The Mandate című sci-fi játék gyűjtése. A koncepció pillanatok alatt megvett magának kilóra: single player űrtaktikai játék, mixelve egy szerepjátékkal? Mindig is álmodoztam egy olyasfajta játékról, ami mondjuk a Mass Effect részletgazdag univerzumát és szerepjátékos élményét mixeli egy, Nexus: The Jupiter Incident-jellegű taktikai űrharcos vonallal – az előzetesek alapján pedig pont valami hasonlót kotyvaszt a Perihelion Interactive stábja.
Nagyjából 1500 év múlva játszódik a The Mandate: az emberiség kénytelen volt angolosan távozni a Földről, miután sikeresen kizsigerelte annak összes erőforrását. Azóta leszármazottaik benépesítették a galaxist, csillagközi birodalmakat hozva létre. Ahogy ez lenni szokott az embereknél, szépen különböző frakciókra is szakadtak, hogy véletlenül se tudjanak egymással békében megférni. A központi hatalom a A Mandátum, melyet Anastasia Romanov császárnő vezet. A galaxis nagyhatalma orosz gyökerű: a Földről való megmenekülés ugyanis nagyjából az orosz ipar és technológia fejlettségén múlott, ez viszont a későbbiekben egy csillagközi cári birodalom kialakulásához vezetett.
A Romanov família évszázadokon keresztül uralkodott az emberiség felett, az Új Pétervár nevű bolygóról kormányozva, saját magukat az emberiség védelmezőjének, és a civilizáció oltalmazóinak tartva. Mások persze ennél sokkal negatívabb véleménnyel vannak róluk – korruptaknak és hataloméheseknek gondolják őket.
Hogy nekünk mi a véleményünk róluk, azt a játék kezdetén célszerű lesz megtartanunk magunknak: játékos karakterünk ugyanis mindenképpen a Mandate egyik tisztjeként kezdi pályafutását. Pontosabban: kezdi újra pályafutását. A karakter generálás során ugyanis megválaszthatjuk az előtörténetünket, és az online elérhető, egyelőre 2D-ben megrajzolt demo tanulsága szerint már itt érdekes fordulatokkal találkozhatunk majd. Már itt különböző választások elé állítanak minket a fejlesztők, amik meghatározóak lehetnek a későbbi játékban – és nem mellesleg különböző képesség módosítókat is kapunk választásaink után. Nem mellesleg már itt elgondolkodhatunk karakterünk személyiségét illetően: például amikor tűz üt ki a hajó fedélzetén, dönthetünk, hogy kinyitjuk az adott szakaszon található légzsilipet, ezzel eloltva a tüzet… és feláldozva az ott rekedt szerencsétlen legénységi tagokat vagy megpróbáljuk másképp eloltani a lángokat. Ez utóbbi választásnak is van viszont ára, méghozzá elég komoly.
Akárhogy is választunk az eddigi karrierünk sorsfordító pontjain, így is, úgy is egy kellemes kis zárkába jutunk, és megszégyenülten kell távoznunk a hadseregből. Hiába voltunk a Nagy Flotta egy többé-kevésbé megbecsült kapitánya, a hadbíróság elítél minket vélt vagy valós bűneinkért: nagyjából azt választhatjuk meg, hogy hogyan jutott idáig a karakterünk. A játék maga innét fog indulni – egy újabb válságnak köszönhetően ugyanis maga a Császárnő rendel minket magához, és megparancsolja, hogy vegyük át egy kicsi, gyors fregatt parancsnokságát, és kezdjünk el rendet tenni.
