Az ebben a részben található útmutatások helyettesítik a más kiadványokban található őrület szabályokat. Az „őrület” fogalmát hosszú ideje használják a bonyolult pszichológiai tünetek és azokkal küzdő egyének megbélyegzésére és marginalizálására.
Ez az új megközelítés kifejezetten a természetfelettiből fakadó nehézségekre fókuszál, hogy elszakadjon a hétköznapi sztereotípiáktól.
Ezek a hatások olyan karakter súlyos reakcióit tükrözik, akikolyan idegen és borzalmas dolgot lát, ami tartós hatással van rá. Ezeket a leírásokat igény szerint használhatod a szokásos rémült, kábult vagy mozgásképtelen állapotok helyettesítésére.
Amikor egy játékban a stressz vagy a horror érzetét erősíted, győződj meg arról, hogy előzetesen a játékosok engedélyezték ezt számodra, és hogy a megfelelő biztonsági eszközök (amelyeket ennek a dokumentumnak a korábbi részében említettünk) érvényben vannak.
Stressz hatások használata
Vannak dolgok, amik meghaladják a halandó elme felfogóképességét. Amikor idegen vagy borzalmas lényekkel, helyszínekkel és eseményekkel találkoznak, még a legerősebb hősök is képtelenné válhatnak arra, hogy feldolgozzák a körülöttük zajló történéseket, ami arra kényszeríti őket, hogy stresszpróbát végezzenek. Ilyen próba lehet szükségesaz alábbi helyzetekben:
- Látni, ahogy egy gúl felfal egy holttestet
- Véres áldozati oltár megpillantása
- A halottak feltámasztásának végignézése
- Egy rituális áldozat tanúja lenni
- Egy sötét pap prédikációjának hallgatása
- Tiltott könyvből szavak olvasása
- Ősi gonoszokról szóló jelek olvasása
- Látni, ahogy egy parazita előtör egy gazdatestből
- Szentségtelen ősi barlangfestmények szemügyre vétele
- Egy szentségtelen ereklye megérintése
- Átnézni egy portálon keresztül a Kilenc Pokolba
- Egy jövendöléseket mutató tóba nézni, amely az Abysst mutatja
- Egy öntudattal bíró idegen űrhajó roncsainak felfedezése
- Kannibalisztikus cselekmény szemtanúja lenni
- Egy elfajzott valódi alakjának láttán
- Az Asztrál Sík mélységeibe esni
- A Limbó zűrzavaros tájaira nézni
- Egy démonherceg jelenlétében állni
- Egy ősi gonoszok városának megpillantása
- Egy isten halálának tanúja lenni
Stressz eredmények
Amikor egy karakter szembesül egy potenciálisan stresszel járó eseménnyel, kérhetsz egy Karizma (Charisma) mentődobást, amelynek a nehézségi foka (DC) az esemény súlyosságától függően 10 (könnyű) és 20 (nehéz) között mozog. Sikertelen dobás esetén a karaktert egy, a Stressz hatások listáján lévő szerepjátékos hatás éri. Győződj meg róla, hogy átnézitek a hatásokat a nulladik játékülés alatt, hogy biztosítsd, nem lépik át a játékosok kényelmi határait.
1d20 stressz eredmény
- Egy nyugodt helyet mutató mentális látomásba mélyedsz.
- Egy minden halandó számára érthetetlen nyelven suttogsz.
- Vér folyik a szemedből.
- Összeesel, ahogy minden erőd elhagy.
- Sikító sípolás tölti be a hallásodat.
- Úgy érzed, megáll a szíved a mellkasodban.
- Azt látod, hogy a barátaid arca ijesztően eltorzul.
- A füleidben dübörögve hallod a saját szívdobogásod.
- Furcsa, disszonáns zenét hallasz.
- Elalszol és sötétségről álmodsz.
- Egy szörnyű emlék jut eszedbe a múltadból.
- Fizikai fájdalom és égető érzés gyötri a testedet.
- Képtelen vagy mozogni vagy beszélni.
- Elszabadult árnyak látsz feléd kúszni.
- Egy gyermek zokogásának visszhangjait hallod.
- Elveszíted az irányítást a testfunkcióid felett.
- Torz geometriai alakzatokkal teli látomásod van.
- Egy másvilági lény suttogását hallod.
- Sikítasz, ahogy vér folyik a szádból.
- Úgy érzed, mintha minden csontod kezdene repedezni.
Te döntöd el, hogy mennyi ideig tart a hatás, és saját belátásod szerint adhatsz ehhez hozzá játékmechanikai akadályokat, amelyek az adott hatásból következnek. Alternatívaként hozzáadhatod a következő játéktechnikai hatást:
Ha a mentődobás sikertelen, a karakter egy percig kábult (stunned) állapotban marad. A karakter minden köre végén, valamint minden alkalommal, amikor sebzést szenved, megismételheti a mentődobást, ezzel megszüntetve a hatást magán. Ha a karakter mentődobása sikeres, vagy ha a hatás véget ér számára, a karakter a következő 24 órában immunis lesz erre a hatásra. A karakter választhatja, hogy körének kezdetén megszakítja ezt a hatást, ekkor 4 (1d8) pszichikai sebzést szenved két karakterszintenként. Egy kisebb helyreállítás (lesser restoration) varázslat vagy egyenértékű hatás szintén megszünteti a stressz hatását.
