogy igazságosan írod le a helyzetet és ítéled meg a karakterek cselekvéseinek eredményét. Mint KM, ezt a bizalmat úgy szerezheted meg, hogy amikor csak lehetséges, a játékosok javára döntesz, és akciódús történet mesélésére összpontosítasz.

Az „elmeszínház” harc vezetése elveszi a játékosoktól az irányítást. Elveszi tőlük a lehetőséget, hogy mozgásuk és cselekvésük minden aspektusát irányítsák. Mint KM, ezt úgy enyhítheted, hogy minden körben megkérdezed a játékosok szándékát, majd segítesz nekik ezt megvalósítani. Például egy játékos, aki azt mondja: „Közelebb megyek az orkokhoz”, túl sok lehetőséget hagy nyitva. Tehát bátorítsd a játékost, hogy pontosítsa szándékát – például így: „Olyan helyzetbe akarok kerülni, hogy legalább két ork elérhető legyen az alabárdommal.”

Az „elmeszínház” során neked és a játékosoknak is kevésbé kell aggódnotok a játékmechanikai részletek miatt. Ehelyett mindenki a cselekvésre és a történetre összpontosít.

Összefoglaló útmutató a KM-nek

  • Minden körben írd le a karaktereket körülvevő helyzetet.
  • Kérdezd meg a játékosok szándékát, és segíts nekik azt megvalósítani.
  • Légy nagylelkű. Legyél elnéző a játékosokkal.
  • Hagyd, hogy a karakterek őrült ötleteket próbáljanak ki, és dobhassanak ezekre tulajdonságpróbákat.
  • Kérd meg a játékosokat, hogy írják le a szörnyek érdekes fizikai jellemzőit, és ezeket használd fel a szörnyek azonosítására a harc során.
  • Vonj be karaktereket a történetbe úgy, hogy leírják a végzetes csapásaikat.
  • Szükség esetén használj vázlatokat, absztrakt térképeket vagy figurákat a bonyolult helyszínek és relatív pozíciók bemutatására.

Összefoglaló útmutató a Játékosoknak

  • Írd le a szándékod. Mit szeretnél elérni?
  • Használd ki a környezet jellemzőit a saját előnyödre.
  • Ne aggódj a konkrét távolságok miatt. Csak meséld el, mit szeretnél tenni.
  • Próbálj ki lenyűgöző ötleteket a helyszín részletei alapján.
  • Írd le a karaktered cselekvéseit a történeten belül.

Mozgás, Távolság, és Hatótávolság

A harc kezdetén írd le a helyzetet, jellemzőket, távolságokat, és a területen lévő lények elrendezését. Egy közepes méretű harci területet feltételezve bármely lény tud mozogni 5 lábnyira bármely másik lénytől, a távolsági támadásokat illetően pedig és minden lény hatótávolságon belül van minden másik lénnyel szemben. Mindig tedd világossá, amikor ez nem így van, például amikor egy ellenség messzebb van vagy védelmező szövetségesek első vonala mögé rejtőzik.

A gyorsabb mozgású karaktereknek lehetőségük támadhat olyan helyekre mozogni, ahova más karakterek nem tudnak.

Pozícionálás, Szabad Támadások, és Fedezék

Minden játékos a saját körében elmondja, hogyan kívánja magát pozícionálni. A elmeszínházban például a mozgás jelentheti azt, hogy egy szövetséges mellé mozog, két ellenség mellé áll, vagy elérésükön kívül maradva támad egy szálfegyverrel.

Ha egy lény egy ellenség elérésénbelül van, valószínűleg szabad támadást (opportunity attack) vált ki, ha megpróbál eltávolodni ettől az ellenségtől. Az elszakadni (disengage) képes lények megtehetik ezt, és elkerülhetik a szabad támadásokat.

Amikor leírod a terület jellemzőit, jegyezd fel, melyek mekkora fedezéket biztosíthatnak a karaktereknek vagy ellenségeiknek.

Területi hatások

Az alábbi irányelvek hozzávetőlegesen megadják, hogy hány célpont eshet bele egy területi hatásba. Egy csata körülményei növelhetik vagy csökkenthetik ezt a számot. Például nagyobb szörnyek vagy jobban szétszóródott szörnyek esetében egy területi hatás csak a szokásos számú lény felét érintheti. Kis szörnyek vagy szorosan egymáshoz közel tömörült szörnyek esetében akár a szokásos szám kétszeresére is növekedhet.

  • Apró terület: 1 vagy 2 lény (tőrök felhője)
  • Kis terület: 2 lény (lángoló kezek, mennydörgés)
  • Nagy terület: 4 lény (fagykúp, tűzgolyó)
  • Hatalmas terület: Mindenki (halálkör, földrengés)
  • Rövid sáv: 2 lény (tűzfal)
  • Hosszú sáv: 3 lény (pengefal, villámcsapás)

Képességek, mint az Evokátor (Evoker) NJK varázsló „varázslatok formázása”  (sculpt spells) képessége, növelhetik az érintett ellenségek számát, általában eggyel vagy kettővel. Hasonlóképpen, egy olyan hatás területe, amely mind a karaktereket, mind az ellenségeiket célozza, növelhetik az összes célpontok számát – beleértve egy olyan hatást is, amelyet egy olyan karakter vagy szörny hoz létre, aki képes veszélyeztetni szövetségeseit is. Ha egy varázsló karakter szövetségeseit szeretné egy hatás területén belül elhelyezni, ezt meg kell beszélni a játékosokkal a varázslat elmondása előtt.

