Mi lesz hakeresztezzük a viking mitológiát a szerepjátékkal, mindezt megfűszerezzükezernyi érdekes szörnnyel, és nyakon öntjük a sprite szerű 2D-s rajzolt és aPC-s 3D-s grafika keverékével, és ezt az egész „főzetet” belehelyezzük azinternet által nyújtotta lehetőségekbe?
Egy világhírűMMORPG, amit a mai napon is több millióan játszanak.



A Ragnarok Online(továbbiakban RO, vagy ragna) egy Dél-Koreai cég, a Gravity Corp. fejlesztetteés adta ki, először 2002-ben, Dél-Koreában. Szép lassan terjed, még végül azegész világot meghódította, és rabul ejtett játékosok ezreit tudhatja a magamögött.

A mai napra mármulticéggé fejlődött céget 2000-ben alapították meg, Shinsa-dong-ban,Dél-Koreában, és már leányvállalata is létezik Los-Angeles-ben, GravityInteractive néven, és más MMORPG-ket is kiadott a RO mellett. Ezeknek ajátékoknak vannak legális, és nem annyira legális szerverei. A legálison, tehátaz eredeti szervereken való játszáshoz fizetni kell, míg a nem eredetiszervereken nem kell, de mivel ezek „tört” szerverek, nagyon sok minden nemműködik rendesen. De ez ne szegje kedvetek!

Mint a neve ismutatja, a játék sokat merít a viking mitológiából, bár inkább csak nevekethasználtak föl. A Ragnarok kifejezés a világvégét jelenti, egy hatalmas csatátistenek és emberek között. Ezzel a csatával kezdődik a RO története is:

„Egy hosszú ésszörnyű szent haburú dúlt Midgard világában. Egy háború istenek,démonok és emberek között, ami nagy károkat okozott mind a három oldalnak. Aháború után az emberek egy békés időszakot élhettek meg az istenek és démonokközött. A béke ideje sem volt könnyű, ezer évig tartott., és ezen idő alatt azemberek elfeledkeztek a háborúról, csak kevés ismeretük maradt meg amúltjukról. Ám egy napon újra bizarresemények rázták meg Midgard világát, katasztrófák sújtották a vidéket, és akereskedőkre megvadult szörnyek támadtak. Pletykák kezdtek terjengeni arról,hogy a démonok ismét megtámadták a városokat, és a béke megtörni látszott. Számosember elindult, hogy megküzdjön a démonok hordáival. Néhányuk a becsületért,másokat a pénz szaga hívogatott, és voltak, akik csak hírnevet akartak szereznimaguknak.”

Ezen kívül számosmás utalás is felfedezhető a játékban, a viking mondakörre, főleg a fegyverekneveiben: az egyik ilyen Thor kalapácsa.

A Ragnarok Online videóelőzetese – kattints a lejátszás ikonra!
(Flash player szükséges hozzá!)

{youtube}ltBSIJFc8_8{/youtube}

A játéknak megvan amaga érdekes hangulata, amihez főleg a grafikai megvalósítása járul hozzá. Ez a2D-s és 3D-s egyveleg elég furcsának tűnhet első hallásra, de a fejlesztőgárdaláthatóan értette a dolgát, mert nagyon jól összhangba hozták ezt a furcsapárost. 2D-ben a karterek, szörnyek, és tárgyak látszanak, 3D-ben pedig maga avilág. A kamera nézet is ehhez viszonyulva forgatható, de a Diablóhoz hasonlóan„madártávlatból” nézegethetjük kedvencünket és az őt körülvevő környezetet. A2D-s technológiát esetünkben Spirte-nak nevezik (és nem, nem lehet meginni).  Ezt a technológiát főleg régebbi konzoloknálalkalmazták, mint például Sonic-nak, a Sega kék sünijének kalandjainál. Mivelelég régiesnek tűnik ez a rajzolási mód, ezért a ragna igazán megosztja ajátékos társadalom azon rétegét, akik találkoztak már vele, mivel sokaknak agrafika sokat jelent, ezért az első képek megfigyelésénél el is ássák ajátékot. A grafikához tartozik még az a nem elhanyagolható tény, hogy a játékvilága térképekre van osztva, annak érdekében, hogy kevesebb elem legyenegyszerre, amit a játékos gépének ki kell számolni/rajzolni. Ez atérképrendszer semmit nem ront azon az élményen, hogy több ezer másikjátékossal találkozhatsz a világ bármely pontján, sőt, megkönnyíti atalálkozást.

De mit ér avizualitás, ha maga a játékmenet annyit ér, mint halottnak a csók?
Egy Tech-Demo-t.

Szerencsénkre a ROalkotói nem csak a szemünket akarták elkápráztatni, hanem a változatosságnak isadtak egy lapátnyival az idejükből, és megpróbáltak minél többjátékost-a-monitorhoz-kötözni-tudó-dologból beleadni egy adagot. Ezeketnapestig lehetne sorolni, ezért csak az igazán kiemelkedőket veszem virtuálismikroszkópom alá elemzés céljából.

