Bolygód az űrkorszak kezdetén áll – itt az ideje, hogy néped kilépjen a csillagok közzé, és (idővel) a leghatalmasabb birodalmak közzé emelkedjen. Ezt a célt azonban mások is kitűzték maguknak – több ezer másik uralkodó kívánja a saját szája íze szerint formálni az univerzum sorsát.
Az Ogame egy online űrstratégiai játék, melyet bárhonnan játszhatunk, ahol van internetkapcsolat és egy webböngésző – munka közbeni pár perc kikapcsolódásra ideális.
1886}
Az Ogame egy német fejlesztésű űrstratégiai játék, mely több nyelven is (angol, német, francia) elérhető. A folyamatosan bővülő játékosszám miatt sok különböző univerzumot indítottak a fejlesztők, így az új játékosok is eséllyel vághatnak bele a világegyetem meghódításába valamelyik újabb szerveren.
Nem kell semmi más, mint egy böngésző és egy internetkapcsolat, és máris lehet regisztrálni az Ogamere – mivel webes játék, bárhonnan játszhatunk, nem kell letölteni és installálni semmilyen programot. Tapasztalataim szerint az ismertebb böngészőkkel (Explorer, Mozilla összes verziója, Opera) teljes mértékben kompatibilis a játék.
Ogame videó ajánló
{youtube}brAiXgisF70{/youtube}
Regisztráció után egy teljesen üres bolygón kezdhetünk neki világuralmi terveink végrehajtásának. Ehhez először is nyersanyagokat kell gyűjteni (fém, kristály, deutérium), amikhez bányákat kell nyitnunk a bolygó felszínén. A bányák viszont irtózatos mennyiségű energiát igényelnek, amikhez napelem cellákat kell építenünk, legalábbis kezdetben – a játék későbbi szakaszában már fúziós erőműveket is használhatunk, vagy pedig bolygókörüli pályára állíthatunk műholdakat is, amik energiát termelnek.
Minden építménynek, legyen az bánya vagy erőmű, van egy szintértéke – minél magasabb szintű, annál több erőforrást termel a bolygón. Persze minél magasabb szintre szeretnénk felhúzni az épületeinket, annál több erőforrást kell befektetnünk a dologba – hosszú távon azonban többszörösen behozza az árát egy-egy bánya.
De természetesen a bánya és az erőműépítés csak az első lépcsőfoka a terjeszkedésnek – előbb-utóbb szeretnénk a világűrbe is kijutni, hogy eljussunk oda, ahol ember még nem járt azelőtt. Ehhez szükségünk lesz egy hajóépítő üzemre – ennek is van egy szintértéke, minél magasabb, annál komolyabb járműveket tudunk benne építeni, egyre gyorsabban. Az elérhető kínálat bőségesnek mondható: az egyszerű szállítóhajóktól a kisebb vadászgépeken át eljuthatunk egészen a komoly csatahajókig, rombolókig – sőt, előbb-utóbb még Halálcsillagot is építhetünk, kedves szomszédaink legnagyobb örömére. Építhetünk kolonizáló-hajókat is, amelyek segítségével üres bolygókat csatolhatunk növekvő birodalmunkhoz. A bolygók számának növelésére ez az egyetlen út kínálkozik – más játékos bolygóját nem lehet elfoglalni. Összesen 9 bolygót újíthatunk be, ami elsőre talán kevésnek tűnik, azonban ennyi pontosan elég is – kilenc bolygó menedzsmentje már így is elég feladatot ad a játékosoknak.
A kilenc planéta beszerzéséig, illetve a Halálcsillagok építéséig azonban elég hosszú utat kell bejárnunk, többek közt a kutatás-fejlesztés területén. Különböző, egymásra épülő technológiákat kell ugyanis kikutatnunk, amiknek szintén vannak szintértékei. Egy részüket csak azért kell felfejleszteni egy bizonyos szintre, mert egy másik technológiának, vagy épületnek esetleg hajótípusnak alapkövetelménye, vagy pedig azért, mert passzívan adnak bizonyos bónuszokat – például a fegyvertechnológia szintenként +10% sebzésbónuszt jelent, a hiperhajtómű technológia pedig gyorsabb hajókat eredményez.
Elég jól kitalálták a fejlesztők ezt a fejlesztési struktúrát, elég jól kiegyensúlyozták a fejlesztési időket és a költségeket is. A játék elején még úgy tűnik, hogy gyorsan tudunk haladni, de egy idő után annyira megugranak a nyersanyag-igények és az építési, fejlesztési idők, hogy nagyon alaposan meg kell gondolni, mibe vágunk bele.
Az Ogame valós időben számolja az eseményeket – kezdetben még csak pár percbe telik egy-egy épület felhúzása, magas szinten azonban órákba, sőt, napokba is kerülhet a dolog. Az erőforrások is valós időben termelődnek: az adatok között annyit látunk, hogy óránként mennyi fém, kristály vagy deutérium termelődik, ennek alapján könnyedén ki tudjuk számolni, hogy akár másodpercenként mennyi bevételünk van.
