Válassza az Oldal lehetőséget

Stresszhatások

Az ebben a részben található útmutatások helyettesítik a más kiadványokban található őrület szabályokat. Az „őrület” fogalmát hosszú ideje használják a bonyolult pszichológiai tünetek és azokkal küzdő egyének megbélyegzésére és marginalizálására.

Ez az új megközelítés kifejezetten a természetfelettiből fakadó nehézségekre fókuszál, hogy elszakadjon a hétköznapi sztereotípiáktól.

Ezek a hatások olyan karakter súlyos reakcióit tükrözik, akikolyan idegen és borzalmas dolgot lát, ami tartós hatással van rá. Ezeket a leírásokat igény szerint használhatod a szokásos rémült, kábult vagy mozgásképtelen állapotok helyettesítésére.

Amikor egy játékban a stressz vagy a horror érzetét erősíted, győződj meg arról, hogy előzetesen a játékosok engedélyezték ezt számodra, és hogy a megfelelő biztonsági eszközök (amelyeket ennek a dokumentumnak a korábbi részében említettünk) érvényben vannak.

Stressz hatások használata

Vannak dolgok, amik meghaladják a halandó elme felfogóképességét. Amikor idegen vagy borzalmas lényekkel, helyszínekkel és eseményekkel találkoznak, még a legerősebb hősök is képtelenné válhatnak arra, hogy feldolgozzák a körülöttük zajló történéseket, ami arra kényszeríti őket, hogy stresszpróbát végezzenek. Ilyen próba lehet szükségesaz alábbi helyzetekben:

  • Látni, ahogy egy gúl felfal egy holttestet
  • Véres áldozati oltár megpillantása
  • A halottak feltámasztásának végignézése
  • Egy rituális áldozat tanúja lenni
  • Egy sötét pap prédikációjának hallgatása
  • Tiltott könyvből szavak olvasása
  • Ősi gonoszokról szóló jelek olvasása
  • Látni, ahogy egy parazita előtör egy gazdatestből
  • Szentségtelen ősi barlangfestmények szemügyre vétele
  • Egy szentségtelen ereklye megérintése
  • Átnézni egy portálon keresztül a Kilenc Pokolba
  • Egy jövendöléseket mutató tóba nézni, amely az Abysst mutatja
  • Egy öntudattal bíró idegen űrhajó roncsainak felfedezése
  • Kannibalisztikus cselekmény szemtanúja lenni
  • Egy elfajzott valódi alakjának láttán
  • Az Asztrál Sík mélységeibe esni
  • A Limbó zűrzavaros tájaira nézni
  • Egy démonherceg jelenlétében állni
  • Egy ősi gonoszok városának megpillantása
  • Egy isten halálának tanúja lenni

Stressz eredmények

Amikor egy karakter szembesül egy potenciálisan stresszel járó eseménnyel, kérhetsz egy Karizma (Charisma) mentődobást, amelynek a nehézségi foka (DC) az esemény súlyosságától függően 10 (könnyű) és 20 (nehéz) között mozog. Sikertelen dobás esetén a karaktert egy, a Stressz hatások listáján lévő szerepjátékos hatás éri. Győződj meg róla, hogy átnézitek a hatásokat a nulladik játékülés alatt, hogy biztosítsd, nem lépik át a játékosok kényelmi határait.

1d20 stressz eredmény

  1. Egy nyugodt helyet mutató mentális látomásba mélyedsz.
  2. Egy minden halandó számára érthetetlen nyelven suttogsz.
  3. Vér folyik a szemedből.
  4. Összeesel, ahogy minden erőd elhagy.
  5. Sikító sípolás tölti be a hallásodat.
  6. Úgy érzed, megáll a szíved a mellkasodban.
  7. Azt látod, hogy a barátaid arca ijesztően eltorzul.
  8. A füleidben dübörögve hallod a saját szívdobogásod.
  9. Furcsa, disszonáns zenét hallasz.
  10. Elalszol és sötétségről álmodsz.
  11. Egy szörnyű emlék jut eszedbe a múltadból.
  12. Fizikai fájdalom és égető érzés gyötri a testedet.
  13. Képtelen vagy mozogni vagy beszélni.
  14. Elszabadult árnyak látsz feléd kúszni.
  15. Egy gyermek zokogásának visszhangjait hallod.
  16. Elveszíted az irányítást a testfunkcióid felett.
  17. Torz geometriai alakzatokkal teli látomásod van.
  18. Egy másvilági lény suttogását hallod.
  19. Sikítasz, ahogy vér folyik a szádból.
  20. Úgy érzed, mintha minden csontod kezdene repedezni.