The Mandate – háttértörténet
http://www.youtube.com/watch?v=Fei2jyrlBU0 Hogy aztán a későbbi események során mennyire leszünk hűségesek a Császárnőhöz vagy épp eláruljuk őt – nos, az viszont már 100%-ban rajtunk fog múlni. Ahogy az is, hogy a galaxisban található mindenféle frakciókkal hogyan fogunk kijönni, kivel kötünk szövetséget, kivel rúgjuk össze a port, stb. A bemutatkozó szöveg ígérete szerint a The Mandate univerzumát nem pusztán egy dialógustárcsán kijelölt válasszal fogjuk tudni befolyásolni – hanem bizony minden tettünknek lesz következménye. Legyen szó naprendszerek, frakciók vagy épp a saját legénységünk sorsáról. A fegyverek mellett szerep jut a diplomáciának és a politikának is. A karaktergenerálás és az interaktív prológus 2D-s bemutatója kipróbálható online az alábbi képre kattintva:
Legénység
Node nem csak beszélgethetünk a parancsnokságunk alá került emberkékkel, hanem azért a játékmenetben is fontos szerepük lesz: a legénységet alapvetően három kategóriába sorolhatjuk: enlisted, non-comissioned officer (NCO) és comissioned officer (CO). Az enlisted kategóriás emberekből fog állni a legénységünk jelentős része, ők fogják üzemeltetni a hajónkat. Őket az NCO-k vezetik – ők azok, akik közvetlenül jelentenek a kapitánynak, azaz nekünk, legalábbis kezdetben, amíg még csak egy kis fregattunk van. Hamar el fog jönni az az idő viszont, amikor sokkal nagyobb és erősebb hajóba fogunk átköltözni, egy igazi zászlóshajóba – ekkor majd választanunk kell egy elsőtisztet, az NCO-k ezentúl neki fognak jelenteni, nem zavarva minket apró-cseprő ügyekkel, hogy mi aztán a flottánk irányítására tudjunk koncentrálni.Ghost of the Mandate – David Bradley narrációjával
https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=cbOCXEEJf30 A küldetések végrehajtása során nem csak mi vagy a hajónk kap tapasztalati pontokat, de a legénység is, ekkor pedig újabb választási lehetőségeink lesznek: a legénységi tagokat meghagyjuk az aktuális pozíciójukban, a feladatukat a tapasztalat miatt sokkal hatékonyabban fogják tudni ellátni. De dönthetünk úgy is, hogy elküldjük őt a csillagbázisunk kiképző központjába: ahol vagy instruktorként fog tovább dolgozni, ezáltal a későbbiekben sokkal jobb újoncokat fogunk tudni felvenni. Vagy pedig tisztképzőbe küldjük őket és előléptetjük a legtehetségesebb katonáinkat. Így egy enlisted-ként kezdő újonc átkerülhet később az NCO végül a CO kategóriába is. A fő különbség a kategóriák között nyilván az, hogy mennyire táposak az adott karakterek: egy enlisted csak az alapvető feladataival kapcsolatos képzettségekben fejlődik; egy NCO-nak már vannak vezetői képességei, így az ő irányítása alatt hatékonyabban dolgozik a legénység. A CO-k azonban az igazi fenegyerekek, nekik ugyanis már saját hajót adhatunk a flottánkban, amit irányíthatnak – és őket léptethetjük elő a játék későbbi szakaszában teljes értékű kapitányokká, és kisebb kísérőhajók helyett már komolyabb hajókat is rájuk bízhatunk, például csatacirkálókat.
Harc
Veszteségeink pedig mindenképpen lesznek: fogunk veszíteni értékes legénységi tagokat és hajókat is a játék során. Elvégre nem kötögetni megyünk, hanem komoly háborúba. Kapásból kétféle típusú ütközetben veszíthetünk hajókat és legénységet: űrharcban és fedélzeti harcban. Az űrharcos rész viszonylag lassabb lesz: no nem nyugalmasabb, de lassabb, ha mondjuk a különböző űrszimulátorokkal vetjük össze. Elvégre nem vadászgépeket fogunk irányítani, hanem nagyobb hajókat, fregattoktól a zászlóshajókig, ezek meg nem egy bekoffeinezett hörcsög sebességével ugrálnak össze-vissza. Az űrharc pedig nem szimplán csak arról fog szólni, hogy redukáljuk zéróra az ellenséges hajók életerőcsíkját, hanem egy fokkal összetettebb lesz a feladat: az űrhajókon ugyanis vannak különféle rendszerek – a csatában ezek sérülnek alapvetően. Sérülhet a fegyverzet, a pajzsok, de például a mesterséges gravitációt fejlesztő eszközök is, vagy éppen a generátorok. Hogy melyik rendszer milyen hatásfokkal üzemel, nos ezt jelentősen befolyásolja a legénység állapota, képzettsége, morálja. A harc teljesen 3D-sre van tervezve, és érdemes lesz a pajzsokkal is játszadozni, hogy milyen irányba mutatnak. A sima lövöldözés mellett a kifinomultabb taktikák is szerepet kapnak az ígéretek szerint: lesz értelme például elrejteni a hajó sugárzását, és lopakodó üzemmódban megközelíteni az ellenfelet.