Human Genome Project (Emberi Genom Projekt): közzétették az emberi genom utolsó kromoszómájának részletes szekvenciáját is. A mérföldkövet jelző cikk a Nature folyóiratban jelent meg.

Sokan tévesnek tarthatják a cikk címét, hiszen az emberek zöme úgy tudja, hogy az emberi genom bázissorrendjét már „rég” meghatározták. Valóban 2001-ben már közzétették a genom vázlatos szekvenciáját, és 2003-ban ennek jóval pontosabb változatát. Arról azonban kevesebben tudnak, hogy maradt még néhány hézag, mégpedig éppen az egyes számú és egyben a legnagyobb emberi kromoszóma tekintetében. Ez a kromoszóma tartalmazza a genetikai állományunk hozzávetőleg 8 százalékát.

A kromoszóma több mint 350 betegségben játszik szerepet, köztük néhány daganatos megbetegedésben, a Parkinson- és az Alzheimer-kórban.

„Az utolsó és legnagyobb emberi kromoszóma szekvenciájának publikálása e pillanatban teljessé teszi a Human Genome Project történetét, és rajtjelet ad az emberi genomszekvencián alapuló biológiai és orvosi kutatások egyre növekvő hullámának” – nyilatkozta dr. Simon Gregory, a Duke Egyetem adjunktusa, a projekt vezetője.

Az egyes kromoszóma szekvenciájának meghatározása tíz évébe telt a nemzetközi tudóscsoportnak. Megállapították, hogy 3141 gént tartalmaz, ezek közül több mint 1000 teljesen új volt a tudomány számára. A National Geographic cikke