A 21. James Bond film, a Casino Royale Ian Fleming 1953-ban megjelent első regényén alapul, és a 007-es ügynök pályafutásának kezdetéig vezeti vissza a nézőt. Első küldetésében James Bond a terroristák bankárával, Le Chiffre-rel kerül szembe. A Casino Royale új James Bondot avat: Daniel Craiget, aki a nagy elődök után most először ölti a 007-es ügynök hibátlan szabású szmokingját. „Ha sérülés nélkül megúszod, rosszul játszottad Bondot.” – mondta a szerepéről Daniel Craig.

A Bond-sorozat eredeti producerei, Albert R. Broccoli és Harry Saltzman régóta szerették volna megfilmesíteni Fleming első regényét, a „Casino Royale”-t, de a jogokat végül csak 2000-ben sikerült megszerezni. „Azonnal nekiestünk a könyvnek – meséli Wilson. – Rendezőnek azt a Martin Campbellt kértük fel, aki az egyik legsikerültebb Bond-opust, az Aranyszemet rendezte.”

„A forgatókönyv alapjául szolgáló Fleming-regény 1953-ban jelent meg – veszi át a szót Campbell –, de a történetet áttettük napjainkba. A könyvben a fenyegető hátteret a hidegháború adja, ezt lecseréltük a nemzetközi terrorizmusra.”

A Casino Royale intrikusa, Le Chiffre különbözik a Bond-filmek tipikus „főgonoszaitől”: nem a világ meghódítására vagy elpusztítására törő zseniális őrült, hanem gátlástalan, pénzéhes bűnöző. Anyagi veszteségeit ellensúlyozandó Le Chiffre nagyszabású pókertornát szervez Montenegróban: a beugró tíz millió dollár. A világ legnagyobb kártyásai gyűlnek össze a pókerasztal köré, és a színészek a forgatások megkezdése előtt alapos pókerleckéket vettek, hogy meggyőzően alakíthassák a megszállott zsugásokat. A próbákat Wilson producer felügyelte, aki maga is szenvedélyes kártyás.

„A legtöbbünk már pókerezett korábban, úgyhogy nagyon élveztük a játékot – meséli a főgonoszt alakító Mads Mikkelsen. – Annyira belejöttünk, hogy a felvételek között is sokat játszottunk. Sőt, egyik este egy prágai kaszinóba is kiruccantunk, ahol ki másba ütköztünk, mind kedvenc producerünkbe, Wilsonba.” Egy másik változás az eredeti történethez képest, hogy míg a könyvben a Le Chiffre által szervezett kártyatornán Chemin de Fert játszanak, a filmben ez pókerre (annak is a Texas Hold ’em nevű változatára) módosult, mivel a póker szabályait sokkal többen ismerik, és a játék kulcselemét jelentő blöff dramaturgiai szempontból is több lehetőséget kínált. A film maratoni pókertornáját jóval nehezebbnek bizonyult felvenni, mint az akciójeleneteket, árulja el Campbell. „Ez volt életem legkeservesebb szakmai feladata – meséli a rendező. – Fenntartani a feszültséget, közben megőrizni a folytonosságot, és megtartani a nézésirányokat: mondhatom, igazi rémálom volt. Szerencsére a producerünk, Michael G. Wilson egy pókerzseni, és olyan agya van, mint egy számítógépnek. Nélküle biztos, hogy nem boldogultam volna.”

{mospagebreak title=Az új fiú: Daniel Craig}Az új fiú: Daniel Craig

A James Bond-sorozat két producere, Michael G. Wilson és Barbara Broccoli hosszas keresés után talált rá az új Bondra. „A meghallgatásokon arra kértük a színészeket, hogy az Oroszországból szeretettel azt a jelenetét adják elő, amelyben Bond először találkozik Tatjána Romanovával – meséli Wilson. – Ebben minden benne van, ami Bondot jellemzi: dráma, romantika, akció.”

Craig remekelt a próbafelvételen. „Azonnal világos volt, hogy tökéletes a szerepre – mondja Broccoli. – Karizmatikus, sokoldalú és férfiasan vonzó: az egyik legjobb Bond a sorozat történetében.”

Craig, akit korábban többek közt a Münchenben, a Lara Croft: Tomb Raiderben és a Sorstalanságban láthattunk, épp Baltimore-ban forgatott, mikor megtudta, hogy övé a szerep. „Lementem a bárba, kértem egy italt, és csendben ünnepeltem. Legszívesebben felugrottam volna a bárpultra, hogy világgá kiáltsam: »Hé emberek, én vagyok James Bond!« De furán néztek volna rám, és valószínűleg a mentőket hívják.”
  
A kezdeti örömöt hamarosan izgalom és nyugtalanság váltotta fel. Hogy megfeleljen a szerep fizikai követelményeinek, Craig intenzív tréningbe kezdett, ami busásan megtérült, mikor a prágai Modrany Studióban megkezdődtek a felvételek. Az első leforgatott jelenet egy vad üldözés volt, amelyben Bond egy merénylőt üldöz a Nambutu Követségen. „Az akciójelenetek többségét magam csináltam, és ez rengeteg kockázattal járt. De úgy éreztem, hogy ettől válik hitelessé az alakításom. Aki fél a sérülésektől, ne játsszon Bondot.” – véli a brit színész. „Daniel igazi reveláció a szerepben – dicséri Craiget Martin Campbell rendező, akinek ez a második Bond-filmje; az első a GoldenEye–Aranyszem volt, melyben Pierce Brosnan debütálását irányította. – A keménységet humorral és férfias bájjal ötvözi. Ugyanakkor a fizikai kondíciója is kiváló, és roppant meggyőző az akciójelenetekben.”
  
„Ebben a filmben Bond sötétebb karakter: olyan, amilyennek Ian Fleming eredetileg megírta – mondja Daniel Craig. – Pályafutása kezdetén áll: nyersebb, keményebb, mint később, és utál másokkal együtt dolgozni. A történet során azonban beletanul szerepébe.”

Az MGM bemutatja
„CASINO ROYALE”
Szereplők: DANIEL CRAIG, EVA GREEN, MADS MIKKELSEN,
JUDI DENCH, JEFFREY WRIGHT
GIANCARLO GIANNINI, CATERINA MURINO,
SIMON ABKARIAN, IVANA MILICEVIC, VERUSCHKA
Írta: NEAL PURVIS, ROBERT WADE, PAUL HAGGIS.
Producer: MICHAEL G. WILSON, BARBARA BROCCOLI
Fényképezte: PHIL MéHEUX
Zene: DAVID ARNOLD.
Rendezte: MARTIN CAMPBELL

Színes, feliratos amerikai film, 2006
Magyarországi bemutató: 2006. december 007.

]]>