Kezdeném aszívemhez talán legközelebb álló eseményt: a házasságot. Igen, lehet házasodnia játékban. Igaz, hogy a mai napra a legtöbb MMO már átvette az ötletet, de aRagnarok volt az első ilyen stílusú játék, amiben ezt megoldották. Ennek aforgatókönyve úgy néz ki, hogy a szerelmespár regisztrál a főváros templomában,hogy szeretnének egybekelni. Ezután mindketten vesznek egy esküvői ruhát, ésegy pár jegygyűrűt. Mikor minden megvan, a játék kihirdeti a szerveren, hogy XYés WZ esküvője lesz, ekkor és ekkor, így nem csak a pár játékban lévő barátai,hanem akár az egész szerver ott lehet az esküvőn. Aztán lezajlik a ceremónia,és a két játékos karaktere attól fogva házaspár. Hát nem szép a virtuális élet?:)

A házasság remekdolog, de ha nincs hol eltölteni a nászéjszakát, akkor nem lehet igazán élveznia párod jelenlétét. Ennek érdekében lehet házat is venni. Ez is egy olyan részea játék összetettségének, ami kiemeli a játékot a többi közül, és megadja nekiazt a hangulatot, ami ahhoz kell, hogy a szegény, unatkozó játékos, aki élniszeretne, ne haljon bele az állandó szörnyirtásba, és szintlépkedésbe. Perszevannak kivételek, akiket táphuszároknak hívnak. Őket nem érdekli más, csak az,hogy minél magasabb szintű, és minél erősebb karaktere legyen. Általában nemszocializálódnak, ha meg igen, akkor csak a gyakásról tudnak beszélni. (ésolyan kőbunkók, hogy nem csak mamutot lehetne velük ütni, de kisebb hegyeket isporrá lehetne a fejükkel zúzni.)

Ezzel elérkeztünk aszerepjátékok fő mozgatórugójához: a fejlődéshez. A RO ebben is különbözik amegszokott RPG-től, mivel kétféle szint van. Egyszer van a Base Level,(szabadfordításban Alapszint, demagyarul nincs sok érttelme) ami a karakter tulajdonságainak fejlesztéséhezszükséges pontokat adja szintlépéskor, és a Job Level (Foglalkozás szint), ami szintlépéskor a szakértelem pontot adja.Kicsit furcsa ez a Job szó, mivel a szerepjátékokban általában kasztok vannak,de az alkotók ebben is el akartak térni a megszokottól, ezért ebben a játékbannem kaszt hanem foglalkozás van, ezért a továbbiakban idézőjelesen használom a„kaszt” kifejezést.

A Job-ok fejlődésesem a jól megszokott útvonalat követi, hogy az elején kiválasztod, mi akarszlenni, és utána az is maradsz, hanem először mindenki Novice (kezdő)karakterrel kezd, és el kell érni a 10-es Job szintet, hogy az első Job-ot fellehessen venni, a következők állnak a játékosok rendelkezésére:

  Swordman / Kardforgató: Ez atipikus harcos. Csak közelharci képességei vannak, egyedül is nagyon jólelboldogul, mivel van egy életregenerálódást gyorsító passzív képessége.

   Archer / Íjász: Mint a neve ismutatja, ő a távolra ható „kaszt”. Az elején igen gyenge, de később több olyanképességre is szert tesz, amivel gyorsabban, messzebbre, vagy többet tud lőni.

    Acolyte / Papnövendék: A játékgyógyítója. Alapjáraton a leggyengébb kaszt, egyedül halálra van ítélve.

Mage / Mágus: Varázshasználó. Azelemetális mágiák ismerője, egyedül vele sem érdemes harcokba bocsátkozni, mertlassan lövi el a varázslatokat, és meg is tudják zavarni közben.

Thief / Tolvaj: Az „aljas”foglalkozás. Nem sokkal erősebb fizikailag, mint a varázsló vagy a papnövendék,de cserébe a leggyorsabb. Képes elrejtőzni, de akkor nem tud mozogni. Ha tőrrelharcol, akkor (százalékos eséllyel) képes duplán sebezni.      

Ezeka fanatsy világokban is mind fellelhetőek, a fejlesztők meg sem elégedtek ennyivel,és belekerültek a játékba olyan foglalkozások is, amik sehol máshol nemléteznek:

Teakwon / mondjuk Harcművésznek: Szinténközelharcos, csak annyi különbséggel, hogy ő a lábával harcol. Igen, kicsitmeghökkentő, de így van.

Gunslinger / Pisztolyvirtuóz: A névitt is utal a fegyvernemre: különféle lőfegyvereket használ. Ha egykezes afegyvere, akkor képes kétkezes harcmodorban használni, tehát mindkét kezébenegyet-egyet.

