Korábban„bandaprodukció” néven, majd 2002 óta (a Nomenest omen című filmnél már) Szalayfilmnéven tevékenykedő csoport jelenleg egy saját filmötletek megvalósításáraszövetkezett baráti társaság. A filmes csapat névadója Szalay Kristóf.



A filmezés kezdetben”csak” hobby volt: először (1992) Kristóf egy régi novelláját dolgozták fel 25 percben, címe „Egy láthatatlan ember módfelett furcsaesete„. Ez a film azóta is dobozban van – szerintük persze sokat nem vesztettvele az emberiség (Ahogy mondják: majd idővel egy részletet bedigitalizálnak,amikor a láthatatlan fószer zuhanyozik…). 1996-ban készült el a „Tükör” című abszurd krimi-scifi, misztikusparódia szintén 25 percben, amelyben egy jövőbe látó tükör okoz némibonyodalmat… A film a 27. Budapesti Független Film és Videoszemlén okleveletkap.

2002-ben kerülbemutatásra a műfajilag behatárolhatatlan „” című film, amely a 33.Budapesti Független Filmszemlén 3. helyezést ér el. Szintén 2002 évben kezdték el forgatni a „Nomen est Omen” című filmgroteszket,amely 2004-ben (bár még nem a végleges formában) elhozza a 35-ik BudapestiFüggetlen Filmszemle fődíját, illetve az Országos Szemlén a legjobbfőszereplőnek járó különdíjat. (Személye azonos a Zemlényi Zoltán”Hoppárézimi” c. könyvében szereplő Fezóval, azaz Szamosi Ferenccel.)

2005-ben egyrövidfilmet készítettek („A kedvenc esernyőm” címmel), ami a 2. TropiFilmFesztiválra készült és a harmadik helyezést érték el vele.

Idén a „Deus exmachina” című filmet forgatták, amelynek utómunkáit ezekben a napokban végzik,őszre szeretnék elkészíteni a Filmszemlére a végleges változatát. A Deus  dramaturgiailag és műfajilag is összetettebbtörténet lesz az előző nagyjátékfilmnél, az elképzelések szerint egy két szálonfutó történetről van szó. Az egyik vonal egy Londont rettegésben tartósorozatgyilkosság története, a másik egy könyvtári nyomozásé. A sorozatgyilkosság egy misztikus, abszurd humorba hajló thriller, amilyen már aNomen est omenben is látható volt. A könyvtári nyomozás klasszikus krimikre,például Agatha Christie írásaira emlékeztető elemeket is felvonultat. Agyilkossági ügyben nyomozó pénztáros-rendőrfőnök páros első tagja kicsit Columbo, kicsit Sherlock Holmesis egyben. A történet szerint a könyvmoly pénztárost kéri fel a rendőrfőnök,hogy segítsen az említett gyilkosságsorozat felgöngyölítésében. Emellett pedigegy könyvben talált rejtély megfejtése is az amatőr detektív feladata, aki egyszőke hölgy személyében kap segítséget.

A film jórésztönerőből forgott le, de a Nomen 70 ezer forintos költségvetéséhez képest mégkisebb összegből született meg. A legnagyobb kiadást egy levágott műfej bérlésejelentette, amely a 40 ezer forintos eddigi költségek majd felét tette ki.

Filmjeik, és azok zenéi letölthetőeka www.szalayfilm.hu -ról.

]]>