Válassza az Oldal lehetőséget

Hordák kezelése

Ez a rész segít könnyebben levezényelni olyan csatákat , ahol a karakterek nagy létszámú szörnysereggel szembesülnek.

A hordákkal folytatott harc lebonyolításának megkönnyítésére kétféleképp módosítjuk a szörnyek kezelésére vonatkozó szabályokat: megváltoztatjuk, hogyan követjük a szörnyeknek okozott sebzést, és változtatunk a támadódobások és mentődobások menetén.Ezt a két megoldást külön-külön vagy együtt is alkalmazhatod, amikor nagy létszámú szörnyet kell irányítanod.

Sebzések összegzése

A sebzés összegzése során nem az egyes szörnyekre mért sebzést követjük, hanem a teljes horda által elszenvedett sebzést számoljuk. Minden támadás sebzését összeadjuk, függetlenül attól, hogy melyik hordabeli szörnyet találták el. Amikor az összesített sebzés túllépi egy hordabeli szörny harcerőpontjait, az utoljára eltalált szörnyet eltávolítjuk, és a sebzésszámlálót lenullázzuk.

Ha egyetlen támadással elegendő sebzést okoznak több szörny  megöléséhez is, akkor távolítsuk el az adott számú szörnyet és vonjuk le  a harcerőpontjukat a sebzésből, amíg a sebzés már nem elégséges egy újabb szörny megöléséhez.

Tovább egyszerűsítheted a számolást, ha a szörnyek harcerőpontjait a legközelebbi 5-ös vagy 10-es értékre kerekíted.

Ha a hordát területi hatású sebzés éri (beleértve a varázslatokat is), akkor azokat a lényeket távolítsd el, amelyek a mentődobások után akkora sebzést szenvedtek el, ami egyenlő vagy meghaladja a harcerőpontjaik értékét. Ha a sebzés nem elegendő egy szörny megöléséhez, összegezzük a teljes sebzést, és egyesével távolítsuk el a szörnyeket, levonva az harcerőpontjaikat a sebzésből, amíg a sebzés teljesen el nem számoltuk.

Még egyszerűbb megközelítés esetén egyszerűen távolítsd el azokat a szörnyeket, amelyeknek nem sikerültek a mentődobásaik, anélkül, hogy figyelembe vennéd a harcerőpontjaikat.

Célpontok meghatározása

Az összecsapás körülményei határozzák meg, hogy a horda hány tagja tudja megtámadni a karaktereket. Hacsak a helyzet másképp nem diktálja, feltételezhetjük, hogy a horda egyenletesen osztja meg a támadásait az összes karakter között. Ha bizonyos karakterek előrébb állnak a többi társukhoz képest vagy elzárják a szűk átjárókat, amelyek megakadályozzák a hordát abban, hogy más karakterekhez hozzáférjen, akkor a horda támadásait átirányíthatjuk az elöl álló karakterekre.

Támadó-, és mentődobások megítélése

Amikor a támadások vagy mentők egyesével való kidobálása túlzottan nehézkessé válik, feltételezd, hogy a horda támadásainak vagy mentődobásainak negyede sikeres. A körülmények függvényében kerekíthetünk fel vagy le, például amikor azt számoljuk ki, hogy hány támadás sikerül a különböző VF (védettségi fok) értékű karakterek ellen.

Ha a horda minden tagja előnyben van egy támadás vagy mentődobás során, akkor a sikeres támadások vagy mentődobások számát növeljük felére. Ha a horda hátrányban van, ezt az arányt csökkentsük a tizedére.

Ha a horda bármely tagját olyan hatás érinti, ami cselekvésképtelenné teszi őket, akkor távolítsuk el őket a játékból.

Ha inkább szeretsz kockákkal dobálgatni, dobj kétszer, amikor egy csoport szörny támadásokat vagy mentődobásokat hajt végre. Minden sikeres dobás után a szörnyek támadásainak vagy mentődobásainak negyede lesz sikeres. Ha mindkét dobás sikertelen, akkor egyik támadás vagy mentődobás sem sikerül.

Területre ható hatások

Az adott körülmények alapján ítéld meg, hogy hány lény kerül bele egy területre ható hatásba, de inkább több lényt határozz meg, mint kevesebbet. Az alábbiakat használd kiindulópontként, hogy egy horda szorosan összezsúfolt lényeiből mennyit érint egy területi hatás:

  • Apró Terület (5 láb sugár): Két lény
  • Kis Terület (10-15 láb sugár): Négy lény
  • Nagy Terület (20 láb sugár): Tizenhat lény
  • Óriási Terület (30 láb sugár vagy több): Harminckettő vagy több lény
  • Rövid Sáv (60 láb): Hat lény
  • Hosszú Sáv (120 láb): Nyolc lény

Tippek és trükkök

  • Ismertesd a játékosokkal ezeket a horda szabályokat, hogy mindenki megértse, hogyan működnek. Mindig a karakterek előnyére ítéld meg a harcot, és segítsd a játékosokat céljaik elérésében.
  • Használj szemléletes leírásokat a horda megjelenítéséhez. Kevésbé aggódj a játékmechanika miatt, és törődj többet azzal, hogy milyen érzés lehet egy hatalmas szörnyhorda ellen küzdeni.
  • Kerüld a különböző típusú szörnyek hordáinak használatát egyetlen csatában. Ehelyett használd egyetlen szörny statisztikáit, és írd le a szörnyek fizikai különbségeit narratív módon.
  • Egészítsd ki a hordát néhány erősebb szörnnyel, ha szükséges. Az erősebb szörnyek harcerőpontjait és támadásait szokásos módon kövesd nyomon.
  • Ahogy a horda létszáma kezelhető szintre csökkenn, térj vissza az egyéni harcerőpontok, támadások és mentődobások szokásos nyomon követéséhez.

This work includes material taken from the Lazy GM's Resource Document by Michael E. Shea of SlyFlourish.com, available under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

This work includes material taken from the System Reference Document 5.1 ("SRD 5.1") by Wizards of the Coast LLC and available at https://dnd.wizards.com/resources/systems-reference-document. The SRD 5.1 is licensed under the Creative Commons Attribution 4.0 International License available at https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/legalcode.

A fordítás a Lazy GM's Resource Document alapján készült (2023. szeptember 10-i verzió). Szerzője Michael E. Shea (SlyFlourish.com), elérhető Creative Commons Attribution 4.0 International License alatt.

A fordítás részleteket tartalmaz a System Reference Document 5.1 ("SRD 5.1") forrásnayagból, melynek szerzője a Wizards of the Coast LLC és ami elérhető https://dnd.wizards.com/resources/systems-reference-document címen. Az SRD 5.1 Creative Commons Attribution 4.0 International License alapján elérhető, részletek https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/legalcode címen.

Fordította: Miyazaki Jun (SFportal.hu), a DeepL és az OpenAI ChatGPT segítségével. Lektorálta Kováts Gergely és Hegedűs Gábor. A Dungeons & Dragonshoz kapcsolódó szakkifejezések és nevek magyar fordítása részben a Tuan kiadó által publikált Kezdőkészletből, részben Kováts Gergely 5E SRD fordításaiból, részben Nemes Márk Nagy Magyar 5E Szörnyjegyzékéből származik.

A fordítás a fenti források megjelelölésével szabadon felhasználható a Creative Commons Attribution 4.0 International License alapján. 

A Lazy GM szerzője Mike Shea - ha tetszik, amit olvastál, az alábbi kötetek lehetnek segítségedre a mesélésben:

Kapcsolódó cikkek