A nulladik ülés létfontosságú eszköz arra, hogy a játékosok és a kalandmester közös nevezőre kerüljenek egy új kampányt illetően. A nulladik ülés a kampány első játékalkalma előtt zajlik. Ez a különleges ülés révén lehetőséged van megbizonyosodni arról, hogy a játékosok egyetértenek a kampány témáival, és hogy a karaktereik jól illeszkednek majd egymáshoz és a várható kalandokhoz.
Az alábbi útmutató lépésről lépésre végigvezet a nulladik ülésen.
Írj egy oldalas bemutatót
A nulladik ülés előtt írj egy egyoldalas kampánykalauzt és küldd át a játékosoknak. Írd meg a következő információkat:
- A kampány témája és hangulata. Add elő a játékosoknak a kampány történetét, hogy izgatottan várják a kampányt.
- Mi különbözteti meg ezt a kampányt a többitől? Mik a legfontosabb dolgok a kampánnyal kapcsolatban, amelyeket a karaktereknek tudniuk kell, ha belevágnak? Ez lehet a „hat igazság”, amely megkülönbözteti a kampányodat a többitől.
- Milyen karakterek működnek a legjobban a kampányban? Beszéljetek a kampányba jól illeszkedő konkrét karakter lehetőségekről, beleértve a kasztokat, a hátteret, a kulturális hátterüket, a képességeket és így tovább. Ezután beszéljétek meg, hogy milyen motivációk segítenék a karaktereknek a legjobban élvezni a kampányt!
- Milyen potenciálisan nyugtalanító témákat tartalmazhat ez a kampány? Írj egy listát, hogy a játékosok tudják, mibe keveredhetnek, és megbeszélhetik veled, amikor a játék biztonsági eszközeiről beszéltek.
- Milyen csoportpatrónusokat választhatnának a játékosok közösen? Ki lehet az, aki elsősorban a küldetéseiket adja?
A kampány bemutatót korlátozd egyetlen oldalra, hogy a játékosok könnyen el tudják olvasni és be tudják fogadni.
Ismertesd a témát
Miután te és a játékosok leültetek, vagy online összegyűltetek a nulladik üléshez, kezdd az ülést a kampány témájának ismertetésével, és menjetek végig az egyoldalas kampánykalauz részletein. Használd ki ezt az időt arra, hogy felcsigázd a játékosok érdeklődését.
Beszéljétek meg a biztonsági elemeket
Beszéljétek meg a kampány és a kalandok potenciálisan nyugtalanító témáit, rajzoljátok fel a vörös vonalakat és a “képernyőn kívüli” történéseket, amelyek a kampányban előfordulhatnak. Írjátok le ezeket a dolgokat. Beszéljétek meg, hogy te és a játékosok hogyan szakíthatjátok meg meg a játékot és léphettek ki a karakterből, ha szükségessé válik, hogy a kampány témáit és történéseit megbeszéljétek.
Döntsetek a csapat patrónusáról
A csapat patrónusa bármely NJK lehet, aki az összes játékos karakterhez kötődik, és aki segíthet előrevinni a karaktereket a kalandban vagy a kampányban. Írd össze a lehetséges csapat patrónusokat, akik közül a játékosok választhatnak, és hagyd, hogy megvitassák, melyik tetszik nekik. Jussatok egy olyan konszenzusra, amelyben minden játékos elégedett a választott patrónussal. Ne hagyd, hogy ez a választás elidegenítse a játékosokat.
Alkossatok közösen karaktereket!
Dolgozz együtt a játékosokkal a karakteralkotás folyamán, erősíts rá a kampány témáira, és határozzátok meg a karakterek motivációit, hogy az a legjobban illeszkedjen a kampányba. Említsd meg, ha valamelyik képzettség vagy háttér különösen jól illeszkedik a kampányba. Mindez azt hivatott biztosítani, hogy a karakterek motiváltak legyenek a közös kalandozásra és a kampány végcéljának megfejtésére.
Ha szükséges, a karaktereket egyénileg is összekötheted. Engedd meg a játékosoknak, hogy az alábbi listán dobjanak, vagy használják azt ihletadóként egy saját maguk által kitalált egyedi viszonyhoz.
