Múlt héten adtunk hírt a Battlestar Galactica gyűjtögetős kártya megjelenéséről. A játékot a WizKids Games kiadó dobta piacra. Erre a hétre sikerült belőle teszt paklit szerezni és egy kellemes jegeskávé mellett kipróbálni milyen is ez a játék. Ennek tapasztalatait szeretnénk veletek megosztani. A pakliért pedig köszönet a Delta Vision-nek.
Battlestar Galactica CCG – A teszt
A kinézet
Az általunk tesztelt pakli képezi a játék alapcsomagját. A játékban jelen pillanatban 195 különböző kártyalap áll rendelkezésünkre, és ebből az alap, egy kétszer harmincegy lapból álló, azonnal játszható pakli, két játékosra. Persze az előre összeválogatott mivolta miatt a lehetőségek még erősen korlátozottak benne, de a játékmenet elég könnyen elsajátítható a segítségével. A csomag formája egyből szembetűnő lehet, a Battlestar Galacticára jellemző „sarkított” forma miatt. Hogy egészen pontos legyek, a doboza nyolcszög alakú, a sarkain lecsípett téglatest alakú. Ugyanez a koncepció igaz magukra a kártyalapokra, amelyek így szintén kellemes BSG hangulatot árasztanak. A lapok kivitelezése szemre szép, természetesen a filmből vett fotókkal és frappáns mondatokkal illusztrálva. Néhány közöttük fényvisszaverő fóliával készült, s így nyilván ritkábbnak és értékesebbnek kell lennie, no de ezt egy igazi CCG rajongónak felesleges is mondani! A lapok ikonrendszere elsőre talán nehéznek tűnik, de két parti után minden értelmet nyer, és rájövünk, hogy az elrendezésük célszerű és okos. Ami esetlegesen zavaró lehet, az, hogy a lapok hátulján a logó meghatározott irányba néz, amely így lehetőséget ad a manipulálásra, abban az esetben, ha az ellenfél nem figyel erre kellően, vagy egyáltalán nem törődik vele. Nem akarok tippeket adni, de így elérhető az, hogy esetleges kulcs lapok megfordításával tudjuk, hogy milyen fajta kártyát húzunk majd fel, és ezt nem kell elmagyaráznom mennyire komoly helyzeti előny lehet adott esetben.
Kártyatípusok
Öt különféle kártya van, (bázis, esemény, személyzet, küldetés, hajó). Ebből a pakliban négy kap helyet, a bázis kártyát nem is kell a pakliba keverni, hanem a játék elején bekerül az úgynevezett erőforrás (resource) területre.
Bázis: Önálló lap, nem része a csomagnak. Rendelkezik erőforrás értékkel, erő értékkel, megmutatja mekkora lehet kezdeti kézméret, hány befolyásponttal indul a játékos, és lehetnek egyéb speciális tulajdonságai is.
Személyzet: A BSG sorozatban már megismert karakterekkel találkozhatunk össze a személyzet kártyákon. A legtöbb információ talán ezen a kártyatípuson található. Ezek közül a játék szempontjából a legfontosabbak az erő, amely tulajdonképpen egyben a lap támadási és védekezési értéke is, és a lap játékba hozatali költsége. Fontos még a lap képessége és az általa biztosított erőforrás típusa. Ezen felül bizonyos játékhelyzetekben a lapon található többi kitétel is értelmet nyerhet, de ezekről majd később.
Hajó: A filmben és a kártyajátékban is elmaradhatatlan űrcsaták fontos kelléke. A személyzethez hasonlóan sok információt hordoz. Eme lapok is rendelkeznek erővel – amely erőt érelemszerűen csak ugyanolyan típusú lapok ellen vethetnek be, tehát személyzet a személyzettel csatázik, hajó a hajóval. A hajóknak is van kijátszási költsége és erőforrásértéke.
Esemény: Az eseménykártyák bármikor kijátszhatóak a parti során (amennyiben megvan hozzá a szükséges feltétel, vagy feltételek), és a rajtuk feltüntetett módon befolyásolják a játék menetét. Néha nagyon kellemetlen pillanatokat okozhatunk vele az ellenfelünknek, és hasonlóan kellemetlen élményekben lehet részünk, ha ezt ellenfelünk rajtunk gyakorolja.
Küldetés: Olyan feladatok, amelyeket a flotta tisztjei, hajói vagy ezek kombinációi oldhatnak meg, leginkább befolyáspontok szerzésére, vagy valamilyen más extra előny érdekében.
