Egy megbízható csapat megtalálása és megtartása
Sok kalandmester számára továbbra is nagy kihívást jelent megbízható szerepjátékos csapatot találni, és azt egyben tartani. Ez a rész javaslatokat kínál arra, hogyan találj jól illeszkedő játékosokat a csapatodba , és hogyan tartsd fenn a társaságot évekig.
Játékosok megtalálása
A szerepjátékos csapat felépítésének első lépése a játékosok megtalálása. A csapatba illő játékosok megtalálásának néhány leggyakoribb módja a következő:
- Barátok és családtagok meghívása
- Toborzás munkatársak közül
- Kérdezd meg, hogy kitehetsz-e egy hirdetést a helyi játékboltban vagy könyvtárban.
- Csatlakozz a helyi szervezett játékcsoportokhoz
- Keresd az LFG (Looking for Group) fórumokat a Discordon, a Redditen, a Meetupon, a Next Dooron és más fórumokon.
Játékosok kiválasztása
Mielőtt meghívnál valakit a csapatodba, győződj meg róla, hogy a játékos illik-e a játékodhoz és a többi játékoshoz. Kezdd azzal, hogy kérdéseket teszel fel a leendő játékosnak az elkötelezettségéről, játékstílusáról és hogy mit gondol a te játékstílusodról. Példa kérdések lehetnek a következők:
- A közelben laknak-e, és tudják-e vállalni a játék időbeosztását?
- Inkább történetközpontú vagy inkább taktikai fókuszú játékosnak tartják magukat?
- Rendben van-e nekik az elmeszínház típusú harc, vagy a csatatérképet preferálják?
- Mit szeretnek a legjobban a szerepjátékokban?
- Mennyire fontosak nekik az élmény szempontjából a következők: interakció az NJK-kal, felfedezés, a világ története, a karakter háttere, a karakter optimalizálás és taktikai harc?
A kérdésekre nincs jó vagy rossz válasz. Inkább abban segítenek, hogy azokat a játékosokat találd meg, akik jól illenek a csapatba. Abban is segítenek, hogy megismerd azokat a dolgokat, amikre egy játékos vágyik – és azokat is, amiket nem fog megtalálni a játékodban.
Szánd rá az időt arra, hogy négyszemközt találkozz a leendő játékossal, és beszélgess el vele arról, hogy mit szeretne a játékodtól, és milyen tapasztalatokat szerzett más csapatokban. A megérzésedre hagyatkozva döntsd el, hogy az egyes játékosok, akikkel találkozol, jól illenek-e a csapatodba.
Ha úgy tűnik, hogy egy játékos illik a csapatba, hívd meg egy egyszemélyes játékra vagy egy rövid játéksorozatra, a szokásos játékülésektől eltérő időpontban, ideális esetben a csapatod egy vagy több állandó játékosával együtt. Nézzétek meg, hogyan illeszkedik be egy tényleges játék során. Ha nem illik bele, ne hívd meg a következő játékra. De ha úgy érzed, hogy jól illik hozzád, akkor meghívhatod őket a szokásos játékodra, és megnézheted, hogyan mennek a dolgok.
Rugalmas létszám és tartalékosok
Határozd meg, hogy egy játékülésen mi legyen a játékosok minimális és maximális létszáma. Sok esetben a minimum három, maximum hat fő az ideális. A játékosok keresése során előfordulhat, hogy akadnak olyanok, akik nem tudnak rendszeresen részt venni a játékban, de időről időre el tudnak jönni. Vedd fel ezeket a játékosokat egy „tartalékos” listára, hogy ha megüresedik egy hely, meginvitálhasd őket, hogy ugorjanak be. A leendő új játékosok tartalékos listára helyezése arra is jó módszer, hogy még azelőtt kiderüljön, hogy jól illenek-e a csapatba, mielőtt rendszeres játékosokká válnának.
Rendszeres menetrend szerint játszatok!
Ahelyett, hogy ülésről ülésre próbálnál időpontot egyeztetni a játékokra, találj egy meghatározott napot és időpontot a játékokra, és tartsd magad ehhez. Lehetőség szerint minden héten játsszatok. Ellenkező esetben próbáld meg minden második héten ugyanazon a napon és ugyanabban az időpontban. Az ütemezés megkönnyítése érdekében válassz inkább rendszeres, rövidebb játékokat, mint hosszabb, ritkább játékokat.
A játéknak folytatódnia kell
Meséld a játékot olyan rendszeresen, amilyen rendszeresen csak tudod. Ne mondd le a játékot, ha egy vagy két játékos nem tud eljönni. Ha már három játékossal tudsz játszani, és a csapat alapból hat főből áll, akkor négy játékosnak kell lemondania a játékot mielőtt lefújod az alkalmat. Minél következetesebb a játék, annál valószínűbb, hogy a játékosok a rendszeres programjuk részévé teszik.