A bolygók közötti közlekedés szintén valós időben számolódik – szomszédos bolygók között is legalább egy, másfél óra lehet a távolság, ha nincsenek megfelelően magas szintre fejlesztett hajtóműveink. Emiatt nagyon alaposan meg kell fontolni, hogy kit, és főleg mikor támadunk meg – ha ugyanis idejekorán tudomás szerez ellenfelünk a készülődő akcióról (erre jó a felderítés nevű technológia), felkészülhet a csatára. Jobb esetben csak a bolygójáról tünteti el a nyersanyagokat, amiket el akartunk (volna) rabolni tőle, rosszabb esetben odaállít egy gyors és nagy flottával, hogy tönkreverjen minket.
Nem árt odafigyelni az univerzumunk politikai viszonyaira sem – az Ogame nem magányos harcosoknak való játék. Inkább előbb, mint utóbb érdemes belépni valamilyen ízlésünknek megfelelő szövetségbe. Bár szövetségen kívül is lehet más játékosokkal nyersanyagokat csereberélni, adott esetben egy nagyobb társaságban kedvezőbb árfolyamon kereskedhetünk. Vagy akár találhatunk olyan valakit, aki hajlandó kölcsönadni egy-egy komolyabb fejlesztésre. A legfőbb indok a belépésre természetesen az "egységben az erő" elve – egy komolyabb szövetség puszta neve is elegendő lehet az adott univerzumban, hogy megvédjen minket jónéhány támadástól.
Felmerülhet a kérdés, hogy ingyenes-e a játék, vagy fizetni kell érte – a válasz: is-is. Teljesen ingyenesen játszhatunk az Ogame-ben, abszolút semmilyen korlátozásban nincs részünk. Míg sok játékban az ingyenes változat egyfajta demonak tekinthető, amiben több opció nem elérhető, addig az Ogame teljesen élvezhető ingyen is, semmilyen komoly hátrányba nem kerülünk.
Akkor miért is érdemes előfizetni rá? Az egyik előnye az Ogame Commander nevű előfizetésnek, hogy nem látunk játék közben több reklámot. Aztán kapunk egy Empire Overview nevű menüpontot, amiben átláthatóan és okosan rendszerezve láthatjuk birodalmunk legfontosabb paramétereit. A kezelőfelületben is jelentkezik egy-két változtatás, ami egyszerűbbé teszi a játék irányítását – például, amikor a flottánkat egy másik bolygónkra akarjuk küldeni, akkor elég a bolygó nevére kattintani, nem kell kézzel kitölteni a koordinátákat.
A hajók és épületek építésénél, vagy a kutatólaborban egyből látjuk azt, hogy van-e elegendő nyersanyagunk az adott építésre / fejlesztésre, a hajógyárban pedig azt is egyből látjuk, hogy egyszerre hány darab hajó legyártására van nyersanyagunk; ha nincs elegendő, akkor azt is kiírja, hogy mennyi idő múlva termelődik meg a szükséges nyersanyag.
Építéshez ráadásul beállíthatunk egy listát is, hogy milyen sorrendben mit szeretnénk építeni – ha készen van valami, és van elég nyersanyag, akkor automatikusan jön a következő építés-parancs.
Ehhez jár egy megnövelt méretű levelesláda, ami ráadásul innentől kezdve nem ömlesztve tárolja a rendszer vagy a többi játékos üzeneteit, hanem szépen mappákba rendezve.
Mindezért pedig 6,99 eurót (~1800 Ft) kell fizetnünk egy negyed évre – ha akarunk. De nem kötelező. (Illetve most már elindult egy prOgame nevű változat, ahol a játék sebessége fel van pörgetve, itt azonban kötelező az Ogame Commander előfizetés.)
A játék szabályai természetesen tiltják, hogy ugyanabban az univerzumban több birodalmunk is legyen – hiszen ezzel könnyedén lehetne csalni, azonban arra lehetőség van, hogy más-más univerzumokban is kipróbáljuk magunkat. Az eltérő játékostársak és helyi politikai helyzet miatt érdekes különbségek alakulhatnak az univerzumok között. Ami negatívum, hogy egy Ogame Commander előfizetés egy univerzumra szól, több játékhoz több előfizetés kell, ha élni akarunk az előnyökkel.
A maga módján ez a játék is addiktív, viszont nem úgy, mint pl. egy MMORPG – mivel valós időben zajlanak az események, ezért gyakran kell türelmesen várni. Emiatt teljesen másfajta játékstílus alakul ki: nem folyamatosan "kell" az Ogame előtt ülni, inkább két-három óránként érdemes benézni pár percre, ellenőrzés és újabb parancsok kiadása céljából. Ez tökéletesen megfelel annak, aki mondjuk sokat dolgozik / tanul, de azért szeretne egy kevés időt szakítani valamilyen játékra, felfrissülés céljából.
Bár nem próbáltam ki, az Ogame-nek vannak egyéb mutációi is, például kalózos, vagy maffiás változatok, amik hasonló módon működnek, mint az űrstratégia – talán egyszer ezeket is érdemes kipróbálni.
OGame – magyarnyelv?
OGame – magyar helpblog