Te döntöd el, hogy mennyi ideig tart a hatás, és saját belátásod szerint adhatsz ehhez hozzá játékmechanikai akadályokat, amelyek az adott hatásból következnek. Alternatívaként hozzáadhatod a következő játéktechnikai hatást:

Ha a mentődobás sikertelen, a karakter egy percig kábult (stunned) állapotban marad. A karakter minden köre végén, valamint minden alkalommal, amikor sebzést szenved, megismételheti a mentődobást, ezzel megszüntetve a hatást magán. Ha a karakter mentődobása sikeres, vagy ha a hatás véget ér számára, a karakter a következő 24 órában immunis lesz erre a hatásra. A karakter választhatja, hogy körének kezdetén megszakítja ezt a hatást, ekkor 4 (1d8) pszichikai sebzést szenved két karakterszintenként. Egy kisebb helyreállítás (lesser restoration) varázslat vagy egyenértékű hatás szintén megszünteti a stressz hatását.

(Ezt a mechanizmust a pszichikai sebzés általi hatás megszakítására alkalmazhatod olyan karaktereknél is, akik megrémültek, elkábultak vagy cselekvésképtelenek.)

Hosszútávú hatások

A kalandmesterek és a játékosok együtt dolgozhatnak azon, hogy eldöntsék, vajon a stressz hatásoknak vannak-e hosszabb távú következményei. Az ilyen hosszú távú eredményeknek nem csak a karaktert és a helyzetet kell tükrözniük, hanem a játékosok vágyaival is összhangban kell lenniük.

Ügyelj arra, hogy kerüld az “őrület” vagy “őrült” kifejezéseket a megterhelő helyzetek hosszútávú hatásainak leírásakor. Ehelyett vedd figyelembe a helyzet és a hatás másvilági természetét, és összpontosíts arra, hogy a karakter hogyan reagálhat egy ilyen stresszes élményre.

Külön köszönet Dr. Megan Connellnek és Dr. Michael Mallennek az erre a részre adott visszajelzésükért.

This work includes material taken from the Lazy GM's Resource Document by Michael E. Shea of SlyFlourish.com, available under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

This work includes material taken from the System Reference Document 5.1 ("SRD 5.1") by Wizards of the Coast LLC and available at https://dnd.wizards.com/resources/systems-reference-document. The SRD 5.1 is licensed under the Creative Commons Attribution 4.0 International License available at https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/legalcode.

A fordítás a Lazy GM's Resource Document alapján készült (2023. szeptember 10-i verzió). Szerzője Michael E. Shea (SlyFlourish.com), elérhető Creative Commons Attribution 4.0 International License alatt.

A fordítás részleteket tartalmaz a System Reference Document 5.1 ("SRD 5.1") forrásnayagból, melynek szerzője a Wizards of the Coast LLC és ami elérhető https://dnd.wizards.com/resources/systems-reference-document címen. Az SRD 5.1 Creative Commons Attribution 4.0 International License alapján elérhető, részletek https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/legalcode címen.

Fordította: Miyazaki Jun (SFportal.hu), a DeepL és az OpenAI ChatGPT segítségével. Lektorálta Kováts Gergely és Hegedűs Gábor. A Dungeons & Dragonshoz kapcsolódó szakkifejezések és nevek magyar fordítása részben a Tuan kiadó által publikált Kezdőkészletből, részben Kováts Gergely 5E SRD fordításaiból, részben Nemes Márk Nagy Magyar 5E Szörnyjegyzékéből származik.

A fordítás a fenti források megjelelölésével szabadon felhasználható a Creative Commons Attribution 4.0 International License alapján. 

A Lazy GM szerzője Mike Shea - ha tetszik, amit olvastál, az alábbi kötetek lehetnek segítségedre a mesélésben:

Kapcsolódó cikkek