Válassza az Oldal lehetőséget

Küldetéssablonok

A küldetéssablonok általános célú tervek, amelyek köré specifikus küldetéseket építhetsz a saját játékodhoz, olyan kalandarchetípusok felhasználásával, amelyek több mint negyven éve “szabványosak” a szerepjátékokban. E fejezet tíz küldetéssablont kínál, amelyeket a saját kalandjaidra szabhatsz. Ha véletlenszerű kalandot generálsz, csak dobj a tízoldalú kockával (d10), hogy el tudd dönteni, melyik küldetéssablont használd, majd töltsd fel a küldetés részleteit a saját ötleteiddel vagy az e dokumentum későbbi részeiben található kalandgenerátorok felhasználásával.

1. Öljétek meg a főgonoszt

Ebben az egyszerű küldetésben a karaktereket felbérelik vagy besorozzák, hogy vadásszanak le egy adott szörnyet vagy gazembert egy helyszínen véglegesen megszüntetve a fenyegetést. A főgonoszt alvezérek vagy más bérencek is védhetik.

2. Találjatok meg valamit

A karaktereket egy tárgy megtalálásával bízzák meg, amit akár el kell lopniuk, akár veszélyes helyen kell utána kutatni. A tárgyat védheti egy főszörny, és sokféle célja lehet, például egy másik helyszínre vezető portál megnyitása, egy átok eltávolítása, szolgák visszakényszerítése jogos tulajdonosukhoz és így tovább. A küldetés egy változata lehet, ha a karaktereket egy tárgy adott helyszínre való visszajuttatásával bízzák meg, nem pedig annak keresésével.

3. Mentsetek meg valakit

Ebben a gyakori küldetésben a karaktereket egy helyszínre küldik, hogy mentsenek meg valakit – egy elfogott kémet, egy vakmerő herceget, egy eltűnt gyereket stb. A küldetés egy változata lehet, ha a karaktereknek valakit – folyamatosan védve – egy helyszínre kell kísérniük.

4. Öljétek meg az alvezéreket

A „Öljétek meg a főgonoszt” küldetés változataként a karakterek több alvezért vadásznak le, akiket kiiktathatnak, elfoghatnak vagy meggyőzhetnek, ahogy a történet megkívánja. Az alvezérek tartózkodhatnak egy helyszín más-más részein (pl. egy kazamatában, egy főhadiszálláson, stb.) vagy a világ több különböző helyszínén. Ha sikerül elegendő alvezérrel elbánni, a kaland egy végső „Öljétek meg a főgonoszt” küldetéshez vezethet.

5. Semmisítsetek meg valamit

A „Találjatok meg valamit” küldetés változataként a karakterek egy ellenséges helyszínre mennek, hogy megsemmisítsenek egy adott tárgyat – egy ősi, gonosz obeliszket, egy sötét rituálé katalizátorát, egy nagy hatalmú fegyvert, és így tovább.

6. Lopjatok el valamit

A karaktereknek egy tárgyat kell megszerezniük egy olyan helyszínről, ahol a kihívás inkább a fondorlat, mint a „Találjatok meg valamit” küldetés veszélyei. A játékosoknak először meg kell tervezniük, hogyan közelítik meg a kihívást, majd részt kell venniük a betörésben. Gyakran szükség lehet a lopakodásra és a megtévesztésre, te pedig állj készen arra, hogy a karakterek „előre bukjanak”, azaz nehogy egyetlen rossz tulajdonságpróba rontsa el az egész tervet. Hasonlóképpen, a helyszínen a főbejárat mellett több bejáratnak és kijáratnak is lennie kell, mint például csatornák és tetők,.

7. Tisztítsátok meg a veszélyektől

Ebben az egyszerű küldetéssablonban a karakterek egy ellenséges helyszínre mennek, és megtisztítják azt minden veszélytől. Egy törp klán esetleg megszabadítaná  ősi bányáit a szörnyektől, egy helyi nemes szeretne elfoglalni egy kísértetjárta várat, és így tovább. Ez a küldetés arra összpontosít, hogy a karakterek felfedezzenek egy egész helyszínt és biztosítsák azt, hárítsák el a veszélyeket. Ebben nem csak egyetlen ismert ellenséggel szállnak szembe.