Kapcsolatok
- Örökbefogadott testvérek
- Mentor és diák
- Baráti riválisok
- Bölcs és írnok
- Pap és akolitus
- Veterán társak
- Gyám és őrző
- Házastársak
- Zsarupáros
- Gyerekkori barátok
- Nemes és testőr
- Lelki társak
- Volt rabok
- Volt bűnözők
- Üldözött vadászok
- Paktum kötelék
- Apokalipszist túlélők
- Megmentő és megmentett
- Üzlettársak
- Mester és szolga
Mesélj egy rövid kalandot
Ha megalkottuk a karaktereket, és a játékosok készen állnak, a nulladik ülés végén lemesélhetsz egy rövid kalandot, hogy a karakterek gyors és izgalmas módon ismerkedjenek meg a kampánnyal. Lehet, hogy egy csatajelenetet mesélsz, némi tárgyalás és felfedezés mellett, ami után a karakterek a 2. szintre lépnek, és készen állnak arra, hogy teljes mértékben bekapcsolódjanak a kampány történetébe.
This work includes material taken from the Lazy GM's Resource Document by Michael E. Shea of SlyFlourish.com, available under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
This work includes material taken from the System Reference Document 5.1 ("SRD 5.1") by Wizards of the Coast LLC and available at https://dnd.wizards.com/resources/systems-reference-document. The SRD 5.1 is licensed under the Creative Commons Attribution 4.0 International License available at https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/legalcode.
A fordítás a Lazy GM's Resource Document alapján készült (2023. szeptember 10-i verzió). Szerzője Michael E. Shea (SlyFlourish.com), elérhető Creative Commons Attribution 4.0 International License alatt.
A fordítás részleteket tartalmaz a System Reference Document 5.1 ("SRD 5.1") forrásnayagból, melynek szerzője a Wizards of the Coast LLC és ami elérhető https://dnd.wizards.com/resources/systems-reference-document címen. Az SRD 5.1 Creative Commons Attribution 4.0 International License alapján elérhető, részletek https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/legalcode címen.
Fordította: Miyazaki Jun (SFportal.hu), a DeepL és az OpenAI ChatGPT segítségével. Lektorálta Kováts Gergely és Hegedűs Gábor. A Dungeons & Dragonshoz kapcsolódó szakkifejezések és nevek magyar fordítása részben a Tuan kiadó által publikált Kezdőkészletből, részben Kováts Gergely 5E SRD fordításaiból, részben Nemes Márk Nagy Magyar 5E Szörnyjegyzékéből származik.
A fordítás a fenti források megjelelölésével szabadon felhasználható a Creative Commons Attribution 4.0 International License alapján.
Tartalomjegyzék
- A lusta kalandmester forrásanyag - főoldal
- Hogyan hozzunk össze egy szerepjátékos csapatot?
- 0. játékülés ellenőrző lista
- Biztonsági eszközök
- Játékos karakterek összekötése
- Spirális kampányfejlesztés
- Küldetéssablonok
- 5E improvizációs eszközök
- Vadonjárás és felfedezés
- Gyors 5E összecsapás tervezés
- 5E csatajelenet tervezés lustán
- Útmutató az elmeszínházhoz (részletes)
- Útmutató az elmeszínházhoz (rövidített)
- Zóna-alapú harc
- Szörnyek nehézségi tárcsái
- Szörny sablonok
- Élőhalott sablonok
- Hordák kezelése
- Stresszhatások
- Alap kalandgenerátorok
- NJK generátor
- Kincs generátor
- Véletlenszerű csapdák
- Véletlenszerű nevezetességek
- Véletlenszerű tárgyak
- Véletlenszerű városi események
- Véletlenszerű szörnyek
- Lusta 5E szerepjáték
Kapcsolódó cikkek
A lusta kalandmester random generátorai
Elkészültek A lusta kalandmester forrásdokumentumának utolsó fejezetei is magyarra fordítva. Ebben rengeteg, a felkészülést vagy az asztali...
A lusta kalandmester szörnyei
Hogyan finomhangolhatjuk akár csata közben is a szörnyeket, akikkel a kalandozók harcolnak? És hogyan módosíthatjuk a már ismert szörnyeket néhány...
A lusta kalandmester harcot mesél
Újabb magyar nyelvű fejezetek olvashatóak A lusta kalandmester - forrásanyagból. Ezekből megtudhatjuk, hogyan meséljünk felfedezős, vadonjárós...
Spirális kampánytervezés, küldetéssablonok és 5E improvizációs eszközök – új Lazy GM fejezetek magyarul
Elkészült újabb néhány fejezet a Lusta kalandmester forrásdokumentumból! Spirális kampányfejlesztés Küldetéssablonok 5E improvizációs...
D&D 5E háziszabály: Szerencse és Végzet pontok
Az év eleji OGL-botrány sok különböző alternatív 5E fejlesztéshez megadta a szikrát - ezek közül úgy tűnik, hogy a legnagyobb várakozás és támogatás...