A titkok és nyomok olyan rövid információk, amelyeket a karakterek a kaland során felfedezhetnek. A titkok és nyomok megírásakor nem kell azzal foglalkozni, hogy hogyan fogják azokat felfedezni. Ehelyett rögtönözzük, hogyan fedezik fel őket a karakterek a kaland helyszínein és az NJK-kal találkozva.
Az alábbi ötletek nem konkrét titkok vagy nyomok. Inkább arra szolgálnak, hogy a felvetett kérdések inspirációul szolgáljanak a saját kampányod titkainak kitalálása során. Tartsd észben, hogy a titkok arra valók, hogy téged segítsenek. Ne gondold túl őket, és ne aggódj azon, hogy tökéletesek legyenek. Nincs rossz módja a titkok és nyomok használatának, amíg segítenek a játékod lebonyolításában.
Karakter titkok
Használd a karakter titkokat, hogy a karaktereket a körülöttük lévő világhoz kösd. Az ilyen titkokat felfedhetik NJK-k, régi naplók vagy levelek, hirtelen felidézett emlékek vagy profetikus álmok.
- Milyen családi történetre derülhet fény?
- Mi köti a karaktert ehhez a helyszínhez?
- Milyen szellem vagy lidérc kísérti a karaktert?
- Miről álmodik a karakter alvás közben?
- Milyen parazita fertőzi meg titokban a karaktert?
- Melyik családtag szerepel a kalandban?
- Hogyan kapcsolódik a gonosztevő a karakterhez?
- Ki az az NJK, akit a karakter halottnak hisz, de valójában még mindig él?
- Miféle rituálé során áldották meg a karaktert gyermekkorában?
- Milyen korábbi esemény köti a karaktert a történethez?
Történelmi titkok
Használj történelmi titkokat, hogy a karakterek jelentősségteljes és hasznos információkhoz jussanak, miközben felfedezik a kampány világát. Az ilyen jellegű titkoknak a helyi vagy világtörténelem apró darabkáit kell felfedniük a karaktereknek és a játékosoknak.
Történelmi titkok felfedezhetők, mint ősi sírokban található mozaikok, régi romokban álló szobrok, ősi könyvtárakban porosodó könyvek, furcsa fegyvereken lévő jelek, vagy a falu öregjei körében ismert történetek.
- Melyik halott isten kötődik a környékhez?
- Milyen seregek harcoltak itt egykor?
- Melyik kegyetlen uraságot ölték meg ezen a helyen?
- Milyen ősi civilizáció virágzott itt egykor?
- Melyik régi birodalom települései nyugszanak itt eltemetve?
- Milyen idegen lény vagy hatalom rejtőzik itt?
- Milyen lázadás zajlott itt?
- Milyen ősi rejtélyek vannak itt eltemetve?
- Mi volt e hely egykori rendeltetése?
- Milyen rettegett szörnyeteg uralkodott itt egykor?
NJK és főgonosz titkok
Használd az NJK-k és a főgonoszok titkait, hogy információkat adj róluk a karaktereknek. A titkok különösen alkalmas eszközök lehetnek a főgonosz bemutatására, még mielőtt a karakterek szemtől szembe találkoznának vele.
A karakterek az NJK-ról és főgonoszokról szóló titkokat megtudhatják a gonosztevő hírnökétől vagy segédjétől, a helyi kocsmában terjedő híresztelésekből, a megszerzett naplókból, egy csatlós utolsó szavaiból, megszerzett levelekből vagy a városi pletykákból.
- Milyen sötét múltja van NJK-nak?
- Miért hiszi az NJK, hogy igaza van?
- Mi volt az NJK nagy eredménye?
- Milyen ellenséget győzött le az NJK?
- Mi teszi az NJK-t politikailag érinthetetlenné?
- Milyen nagy hatalommal rendelkezik az NJK?
- Mire vágyik az NJK?
- Milyen rendszeres szokásai vannak az NJK-nak?
- Kit szeret az NJK mindenek felett?
- Miyen titkot szeretne az NJK titokban tartani?
A cselekmény és a történet titkai
Használd a cselekmény és a történet titkait, hogy bemutasd a karaktereknek a világban zajló fontos eseményeket, és hogy a karaktereket előrébb mozdítsd a kampány történetében.
A karakterek e titkokat megtudhatják a küldetést adó NJK-któl, a legyőzött ellenségeknél talált feljegyzésekből, az istenektől származó álmokból vagy előjelelből, egy katasztrófa elől menekülő NJK-tól, egy tárgyból származó mágikus visszajelzésekből vagy pszichikai kivetülésekből.