Négy kártyatípuson (kivétel a bázis) található még két érték. Az egyik a kép mellett kékkel feltüntetett úgynevezett „misztikus érték”, a másik, pedig a lap alsó részén pirossal jelült „cylon fenyegetés” számérték. Mindkét szám amolyan véletlen számként szerepel. A misztikus értéknek a csaták eldöntésében van szerepe, a cylon fenyegetés értéknek pedig abban, hogy létrejön-e az adott esemény (a cylon fenyegetés maga) Ezekről később a játékmenetben még szólok.
A játék menete
A játékos alapesetben két játékos játssza. (Nyilván lesz majd többjátékos szabály is, mert szerintem akkor lesz igazán izgalmas az intrikai vonal a játékban.) Mindkét játékos az emberiség menekülő flottájához tartozik, azaz nem úgy működik a játék, mint a Star Wars kártyajátékban, hogy birodalom és lázadók; itt a cylon oldal csak virtuálisan jelenik meg. Ellenben ez is komoly fejfájásra adhat okot a játék folyamán. Mindkét játékos a bázissal kezd. Ezt a flotta különféle hajói szimbolizálják. (Galactica, Colonial One, stb) Ezen bázisok is rendelkeznek bizonyos alaptulajdonságokkal, egyből erőforrásként szolgálnak (erről majd később), és erőértéket is képviselnek. A két játékos bázisának összeadott erőértéke mutatja meg, hogy milyen erős a flotta és mekkora egy cylon támadás rizikója.
Az kezd, – a handycap szabály szerint – akinek a bázisán kisebb befolyáspont érték szerepel. Elsőnek felhúzz annyi lapot, amennyi a maximális kézmérete lehet, (majd később innentől minden körben két újabb lapot).A játékterület három zónára oszlik. Ezek az: erőforrás (resource), tartalék (reserve) és a riadó (alert) zónák.
Erőforrás (resource): Erre a területre kétféleképpen lehet lapot elhelyezni. Vagy vagyonként (asset) vagy ellátmányként (supply). Vagyonként csak az olyan lapokat tudjuk letenni, amelyek rendelkeznek valamilyen erőforrás ikonnal, ellenben egy vagyonlap alá elhelyezhetünk olyan lapot és ellátmányként, amelyen nem szerepel nyersanyag ikon (tehát küldetést és eseményt is). Ha ellátmányként kerül játékba, akkor arccal lefelé jön le, ha vagyonként, akkor arccal felfelé. Egy körben csak egy ilyen lap hozható játékba, s tulajdonképpen ezek a lapok szimbolizálják azt, amit más CCG játékokban a mana vagy a cselekvéspont szokott. Három fajta erőforrás típus létezik.
meggyőzés (persuasion),
logisztika (logistics)
biztonság (security).
A lapoknak ezen források közül egy vagy több fajta szerepel mint játékba hozatali költség. Hogy lehozhassunk egy lapot, rendelkeznünk kell hozzá a megfelelő mennyiségű és fajtájú erőforrással.
Tartalék (reserve): A körben a hajók és a karakterek erre a területre kerülnek játékba. Erről a területről küldhetjük majd előre a riadó zónába, ahol tulajdonképpen a küzdelmek zajlanak.
Riadó (alert): Ezen a játékterületen zajlanak a csaták a hajók és a karakterek között. A játék megfelelő fázisában a tartalékterületre lehozott lapok előrelépnek a riadóterületre és csak így vehetnek részt a támadásban vagy a védekezésben.
Második fázis: Miután a játékosok elhelyezték az erőforrás területre szánt lapjaikat, ismét ellenőrzik, hogy kinek kisebb a befolyáspont értéke, és ő kezdi a második fázist, amikor is a játékosok a meglévő erőforrásokból a tartalék területre hozhatnak le lapokat. Ha ezzel a fázissal is végeztek, és nem volt semmilyen eseménykártya kijátszva, akkor következik a harmadik fázis, a kihívás fázis. Hajókkal történt kihívásra csak hajóval, karakter kihívására, pedig csak karakterrel lehet felelni. Tételezzük fel, hogy történt egy kihívás, egy karakterrel, amelyik 1-es harcértékkel bír. Az ellenfélnek is van aktív karaktere, így eldöntheti, hogy akar-e válaszolni a kihívásra, avagy sem. Amennyiben nem, úgy annyi befolyáspontot veszít, amennyi a támadó karakter harcértéke (illetve annyit, amennyire a támadó játékos fel tudja nyomni ezt az értéket különféle eseménykártyákkal és módosítókkal). Ha mégis, akkor neki is ki kell állítania egy karaktert. Tegyük fel, az ő karakterének a harcértéke kettes, így jó eséllyel védheti a támadást. Kiállítja a védőt, majd ha nem volt egyéb módosítás, akkor mindketten húznak a pakliból egy lapot, és az azon szereplő misztikus értéket összeadják saját harcértékükkel. értelemszerűen a nagyobb érték győz. Egyenlő pontérték esetén minden esetben a támadó (kihívó) fél a nyertes.