(Ezt a mechanizmust a pszichikai sebzés általi hatás megszakítására alkalmazhatod olyan karaktereknél is, akik megrémültek, elkábultak vagy cselekvésképtelenek.)
Hosszútávú hatások
A kalandmesterek és a játékosok együtt dolgozhatnak azon, hogy eldöntsék, vajon a stressz hatásoknak vannak-e hosszabb távú következményei. Az ilyen hosszú távú eredményeknek nem csak a karaktert és a helyzetet kell tükrözniük, hanem a játékosok vágyaival is összhangban kell lenniük.
Ügyelj arra, hogy kerüld az “őrület” vagy “őrült” kifejezéseket a megterhelő helyzetek hosszútávú hatásainak leírásakor. Ehelyett vedd figyelembe a helyzet és a hatás másvilági természetét, és összpontosíts arra, hogy a karakter hogyan reagálhat egy ilyen stresszes élményre.
Külön köszönet Dr. Megan Connellnek és Dr. Michael Mallennek az erre a részre adott visszajelzésükért.
This work includes material taken from the Lazy GM's Resource Document by Michael E. Shea of SlyFlourish.com, available under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
This work includes material taken from the System Reference Document 5.1 ("SRD 5.1") by Wizards of the Coast LLC and available at https://dnd.wizards.com/resources/systems-reference-document. The SRD 5.1 is licensed under the Creative Commons Attribution 4.0 International License available at https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/legalcode.
A fordítás a Lazy GM's Resource Document alapján készült (2023. szeptember 10-i verzió). Szerzője Michael E. Shea (SlyFlourish.com), elérhető Creative Commons Attribution 4.0 International License alatt.
A fordítás részleteket tartalmaz a System Reference Document 5.1 ("SRD 5.1") forrásnayagból, melynek szerzője a Wizards of the Coast LLC és ami elérhető https://dnd.wizards.com/resources/systems-reference-document címen. Az SRD 5.1 Creative Commons Attribution 4.0 International License alapján elérhető, részletek https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/legalcode címen.
Fordította: Miyazaki Jun (SFportal.hu), a DeepL és az OpenAI ChatGPT segítségével. Lektorálta Kováts Gergely és Hegedűs Gábor. A Dungeons & Dragonshoz kapcsolódó szakkifejezések és nevek magyar fordítása részben a Tuan kiadó által publikált Kezdőkészletből, részben Kováts Gergely 5E SRD fordításaiból, részben Nemes Márk Nagy Magyar 5E Szörnyjegyzékéből származik.
A fordítás a fenti források megjelelölésével szabadon felhasználható a Creative Commons Attribution 4.0 International License alapján.
Tartalomjegyzék
- A lusta kalandmester forrásanyag - főoldal
- Hogyan hozzunk össze egy szerepjátékos csapatot?
- 0. játékülés ellenőrző lista
- Biztonsági eszközök
- Játékos karakterek összekötése
- Spirális kampányfejlesztés
- Küldetéssablonok
- 5E improvizációs eszközök
- Vadonjárás és felfedezés
- Gyors 5E összecsapás tervezés
- 5E csatajelenet tervezés lustán
- Útmutató az elmeszínházhoz (részletes)
- Útmutató az elmeszínházhoz (rövidített)
- Zóna-alapú harc
- Szörnyek nehézségi tárcsái
- Szörny sablonok
- Élőhalott sablonok
- Hordák kezelése
- Stresszhatások
- Alap kalandgenerátorok
- NJK generátor
- Kincs generátor
- Véletlenszerű csapdák
- Véletlenszerű nevezetességek
- Véletlenszerű tárgyak
- Véletlenszerű városi események
- Véletlenszerű szörnyek
- Lusta 5E szerepjáték
Kapcsolódó cikkek
A lusta kalandmester random generátorai
Elkészültek A lusta kalandmester forrásdokumentumának utolsó fejezetei is magyarra fordítva. Ebben rengeteg, a felkészülést vagy az asztali...
A lusta kalandmester szörnyei
Hogyan finomhangolhatjuk akár csata közben is a szörnyeket, akikkel a kalandozók harcolnak? És hogyan módosíthatjuk a már ismert szörnyeket néhány...
A lusta kalandmester harcot mesél
Újabb magyar nyelvű fejezetek olvashatóak A lusta kalandmester - forrásanyagból. Ezekből megtudhatjuk, hogyan meséljünk felfedezős, vadonjárós...
Spirális kampánytervezés, küldetéssablonok és 5E improvizációs eszközök – új Lazy GM fejezetek magyarul
Elkészült újabb néhány fejezet a Lusta kalandmester forrásdokumentumból! Spirális kampányfejlesztés Küldetéssablonok 5E improvizációs...
D&D 5E háziszabály: Szerencse és Végzet pontok
Az év eleji OGL-botrány sok különböző alternatív 5E fejlesztéshez megadta a szikrát - ezek közül úgy tűnik, hogy a legnagyobb várakozás és támogatás...