Helyszínek, jellemzők, környezet, és terep

Amikor elkezded mesélni a csatajelenetet, írd le a fontos helyszíneket, tárgyakat, környezeti jellemzőket, és a terep jellemzőit. Jegyezd ezeket le és tartsd a játékosok előtt, ha segít nekik vizualizálni a csatateret. Tudasd a játékosokkal, hogy ezekkel a környezeti elemekkel különböző módon interakcióba léphetnek, mint például varázslatos csillárokban hintázhatnak, obszidián sziklafalakon felmászva előnyös pozíciókba kerülhetnek, vagy romos szobrok mögé bújhatnak. Ha bármely jellemző vagy hatás nehezen járható terepet hoz létre, tudasd a játékosokkal, hogyan befolyásolhatja őket ez, például hogy a rohanás (dash) akciót kell használniuk az adott terület elhagyásához.

Véletlenszerűen választott célpontok

Kerüld az elfogultságot — legyen az látszólagos vagy valós — azzal, hogy véletlenszerűen választasz célpontokat, amikor nem egyértelmű, hogy egy szörny melyik karakterre támadna. A célpontok nyílt kockadobással történő kiválasztása segíthet bizalmat építeni közted és a játékosok között, tudatva velük, hogy a KM nem egy bizonyos személy ellen van. A szörnyek azonban nem ostobák. Ha egyértelmű, hogy egy szörny egy adott karakterre, például egy veszélyes varázslatra koncentráló varázslóra támadna, akkor megteszi. Amikor ez megtörténik, csak mondd el, hogy miért választotta a szörny ezt a különös karaktert, hogy a játékosok is megértsék.

Fizikai Jellemzők és Ellenségek Felismerése

Kérd meg a játékosokat, hogy írják le azon szörnyek fizikai jellemzőit, amelyekkel karaktereik harcolnak. Ez segíti a szörnyek azonosítását, bevonja a játékosok képzeletét a csatába, és segít a szörnyeket a leírások alapján megkülönböztetni. Jegyezd fel ezeket a jellemzőket egy jegyzetkártyára vagy egy szárazon letörölhető táblára, hogy mindenki számára nyilvánvaló legyen, mely szörnyek vesznek részt a harcban.

Törekedj látványos leírásokra

Ha nem színesíted folyamatosan a történések leírását, az elmeszínházban folytatott harc hamar unalmassá válhat. Légy merész a helyszín és a cselekvések leírásában. Bátorítsd a játékosokat, hogy ők is részletesen írják le támadásaikat és végzetes csapásaikat. A harci körök között használd a történetbeli nyelvet az aktuális helyzet leírására. Ezek a leírások kulcsfontosságúak a jelenet izgalmassá tételéhez.

This work includes material taken from the Lazy GM's Resource Document by Michael E. Shea of SlyFlourish.com, available under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

This work includes material taken from the System Reference Document 5.1 ("SRD 5.1") by Wizards of the Coast LLC and available at https://dnd.wizards.com/resources/systems-reference-document. The SRD 5.1 is licensed under the Creative Commons Attribution 4.0 International License available at https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/legalcode.

A fordítás a Lazy GM's Resource Document alapján készült (2023. szeptember 10-i verzió). Szerzője Michael E. Shea (SlyFlourish.com), elérhető Creative Commons Attribution 4.0 International License alatt.

A fordítás részleteket tartalmaz a System Reference Document 5.1 ("SRD 5.1") forrásnayagból, melynek szerzője a Wizards of the Coast LLC és ami elérhető https://dnd.wizards.com/resources/systems-reference-document címen. Az SRD 5.1 Creative Commons Attribution 4.0 International License alapján elérhető, részletek https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/legalcode címen.

Fordította: Miyazaki Jun (SFportal.hu), a DeepL és az OpenAI ChatGPT segítségével. Lektorálta Kováts Gergely és Hegedűs Gábor. A Dungeons & Dragonshoz kapcsolódó szakkifejezések és nevek magyar fordítása részben a Tuan kiadó által publikált Kezdőkészletből, részben Kováts Gergely 5E SRD fordításaiból, részben Nemes Márk Nagy Magyar 5E Szörnyjegyzékéből származik.

A fordítás a fenti források megjelelölésével szabadon felhasználható a Creative Commons Attribution 4.0 International License alapján. 

A Lazy GM szerzője Mike Shea - ha tetszik, amit olvastál, az alábbi kötetek lehetnek segítségedre a mesélésben:

Kapcsolódó cikkek