Ebben az akciókörben van lehetőség a küldetések megoldására is. A sikeres megoldáshoz a szükséges karaktereknek és/vagy hajóknak a riadózónában kell lenniük. A küldetések megoldása hasznos dolog, mert egyrészt jelentős mennyiségű befolyáspontot hozhatnak, másrészt egyéb előnyöket is biztosíthatnak a megoldó számára.
Amint vége a körnek, következik az úgynevezett cylon fázis. Minden lapon alul szerepel egy piros számérték, amely a cylon fenyegetés mértéke. Az összes a játékban maradt lapon szereplő számot össze kell adni (a tartalékterületen lévőket is), és ha az így kapott érték nagyobb, mint a flotta (a két játékos bázisainak védelmi értéke összeadva) védelme, akkor cylon támadás történik. Ilyenkor mind a két játékos felcsap egy lapot a paklija tetejéről, és megnézi milyen cylon fenyegetés érték szerepel rajta. Most is az kezd – azaz választ először – akinek kevesebb a befolyáspontja. Kiválaszthatja, hogy melyik cylon fenyegetésre kíván válaszolni. Jó eséllyel a kisebbet fogja választani. Legyen ez az érték mondjuk 2. Ebben az esetben ki kell állítania hajóban vagy karakterben egy legalább ugyanekkora védelmű egységet. Ha ez sikerül, akkor elhárította a fenyegetést, és befolyáspontokat nyer. Ha nem, akkor annyi befolyáspontot veszít, amennyi a fenyegetés értéke volt. Az ellenfél játékosának pedig, a másik kártyán szereplő értéket kell kivédenie.
Olykor egyes kártyákon szerepelnek piros betűvel szedett cylon fenyegetések is, amelyek mindkét játékosra vonatkoznak és kivétel nélkül, negatív hatásuk van.
A kör ezzel zárul, majd minden előről kezdődik egészen addig, amíg valakinek el nem fogy a befolyáspontja, vagy el nem éri a 20 befolyáspontot.
Kimerítés (exhaust): A kimerítés azt jelenti, hogy az adott kártya valamely képességét használtuk, amire az lefordul, és bármely egyéb képessége már nem használható az adott körben, egészen a következő kör visszafordítási fázisáig, amikor is a kimerített kártyák is visszanyerik erejüket. A kimerítési lehetőséget szöveg jelzi a kártyán, és általában elég erős hatása van a játékra. (Akár ideiglenes befolyáspontokat is adhat, vagy karaktereket iktathat ki a játékból, stb)
Egyéb szabályok: Mivel nekünk egyelőre csak a alap tesztpaklit állt módunkban kipróbálni, így sok résszabály még került elő (mint például a felülírás (overlay), amikor két azonos nevű karakter kerül az asztalra, és egyik felülírhatja másik képességeit, vagy mondjuk manipulálás (manimpulate) vagy a mesterlövészet (sniper). Ezek leírását megtalálhatjátok a szabályfüzetben, és nem kell tőlük sem megijedni, egyáltalán nem bonyolultak!
Röviden ennyi lett volna a játék ismertetése. Mint látható, a játékmenet elég egyszerű, könnyen megtanulható, nem igényel sok számolgatást, átlátható, de ugyanakkor kellően pörgős és szórakoztató is. Bárkinek őszintén ajánlom, aki szereti a gyűjtögetős kártyajátékokat, és szeretne egy különleges újdonságot birtokolni. BSG rajongóknak, pedig egyenesen kötelező darab! Jó szórakozást kívánok hozzá!
Esemény: Az eseménykártyák bármikor kijátszhatóak a parti során (amennyiben megvan hozzá a szükséges feltétel, vagy feltételek), és a rajtuk feltüntetett módon befolyásolják a játék menetét. Néha nagyon kellemetlen pillanatokat okozhatunk vele az ellenfelünknek, és hasonlóan kellemetlen élményekben lehet részünk, ha ezt ellenfelünk rajtunk gyakorolja.