- Milyen gonosz esemény fog hamarosan bekövetkezni?
- Milyen katasztrófa készül a földet sújtani?
- Kit gyilkoltak meg a királyi udvarban?
- Melyik kazamata bejárata tárult fel?
- Milyen szörnyek jelentek meg nemrég a birodalomban?
- Milyen sereg szállta meg a birodalmat?
- Milyen sötét jel vagy előjel jelent meg az imént?
- Milyen természeti katasztrófa sújtotta nemrég a területet?
- Milyen természetellenes lény jelent meg a világban?
- Milyen szokatlan lényt láttak a vadonban?
This work includes material taken from the Lazy GM's Resource Document by Michael E. Shea of SlyFlourish.com, available under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
This work includes material taken from the System Reference Document 5.1 ("SRD 5.1") by Wizards of the Coast LLC and available at https://dnd.wizards.com/resources/systems-reference-document. The SRD 5.1 is licensed under the Creative Commons Attribution 4.0 International License available at https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/legalcode.
A fordítás a Lazy GM's Resource Document alapján készült (2023. szeptember 10-i verzió). Szerzője Michael E. Shea (SlyFlourish.com), elérhető Creative Commons Attribution 4.0 International License alatt.
A fordítás részleteket tartalmaz a System Reference Document 5.1 ("SRD 5.1") forrásnayagból, melynek szerzője a Wizards of the Coast LLC és ami elérhető https://dnd.wizards.com/resources/systems-reference-document címen. Az SRD 5.1 Creative Commons Attribution 4.0 International License alapján elérhető, részletek https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/legalcode címen.
Fordította: Miyazaki Jun (SFportal.hu), a DeepL és az OpenAI ChatGPT segítségével. Lektorálta Kováts Gergely és Hegedűs Gábor. A Dungeons & Dragonshoz kapcsolódó szakkifejezések és nevek magyar fordítása részben a Tuan kiadó által publikált Kezdőkészletből, részben Kováts Gergely 5E SRD fordításaiból, részben Nemes Márk Nagy Magyar 5E Szörnyjegyzékéből származik.
A fordítás a fenti források megjelelölésével szabadon felhasználható a Creative Commons Attribution 4.0 International License alapján.
Tartalomjegyzék
- A lusta kalandmester forrásanyag - főoldal
- Hogyan hozzunk össze egy szerepjátékos csapatot?
- 0. játékülés ellenőrző lista
- Biztonsági eszközök
- Játékos karakterek összekötése
- Spirális kampányfejlesztés
- Küldetéssablonok
- 5E improvizációs eszközök
- Vadonjárás és felfedezés
- Gyors 5E összecsapás tervezés
- 5E csatajelenet tervezés lustán
- Útmutató az elmeszínházhoz (részletes)
- Útmutató az elmeszínházhoz (rövidített)
- Zóna-alapú harc
- Szörnyek nehézségi tárcsái
- Szörny sablonok
- Élőhalott sablonok
- Hordák kezelése
- Stresszhatások
- Alap kalandgenerátorok
- NJK generátor
- Kincs generátor
- Véletlenszerű csapdák
- Véletlenszerű nevezetességek
- Véletlenszerű tárgyak
- Véletlenszerű városi események
- Véletlenszerű szörnyek
- Lusta 5E szerepjáték
Kapcsolódó cikkek
A lusta kalandmester random generátorai
Elkészültek A lusta kalandmester forrásdokumentumának utolsó fejezetei is magyarra fordítva. Ebben rengeteg, a felkészülést vagy az asztali...
A lusta kalandmester szörnyei
Hogyan finomhangolhatjuk akár csata közben is a szörnyeket, akikkel a kalandozók harcolnak? És hogyan módosíthatjuk a már ismert szörnyeket néhány...
A lusta kalandmester harcot mesél
Újabb magyar nyelvű fejezetek olvashatóak A lusta kalandmester - forrásanyagból. Ezekből megtudhatjuk, hogyan meséljünk felfedezős, vadonjárós...
Spirális kampánytervezés, küldetéssablonok és 5E improvizációs eszközök – új Lazy GM fejezetek magyarul
Elkészült újabb néhány fejezet a Lusta kalandmester forrásdokumentumból! Spirális kampányfejlesztés Küldetéssablonok 5E improvizációs...
D&D 5E háziszabály: Szerencse és Végzet pontok
Az év eleji OGL-botrány sok különböző alternatív 5E fejlesztéshez megadta a szikrát - ezek közül úgy tűnik, hogy a legnagyobb várakozás és támogatás...