Ha azt tapasztalod, hogy bizonyos játékosok rendszeresen kihagyják a játékot, kérdezd meg, hogy nem szeretnének-e inkább tartalékosok lenni, és keress egy új, jobban elérhető játékost.
Hagyd, hogy a hiányzó karakterek háttérbe szoruljanak
Ne aggódj amiatt, hogy mi történik a karakterekkel a játékban, ha egy játékos kihagyja a játékülést. Ha van egy egyszerű módja annak, hogy a karakter kilépjen a történetből, használd ki. Ellenkező esetben hagyd, hogy a karakter a háttérbe szoruljon. A játékosok meg fogják érteni, hogy miért kezeled szabadon a játék világát, és hogy a világ konzisztenciája nem annyira fontos, minthogy tekintettel légy az emberek életének realitására.
This work includes material taken from the Lazy GM's Resource Document by Michael E. Shea of SlyFlourish.com, available under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
This work includes material taken from the System Reference Document 5.1 ("SRD 5.1") by Wizards of the Coast LLC and available at https://dnd.wizards.com/resources/systems-reference-document. The SRD 5.1 is licensed under the Creative Commons Attribution 4.0 International License available at https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/legalcode.
A fordítás a Lazy GM's Resource Document alapján készült (2023. szeptember 10-i verzió). Szerzője Michael E. Shea (SlyFlourish.com), elérhető Creative Commons Attribution 4.0 International License alatt.
A fordítás részleteket tartalmaz a System Reference Document 5.1 ("SRD 5.1") forrásnayagból, melynek szerzője a Wizards of the Coast LLC és ami elérhető https://dnd.wizards.com/resources/systems-reference-document címen. Az SRD 5.1 Creative Commons Attribution 4.0 International License alapján elérhető, részletek https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/legalcode címen.
Fordította: Miyazaki Jun (SFportal.hu), a DeepL és az OpenAI ChatGPT segítségével. Lektorálta Kováts Gergely és Hegedűs Gábor. A Dungeons & Dragonshoz kapcsolódó szakkifejezések és nevek magyar fordítása részben a Tuan kiadó által publikált Kezdőkészletből, részben Kováts Gergely 5E SRD fordításaiból, részben Nemes Márk Nagy Magyar 5E Szörnyjegyzékéből származik.
A fordítás a fenti források megjelelölésével szabadon felhasználható a Creative Commons Attribution 4.0 International License alapján.
Tartalomjegyzék
- A lusta kalandmester forrásanyag - főoldal
- Hogyan hozzunk össze egy szerepjátékos csapatot?
- 0. játékülés ellenőrző lista
- Biztonsági eszközök
- Játékos karakterek összekötése
- Spirális kampányfejlesztés
- Küldetéssablonok
- 5E improvizációs eszközök
- Vadonjárás és felfedezés
- Gyors 5E összecsapás tervezés
- 5E csatajelenet tervezés lustán
- Útmutató az elmeszínházhoz (részletes)
- Útmutató az elmeszínházhoz (rövidített)
- Zóna-alapú harc
- Szörnyek nehézségi tárcsái
- Szörny sablonok
- Élőhalott sablonok
- Hordák kezelése
- Stresszhatások
- Alap kalandgenerátorok
- NJK generátor
- Kincs generátor
- Véletlenszerű csapdák
- Véletlenszerű nevezetességek
- Véletlenszerű tárgyak
- Véletlenszerű városi események
- Véletlenszerű szörnyek
- Lusta 5E szerepjáték
Kapcsolódó cikkek
A lusta kalandmester random generátorai
Elkészültek A lusta kalandmester forrásdokumentumának utolsó fejezetei is magyarra fordítva. Ebben rengeteg, a felkészülést vagy az asztali...
A lusta kalandmester szörnyei
Hogyan finomhangolhatjuk akár csata közben is a szörnyeket, akikkel a kalandozók harcolnak? És hogyan módosíthatjuk a már ismert szörnyeket néhány...
A lusta kalandmester harcot mesél
Újabb magyar nyelvű fejezetek olvashatóak A lusta kalandmester - forrásanyagból. Ezekből megtudhatjuk, hogyan meséljünk felfedezős, vadonjárós...
Spirális kampánytervezés, küldetéssablonok és 5E improvizációs eszközök – új Lazy GM fejezetek magyarul
Elkészült újabb néhány fejezet a Lusta kalandmester forrásdokumentumból! Spirális kampányfejlesztés Küldetéssablonok 5E improvizációs...
D&D 5E háziszabály: Szerencse és Végzet pontok
Az év eleji OGL-botrány sok különböző alternatív 5E fejlesztéshez megadta a szikrát - ezek közül úgy tűnik, hogy a legnagyobb várakozás és támogatás...