Küldetés: Olyan feladatok, amelyeket a flotta tisztjei, hajói vagy ezek kombinációi oldhatnak meg, leginkább befolyáspontok szerzésére, vagy valamilyen más extra előny érdekében.
Négy kártyatípuson (kivétel a bázis) található még két érték. Az egyik a kép mellett kékkel feltüntetett úgynevezett „misztikus érték”, a másik, pedig a lap alsó részén pirossal jelült „cylon fenyegetés” számérték. Mindkét szám amolyan véletlen számként szerepel. A misztikus értéknek a csaták eldöntésében van szerepe, a cylon fenyegetés értéknek pedig abban, hogy létrejön-e az adott esemény (a cylon fenyegetés maga) Ezekről később a játékmenetben még szólok.
A játék menete
A játékos alapesetben két játékos játssza. (Nyilván lesz majd többjátékos szabály is, mert szerintem akkor lesz igazán izgalmas az intrikai vonal a játékban.) Mindkét játékos az emberiség menekülő flottájához tartozik, azaz nem úgy működik a játék, mint a Star Wars kártyajátékban, hogy birodalom és lázadók; itt a cylon oldal csak virtuálisan jelenik meg. Ellenben ez is komoly fejfájásra adhat okot a játék folyamán. Mindkét játékos a bázissal kezd. Ezt a flotta különféle hajói szimbolizálják. (Galactica, Colonial One, stb) Ezen bázisok is rendelkeznek bizonyos alaptulajdonságokkal, egyből erőforrásként szolgálnak (erről majd később), és erőértéket is képviselnek. A két játékos bázisának összeadott erőértéke mutatja meg, hogy milyen erős a flotta és mekkora egy cylon támadás rizikója.
Az kezd, – a handycap szabály szerint – akinek a bázisán kisebb befolyáspont érték szerepel. Elsőnek felhúzz annyi lapot, amennyi a maximális kézmérete lehet, (majd később innentől minden körben két újabb lapot).A játékterület három zónára oszlik. Ezek az: erőforrás (resource), tartalék (reserve) és a riadó (alert) zónák.
Erőforrás (resource): Erre a területre kétféleképpen lehet lapot elhelyezni. Vagy vagyonként (asset) vagy ellátmányként (supply). Vagyonként csak az olyan lapokat tudjuk letenni, amelyek rendelkeznek valamilyen erőforrás ikonnal, ellenben egy vagyonlap alá elhelyezhetünk olyan lapot és ellátmányként, amelyen nem szerepel nyersanyag ikon (tehát küldetést és eseményt is). Ha ellátmányként kerül játékba, akkor arccal lefelé jön le, ha vagyonként, akkor arccal felfelé. Egy körben csak egy ilyen lap hozható játékba, s tulajdonképpen ezek a lapok szimbolizálják azt, amit más CCG játékokban a mana vagy a cselekvéspont szokott. Három fajta erőforrás típus létezik.
meggyőzés (persuasion),
logisztika (logistics)
biztonság (security).
A lapoknak ezen források közül egy vagy több fajta szerepel mint játékba hozatali költség. Hogy lehozhassunk egy lapot, rendelkeznünk kell hozzá a megfelelő mennyiségű és fajtájú erőforrással.
Tartalék (reserve): A körben a hajók és a karakterek erre a területre kerülnek játékba. Erről a területről küldhetjük majd előre a riadó zónába, ahol tulajdonképpen a küzdelmek zajlanak.
Riadó (alert): Ezen a játékterületen zajlanak a csaták a hajók és a karakterek között. A játék megfelelő fázisában a tartalékterületre lehozott lapok előrelépnek a riadóterületre és csak így vehetnek részt a támadásban vagy a védekezésben.
