A Tüske a köröm alatt az Anthony Sheenardés Harrison Fawcett nevéhez fűződő Mysterious Universe-sorozat legújabb kötete.Egy regény I. M. Brod tollából,akit a 2006. évi EuroConon eddigi tevékenységért Encouragement Award-daljutalmaztak. én magam is csak Anthony Sheenard két legutóbbi könyvét (Sötétségelőtt, Árnyak ébredése) ismerem ebből a figyelemreméltó hazaikönyvsorozatból, s így azoknak is bátran merem ajánlani ezt a regényt, akik atöbbi könyvet még nem olvasták. Különösen akkor, ha krimikedvelők.



Tüske a körömalatt c. regényében aszerző a XXII. századi Los Angeles-be visz minket, ami még mindig nem azangyalok, hanem sokkal inkább a bűn városa. Világi, egyházi és alvilágihatalmasságok játszótere.

A főhős, Ross Quinlan tipikus magányos kopó. Szívósés kitartó, cinikus és kiábrándult, s bár sokszor már csak alkohollal tartjamagában a lelket, azért még helyén van a szíve és az esze.

Hősünk rövid időn belül két megbízást is kap, ám nemsokárakiderül, hogy ezeket elvállalni egyáltalán nem volt szerencsés. RossQuinlan-nek már nem újdonság, hogy a megbízók hazudnak, de hamarosan kiderül,hogy ezúttal nagyobb horderejű ügybe keveredett, mint amilyenbe bárkinek istanácsos lenne. Az élete általában csak hajszálon függ, de Quinlan mégis szembemer szegülni a hatalommal és a pénzzel, és kérlelhetetlenül felkutatja azigazságot (meg lányokat, akiket meg kell menteni). Bruce Willis által játszotthősöket idéz eszünkbe a legjobb fajtából.

Műfaját tekintve aTüske a köröm alatt elsősorban krimi,ám a MU világába beágyazottságból kifolyólag jelenlévő science fiction mégisvalamelyest hangsúlyosabb szerephez jut annál, semmint hogy egyszerű díszletneklehessen nevezni. A könyv olvasásakor ezer apró ötlettel találkozunk a jövőtársadalmát és technológiáját illetően. Olyanokkal amelyek lélegzetelállítóak,lenyűgözőek, és mégis teljességgel reálisnak tűnnek a mai állapotokatfigyelembe véve. Nem tudom, I.M. Brod ebből a szempontból mennyitadott hozzá a Mysterious Universe sorozat rendkívüli aprólékossággalkidolgozott világához. Az is lehetséges, hogy csak keveset. Ennek ellenére egyolyan olvasó számára, aki még csak most kezd ismerkedni a sorozattal, mindezmégis messze jobbnak tűnik egy átlagos sci-fi díszletnél.

Ezzel a könyvvel afiatal és tehetséges szerző bebizonyította, hogy tud ő írni mindent. Izgalmasatés sokkolót, szívünkig hatoló elgondolkodtatót, de szomorút, szexit ésromantikusat is. Van itt minden, ami kell. I. M. Brod írását szerethetővé teszi még a szerző sajátos humora, és azérdekes, eredeti hasonlatok alkalmazása is.

Aki egy kellemesdélutánt vagy estét szeretne eltölteni egy jó könyvvel, annak mindenképpenajánlom I.M. Brod könyvét. (Kora reggel csak azért nem érdemes hozzákezdeni, merta nap folyamán még frusztráló lehet, ha nem olvashatunk tovább.) A Tüske a köröm alatt tőlem ötből öt csillagot kap.

]]>