Ninja / Ninja: Igen, ninja. Ő isel tud rejtőzni, és a rejtőzködéshez kapcsolódnak az  extra képességei. Emellett shuriken-t (dobócsillag)és kunai-t (japán dobótőr) is használ.

Ez első ránézésrekevésnek, és unalmasnak hangzik, de a fejlesztő bácsik erre is gondoltak. Azutolsó két Job-ot kivéve, mindegyik „kasztnak” van „továbbfejlesztett” (Advenced)változata, amire akkor válthatunk, ha elértük a 40-es Job szintet. A Ninja-nakés a Gunslinger-nek azért nincs, mert ezek később kerültek be a játékba, és mégnem csinálták meg az ilyen kasztjait, ezért cserébe nem 50-es a max .Jobszintjük, hanem 70-en akadnak fenn.

Mindegyik„kasztnak” két fejlődési iránya van, persze az alapvető tulajdonságok nemváltoznak. Mégsem áll meg az élet, ha netán az Advenced Job-bal eljutsz azelérhető maximum 99-es Base szintre! De nem ám! Ebben a játékban „újjászülethetsz”(Rebirth)! Ennek az a lényege, hogy eljutsz Valhallába, ami a vikingmitológiában a mennyország, és újra kezdheted a fejlődést egészen Noviceszinttől, de most már jóval erősebb vagy, és a Novice és az első kasztod elékerül egy High jelző. Ha ekkor eléred az 50-es Job level-t, ismét választhatsza két továbbfejlődés közül.

Mivel sokathasználtam a kasztváltás, és új kaszt felvétele kifejezéseket, sokan értetlenülnézhetnek maguk elé, hogy akkor mi a fenét is kell csinálni? Elmondom: végigkell menni egy küldetésen (Questen), aminek teljesítése után már az újkasztodban, és annak megfelelő ruhában viríthatsz a társaid előtt. Példánakokáért: ahhoz, hogy tolvaj lehess, el kell lopnod egy bizonyos mennyiségűgombát egy gombafarmról, de ha harcosként az élvonalban szeretnél csatázni,akkor egy „bátorságpróbát” kell végigvinned, azaz magyarán végig kell sétálni 3termen úgy, hogy nem esel le. Persze vannak olyan szerverek, ahol egy NPCváltogatja a Job-okat, és nem kell „végigszenvedni” a küldetéseket. Ezgyorsaság szempontjából jó, de elveszi azt az élvezetet, ami a teljesítettmunka öröme szerez.

Egy kicsitvisszakanyarodok a vizuális dolgokhoz, mert meg kell említenem, hogy bár minden„kaszt” teljesen másképp néz ki , nem változtatható semmi a ruházaton, kivéve aszíne, és az sem befolyásolja a ruházatod megjelenését, hogy milyen páncélzatvan rajtad. Ez sokak kedvét elveheti attól, hogy megtekintse, de megsúgom: jobbis így. Mert így tényleg meg lehet különböztetni egy harcost egy tolvajtól.

Nem beszéltem még aszakértelmekről, vagyis a karakterek képességeiről. Itt ugyanis, mint márfentem említettem volt, skill-pontokat kapsz, mikor a Job-od szintet lép, ésnem megvenni kell a skillt, hanem, mint azt a Diabló 2-ben megszoktuk,skilltree (képességfa) van, tehát egy magasabb szintű képességhez el kell érniegy bizonyos szintet egy, vagy több skill-ből.

A végére maradt azegész játék eleje: a karakteralkotás. Az egész nem több 5 percnél, ennekviszont sajnos az a hátránya, hogy csak a karaktered hajának formáját, színét,és a tulajdonságainak eloszlását adhatod meg. Még egy korlátozása van ajátéknak: egy hozzáférésben sajnos csak egy fajta nemű karakterek lehetnek,amit regisztráláskor kell megadni.

Mint láthatjátok, akészítők sok agyafúrtságot passzíroztak bele eme remekműbe. Sajnálatomra acikkem közeledik ahhoz a bizonyos ponthoz, ami a végét jelenti, és így nemtudtam mesélni a kasztok továbbfejlesztéséről, képességeiről, játékstílusról éstárgyhasználatról. Legközelebb egy egész cikket szentelek ezeknek, és majd egymásikat a kasztváltáshoz szükséges küldetések leírásának.

Persze, ha már mostkíváncsi vagy, milyen élőben a játék, itt van egy link, ami rengetegolyan szervert találsz, ahol ingyen játszhatsz.  De ha magyar szerveren szeretnél játszani,akkor a CubeRo-t, vagy a FateRo-t ajánlom. (Egy apróság még: itt isérvényesek a szorzók. Ez alatt értem a tapasztalati pont mennyiségének és atárgyesés esélyének nagyságát. Természetesen minél magasabbak ezek a szorzók,annál gyorsabban fejlődsz.)

Nos, ez lennedióhéjban a Ragnarok Online.
Remélem felkeltettem az érdeklődéseteket, ha mégnem ismertétek volna.
Ha igen, jószórakozást kívánok hozzá!


]]>