Második fázis: Miután a játékosok elhelyezték az erőforrás területre szánt lapjaikat, ismét ellenőrzik, hogy kinek kisebb a befolyáspont értéke, és ő kezdi a második fázist, amikor is a játékosok a meglévő erőforrásokból a tartalék területre hozhatnak le lapokat. Ha ezzel a fázissal is végeztek, és nem volt semmilyen eseménykártya kijátszva, akkor következik a harmadik fázis, a kihívás fázis. Hajókkal történt kihívásra csak hajóval, karakter kihívására, pedig csak karakterrel lehet felelni. Tételezzük fel, hogy történt egy kihívás, egy karakterrel, amelyik 1-es harcértékkel bír. Az ellenfélnek is van aktív karaktere, így eldöntheti, hogy akar-e válaszolni a kihívásra, avagy sem. Amennyiben nem, úgy annyi befolyáspontot veszít, amennyi a támadó karakter harcértéke (illetve annyit, amennyire a támadó játékos fel tudja nyomni ezt az értéket különféle eseménykártyákkal és módosítókkal). Ha mégis, akkor neki is ki kell állítania egy karaktert. Tegyük fel, az ő karakterének a harcértéke kettes, így jó eséllyel védheti a támadást. Kiállítja a védőt, majd ha nem volt egyéb módosítás, akkor mindketten húznak a pakliból egy lapot, és az azon szereplő misztikus értéket összeadják saját harcértékükkel. értelemszerűen a nagyobb érték győz. Egyenlő pontérték esetén minden esetben a támadó (kihívó) fél a nyertes.
Ebben az akciókörben van lehetőség a küldetések megoldására is. A sikeres megoldáshoz a szükséges karaktereknek és/vagy hajóknak a riadózónában kell lenniük. A küldetések megoldása hasznos dolog, mert egyrészt jelentős mennyiségű befolyáspontot hozhatnak, másrészt egyéb előnyöket is biztosíthatnak a megoldó számára.
Amint vége a körnek, következik az úgynevezett cylon fázis. Minden lapon alul szerepel egy piros számérték, amely a cylon fenyegetés mértéke. Az összes a játékban maradt lapon szereplő számot össze kell adni (a tartalékterületen lévőket is), és ha az így kapott érték nagyobb, mint a flotta (a két játékos bázisainak védelmi értéke összeadva) védelme, akkor cylon támadás történik. Ilyenkor mind a két játékos felcsap egy lapot a paklija tetejéről, és megnézi milyen cylon fenyegetés érték szerepel rajta. Most is az kezd – azaz választ először – akinek kevesebb a befolyáspontja. Kiválaszthatja, hogy melyik cylon fenyegetésre kíván válaszolni. Jó eséllyel a kisebbet fogja választani. Legyen ez az érték mondjuk 2. Ebben az esetben ki kell állítania hajóban vagy karakterben egy legalább ugyanekkora védelmű egységet. Ha ez sikerül, akkor elhárította a fenyegetést, és befolyáspontokat nyer. Ha nem, akkor annyi befolyáspontot veszít, amennyi a fenyegetés értéke volt. Az ellenfél játékosának pedig, a másik kártyán szereplő értéket kell kivédenie.
Olykor egyes kártyákon szerepelnek piros betűvel szedett cylon fenyegetések is, amelyek mindkét játékosra vonatkoznak és kivétel nélkül, negatív hatásuk van.
A kör ezzel zárul, majd minden előről kezdődik egészen addig, amíg valakinek el nem fogy a befolyáspontja, vagy el nem éri a 20 befolyáspontot.
Kimerítés (exhaust): A kimerítés azt jelenti, hogy az adott kártya valamely képességét használtuk, amire az lefordul, és bármely egyéb képessége már nem használható az adott körben, egészen a következő kör visszafordítási fázisáig, amikor is a kimerített kártyák is visszanyerik erejüket. A kimerítési lehetőséget szöveg jelzi a kártyán, és általában elég erős hatása van a játékra. (Akár ideiglenes befolyáspontokat is adhat, vagy karaktereket iktathat ki a játékból, stb)
Egyéb szabályok: Mivel nekünk egyelőre csak a alap tesztpaklit állt módunkban kipróbálni, így sok résszabály még került elő (mint például a felülírás (overlay), amikor két azonos nevű karakter kerül az asztalra, és egyik felülírhatja másik képességeit, vagy mondjuk manipulálás (manimpulate) vagy a mesterlövészet (sniper). Ezek leírását megtalálhatjátok a szabályfüzetben, és nem kell tőlük sem megijedni, egyáltalán nem bonyolultak!
Röviden ennyi lett volna a játék ismertetése. Mint látható, a játékmenet elég egyszerű, könnyen megtanulható, nem igényel sok számolgatást, átlátható, de ugyanakkor kellően pörgős és szórakoztató is. Bárkinek őszintén ajánlom, aki szereti a gyűjtögetős kártyajátékokat, és szeretne egy különleges újdonságot birtokolni. BSG rajongóknak, pedig egyenesen kötelező darab! Jó szórakozást kívánok hozzá!