8. Gyűjtsétek össze a kulcsokat

Ez a küldetéssablon kisebb kalandokhoz és nagyobb kampányokhoz egyaránt használható. Ebben a karakterek kulcsokat gyűjtenek, mielőtt egy másik csoport szerezné meg azokat. Ez a küldetés akkor működik a legjobban, ha a kulcsok többségére van szükség, nem  pedig az összesre. Így egyik fél sem akadályozhatja meg a másikat egyetlen kulcs megszerzésével. Jól működhet az a felépítés, amelyben a karakterek ötből három kulcsot keresnek, hétből négyet vagy kilencből ötöt. Egy rövidebb kaland esetében ezek a kulcsok egy kisebb kazamatában rejtőzhetnek – egy óriási kampány esetében pedig szét lehetnek szórva a teljes multiverzumban.

9. Védjétek meg a helyszínt

A karaktereknek meg kell védeniük egy helyszínt a közeledő ellenségektől. Ahogy a „Lopjatok el valamit” küldetésnél, a játékosok itt is időt töltenek a küldetésre való felkészüléssel, megerősítik védelmüket, és talán az irányításuk alatt álló NPC csoportokat helyeznek el a védelem egyes pontjaihoz. Bár nagy kísértés lehet ezt a forgatókönyvet nagyszabású tömeges csataként futtatni, az ilyen típusú harcot jobb „képernyőn kívül” kezelni, miközben a karaktereket és a védelemben betöltött egyedi szerepüket helyezed a középpontba.

10. Szakítsátok meg a rituálét

Ebben a küldetéssablonban a karaktereknek meg kell szakítaniuk egy folyamatban lévő rituálét. Ehhez általában több összetevő megzavarása szükséges, mint például szimbólumokkal megjelölt oszlopok lerombolása vagy mágikus tavak megfertőzése. A megfelelő rituálék közé tartozhat egy kapu megnyitása vagy bezárása, egy démon megidézése, egy halott isten feltámasztása, és így tovább. E küldetéssablonnak egy másik variációjában a karaktereknek meg kell védeniük azokat, akik a rituálét végzik, olyan erőkkel szemben, amelyek meg akarják állítani azt.

This work includes material taken from the Lazy GM's Resource Document by Michael E. Shea of SlyFlourish.com, available under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

This work includes material taken from the System Reference Document 5.1 ("SRD 5.1") by Wizards of the Coast LLC and available at https://dnd.wizards.com/resources/systems-reference-document. The SRD 5.1 is licensed under the Creative Commons Attribution 4.0 International License available at https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/legalcode.

A fordítás a Lazy GM's Resource Document alapján készült (2023. szeptember 10-i verzió). Szerzője Michael E. Shea (SlyFlourish.com), elérhető Creative Commons Attribution 4.0 International License alatt.

A fordítás részleteket tartalmaz a System Reference Document 5.1 ("SRD 5.1") forrásnayagból, melynek szerzője a Wizards of the Coast LLC és ami elérhető https://dnd.wizards.com/resources/systems-reference-document címen. Az SRD 5.1 Creative Commons Attribution 4.0 International License alapján elérhető, részletek https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/legalcode címen.

Fordította: Miyazaki Jun (SFportal.hu), a DeepL és az OpenAI ChatGPT segítségével. Lektorálta Kováts Gergely és Hegedűs Gábor. A Dungeons & Dragonshoz kapcsolódó szakkifejezések és nevek magyar fordítása részben a Tuan kiadó által publikált Kezdőkészletből, részben Kováts Gergely 5E SRD fordításaiból, részben Nemes Márk Nagy Magyar 5E Szörnyjegyzékéből származik.

A fordítás a fenti források megjelelölésével szabadon felhasználható a Creative Commons Attribution 4.0 International License alapján. 

A Lazy GM szerzője Mike Shea - ha tetszik, amit olvastál, az alábbi kötetek lehetnek segítségedre a mesélésben:

Kapcsolódó cikkek