A szemét egy nagy üzlet. Erre úgy tűnik, mi (magyarok) még
nem jöttünk rá. Kicsit nézzünk szét szemétügyben.



Itt van például Amerika: az utak mentén 4-5 km-enként tisztességes méretűtábla hirdeti, hogy azon az adott útszakaszon melyik szervezet vagymagánszemély szokta a szemetet összeszedni. Így ugye könnyű mindent tisztántartani, ha mindenkinek csak egy kicsi jut, és sokkal különbül néz ki az utakszéle. Persze még be kell vezetni az 500-1000 dolláros büntetést aszemetelésre, és akkor aztán tényleg könnyű tisztán tartani az utak mentét.

Vagy a családi vállalkozásként működtetett mega-komposzttelep. A jóminőségű, kész komposztot kertészek, magánemberek vásárolják meg önkormányzatiegyüttműködés keretein belül. Összedolgoznak egy áruházlánccal is: az eladatlangyümölcs- és zöldségféleséget ide szállítják a boltok, a telepen termeltkomposztot pedig üzleteiben árusítja.

A napokban hallottam, hogy újra indul Magyarországon a hulladék-kommandó. Ezannyit jelent, hogy általában helyi polgárőrök karöltve a rendőrséggel,hatóságokkal addig keresnek, míg találnak egy felelőst, akit szigorúanmegbüntethetnek. és itt igazán fontos lenne a szigor…… Persze a jelenlegirendeletek is több mint viccesek. Ha látsz egy szemetelőt, és esetleg fel isjelented, a hatóság a következő kérdést teszi fel: fényképe van róla? ésszéttárja karjait….

Na és mit csinálnak a szeméttel külföldönő

Például Ausztriában nagy hagyománya van aszelektív gyűjtésnek. 9 felé válogatja a szorgalmas osztrák a szemetét! Megkell, hogy mondjam, nem maguktól jöttek ám rá ők sem. Eleinte csak kicsikétbüntettek a hatóságok, később nagyobb összegben, és következetesen, aminek ezlett az eredménye: nem szemetelnek. Biztos sokan jártatok már Ausztriában,zongorázni lehet a különbséget.

A másik véglet a japánok. 80 feléválogatják a hulladékot, és ha a szomszédot meglátják, hogy rossz helyregyűjti: feljelentik. Furán hangzik, de ezzel elérték, hogy a szemét több mint60%-át újrahasznosítják!

Általános jelenség, hogy a hulladék a nemzetiössztermékkel (és az életszínvonallal) egyenes arányban nő, valószínű tehát,hogy hazánkban a keletkezett hulladék mennyisége 20-30 év múlva megduplázódik.

Magyarország a szemét kapcsán több ok miatt isbekerülhetne a rekordok könyvébe. Egyrészt az egy településre jutóhulladéklerakók aránya miatt (majdnem minden magyar településen működik lerakó,s ez alighanem világrekord), másrészt pedig a depók 80 százalékát néhány évenbelül be kell zárni, s a maga nemében ez is egyedülálló a világon! Mindenmagyar emberre évente 80 ezer kilogramm vegyes szemét jut, ami elég rosszulhangzik.

De itt vannak például az amerikaiak:háromhavonta annyi alumíniumdobozt pottyantanak szemétbe, hogy abból az országteljes kereskedelmi légiflottáját újjáépíthetnék.

Kína évente több mint negyvenötmilliárd pár egyszerhasználatos evőpálcikát gyárt és dob a szemétbe, ehhez huszonötmillió fátvágnak ki.

és mit tehetnénk mi itthon és anagyvilágbanő Szóltál már rá valakire, hogy ne dobja el a csikket, szemetetőPróbáld ki! Persze csak udvariasan. Minél többen „vigyázunk” annál nagyobb azesély, hogy egyszer csak tiszta környezetben élhetünk! Szerintem, megéri.

Ha nem akarunk ennyi hulladékot,kevesebbet, tudatosabban és etikusabban kell fogyasztanunk. Komolymeggyőződésünk az is, hogy a kevesebb hulladékkal együtt egészségesebb,versenyképesebb(!) és szociálisan igazságosabb lenne a társadalom.

forrás: Kukabúvár, KVVM


]]>