Válassza az Oldal lehetőséget

Zóna-alapú harc

A zóna-alapú harc segíthet a KM-eknek gyors, dinamikus és akciódús harcok mesélésében elkerülve, hogy aggódniuk kelljen a négyzetrácsos harc összes részlete miatt. Támogatja a különböző harci stílusokat, beleértve a tisztán narratív elmeszínház-stílusú harcot, a gyorsan rajzolt absztrakt vázlatokat, vagy a részletes térképekkel vagy 3D tereppel használt bábukat. A zóna-alapú harc használata azt jelenti, hogy kevésbé kell aggódnod az öt láb per négyzetes rács részletei miatt, és inkább a nagy, hősies akciókra koncentrálhatsz. A zóna-alapú harc egyszerűen csak azt igényli, hogy a KM és a játékosok együtt dolgozzanak a közös cél érdekében, hogy fantasztikus kalandokat hozzanak létre.

Zóna szabályok

Az alábbi irányelvekhatározzák meg a zóna-alapú harc alapvető jellemzőit:

  • A csataterek egy vagy több zónából állnak, amelyek mindegyike nagyjából 25 láb élhosszúságú, de lehet bármekkora.
  • A KM érzékletes leírásokkal határozza meg a zónákat, mint például „egy omladozó híd egy feneketlen szakadék felett”, „egy vérrel borított oltár”, vagy „a fény szent szobra”.
  • A KM papíron, jegyzetkártyákon vagy letörölhető négyzetrácsos térképen jegyezheti le vagy határozhatja meg ezeket a zónákat és leírásaikat, hogy a játékosok vizualizálni tudják a helyzetet. Bábuk vagy jelölők mutathatják a karakterek és szörnyek pozícióit a zónákban.
  • A játékosokat bátorítjuk, hogy használják ki a zónákban található jellemzőket, legyen szó fedezékbe vonulásról, előnyös pozícióba mászásról, mágikus helyek aktiválásáról, és így tovább.
  • A legtöbb csata egyetlen zónában zajlik. Nagy csaták két vagy több zónát is igénybe vehetnek.
  • Egy karakter minden körében mozoghat a zónán belül, vagy átmehet egyik zónából a másikba. A többlet mozgással rendelkező karakterek akár két zónát is mozoghatnak.
  • Tételezzük fel, hogy a harcban részt vevő összes lény óvatosan mozog, lehetőség szerint elkerülve a szabad támadásokat (opportunity attack). A KM felhívja a játékos figyelmét, ha egy karakter szabad támadást kockáztat a harcban tervezett tevékenységével.
  • A 25 láb vagy annál nagyobb hatótávolságú támadások célba vehetnek lényeket egy zónán belül vagy egy zónányi távolságra.
  • A 50 láb vagy annál nagyobb hatótávolságú támadások célba vehetnek lényeket két vagy több zónányi távolságra is.
  • Ha egy karakter közelharci támadást indít vagy támadás célpontja lesz 5 láb hatótávolságú közelharci támadással, akkor szabad támadásokat vált ki, ha megpróbál elmozdulni ellenfelétől. Egy 5 láb hatótávolságú közelharci támadással fenyegetett karakter hátrányban van, ha távolsági támadást akar végrehajtani.
  • A játékosok a legjobban úgy használhatják ki a zóna-alapú harcot, ha leírják szándékaikat — például: „Meg akarom támadni az ork vezért az alabárdommal, de kívül akarok maradni az ő elérésén”, vagy „Az ogre és a varázslónk közé akarok kerülni.”
  • A KM ekkor együttműködik a játékosokkal, hogy segítsen nekik elérni szándékaikat.

Területi hatások a zónákban

Több varázslatnak és képességnek hatásterülete van. A KM-ek az alábbi irányelveket használhatják annak eldöntésére, hogy mely célpontokat érintik ezek a hatások. Ezek az irányelvek általános leírásokat adnak a hatásterület nagyságáról, arról, hogy hány lényt érintenek tipikusan ebben a területen a zóna-alapú harcban, valamint példákat közös varázslatokra és kasztképességekre, amelyek az alábbi méreteket használják:

  • Apró terület: 1 vagy 2 lény (tőrök felhője)
  • Kis terület: 2 lény (lángoló kezek, mennydörgés)
  • Nagy terület: 4 lény (fagykúp, tűzgolyó)
  • Hatalmas terület: Mindenki (halálkör, földrengés)
  • Rövid vonal: 2 lény (tűzfal)
  • Hosszú vonal: 3 lény (villámcsapás)

A KM-ek az aktuális helyzet alapján dönthetnek és finomíthatják ezeket a számokat. Például egy olyan terület, ahol egy szörnyekből álló horda található, megduplázhatja az érintett szörnyek potenciális számát. Bármilyenek legyenek is a körülmények, a KM-nek mindig a karakterek javára kell döntenie.

Különleges helyzetek kezelése

A zóna-alapú harc számtalan, specifikus távolságokra vonatkozó képességet nem vesz figyelembe. Ilyen esetekben a KM-en múlik, hogy a játékos szándékaihoz igazodva segítsen neki abban, hogy kihasználhassa ezen képességeket.Minden esetben a KM-nek célszerű megkérdeznie a játékost, hogy mit szeretne tenni, majd segítenie kell neki kitalálni, hogyan teheti meg ezt.

This work includes material taken from the Lazy GM's Resource Document by Michael E. Shea of SlyFlourish.com, available under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

This work includes material taken from the System Reference Document 5.1 ("SRD 5.1") by Wizards of the Coast LLC and available at https://dnd.wizards.com/resources/systems-reference-document. The SRD 5.1 is licensed under the Creative Commons Attribution 4.0 International License available at https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/legalcode.

A fordítás a Lazy GM's Resource Document alapján készült (2023. szeptember 10-i verzió). Szerzője Michael E. Shea (SlyFlourish.com), elérhető Creative Commons Attribution 4.0 International License alatt.

A fordítás részleteket tartalmaz a System Reference Document 5.1 ("SRD 5.1") forrásnayagból, melynek szerzője a Wizards of the Coast LLC és ami elérhető https://dnd.wizards.com/resources/systems-reference-document címen. Az SRD 5.1 Creative Commons Attribution 4.0 International License alapján elérhető, részletek https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/legalcode címen.

Fordította: Miyazaki Jun (SFportal.hu), a DeepL és az OpenAI ChatGPT segítségével. Lektorálta Kováts Gergely és Hegedűs Gábor. A Dungeons & Dragonshoz kapcsolódó szakkifejezések és nevek magyar fordítása részben a Tuan kiadó által publikált Kezdőkészletből, részben Kováts Gergely 5E SRD fordításaiból, részben Nemes Márk Nagy Magyar 5E Szörnyjegyzékéből származik.

A fordítás a fenti források megjelelölésével szabadon felhasználható a Creative Commons Attribution 4.0 International License alapján. 

A Lazy GM szerzője Mike Shea - ha tetszik, amit olvastál, az alábbi kötetek lehetnek segítségedre a mesélésben:

Kapcsolódó cikkek