A sci-fi rajongók bármikor képesek összevitatkozni azon, hogy melyik sorozat miért istencsászár vagy épp miért kéne a készítőknek a pokol tüzén megégniük. Egy közös platformot viszont lehetne találni közöttük: a nézettségmérés szidalmazása külföldön is kedvelt sportág. Ha megszűnik egy sorozat, akkor általában a gyenge nézettséggel indokolják a csatornák a döntésüket, miközben a rajongók kihozzák, hogy a Nielsen elmaradott, és egy csomó nézőt nem vesz figyelembe (pl. a már itthon is terjedő DVR-os megtekintéseket, vagy a legális online nézéseket, mint amilyen az AXN Player is.) Sci-fitől függetlenül kérdőjelezik meg a tévénézők a Nielsen paneles méréseinek létjogosultságát (értsd: „pár száz ízlésficamos hülye miatt nézett a ValóVilág”) és módszertanát.
Craig Engler, az amerikai Syfy csatorna alelnöke, aki lehetőségeihez képest igyekszik a Twitteren is válaszolni a rajongók mindenféle kérdéseire, most a Blastr-en publikált egy hosszabb írást, hogy igyekezzen a helyére tenni ezeket a nézeteket, valamint megvilágítsa, hogy egy tévécsatorna miért támaszkodik egy ilyen független mérésre és miért fogadja el az adatokat. Az alábbiakban ebből szemezgetünk, itt-ott magyar megfelelőkre kicserélve a példákat.
Mit mér a Nielsen?
Amikor a nézettségről beszélünk, akkor hajlamosak vagyunk mindenkit nézőnek tekinteni, aki… nézi az adott sorozatot. A probléma az, hogy ebbe beletartozik mindenki, aki mondjuk letorrentezi az aktuális epizódot, vagy – az USA-ban – megveszi iTunesről, vagy DVR segítségével nézi (ez az eszköz, amivel akár az élő adás is „megállítható”, visszajátszható, vagy épp teljes egészében felvehető) meg azt. A különböző megtekintési formák azonban nem mérhetőek egybe, egész egyszerűen azért, mert különbözőek. A Nielsen feladata nem csak az, hogy azt mérje, mennyien néznek egy-egy tvműsort – az is feladata, hogy megmérje, mennyien nézik meg ezen műsorok közben a reklámokat. Akár tetszik, akár nem, a tévéipart még mindig a reklámozók tartják el – ha nincsenek hirdetők, akkor nincs pénz, amiből Battlestar Galactica epizód forgatható. A hirdető meg olyan állatfajta, aki szereti tudni, hogy pontosan miből, mennyit is kapott a pénzéért. Egy warez letöltésben nyilván nincsenek benne a reklámok, tehát 10 millió torrentes letöltő az pontosan 0 db megtekintést ér. De ha a legalitás talaján maradunk, például az AXN Playeres megtekintések sem vethetőek össze ilyen tekintetben – a legtöbb esetben teljesen más hirdető látható egy online lejátszóban mint a tévében. Ennek egyik oka az, hogy teljesen másképp is értékesítik a tévés reklámspotokat és az online reklámokat – nem csak más cégek vannak jelen ebben a láncban, de például a kampányeredmények értékelése is teljesen más metodikán nyugszik. Ettől függetlenül az Egyesült Államokban idén a Nielsen azt tervezi, hogy bemutat egy olyan értékelőrendszert, ami képes kombinálni a tévés megtekintéseket és a – legális – online nézettséget is.Digitális felvevők

Az online tévézés
Alapvetően három csoportba sorolhatóak az online videózással kapcsolatos szolgáltatások: ahol a tévéműsorban vannak online reklámok, tévéműsorok, amelyeket online adnak el a látogatóknak (pl. iTuneson keresztül), valamint az illegális letöltések, mint a torrent oldalak. Mindegyik egy külön világ, és ahogy már említettük, az online reklámozás mint olyan, gyökeresen különbözik a tévés módszerektől, teljesen más eszköztára van. (Jól mutatja a nehézségeket az is, hogy például a Youtube még mindig az útkeresés fázisában van, hogy kitalálják, hogyan lehet a leghatékonyabban, ugyanakkor a nézők idegesítése nélkül a videókban reklámozni – a szerk.) Némileg ide kapcsolódik a DVD eladások ügye is, amiről Craig azt írja, hogy a tévécsatornák nem igazán profitálnak direktben a DVD-ből – nagyon leegyszerűsítve egy produkciós cégtől megveszik a műsor tévés jogait, a DVD-ből viszont jellemzően ez a produkciós cég profitál.Paneles mérések
A Nielsen ún. paneles méréseket csinál, és ez a tény kapja a legtöbb támadást is a tévénézőktől. Ez ugye nagyon leegyszerűsítve annyit jelent, hogy Magyarországon 1040 háztartás nézőinek szokásait rögzíti az AGB Nielsen rendszere, és ebből generálják a nézettségi adatokat. A paneltagok természetesen nem csak úgy random vannak kiválogatva, hanem mindenféle szociodemográfiai (életkor, lakhely, családi állapot, jövedelem, és ki tudja, hányféle egyéb változó) alapon szűrik meg őket, hogy a lehető legpontosabban leképezzék a magyar tévénézőket.Az AGB Nielsen minden évben készülő Alapozó Felmérése (Establishment Survey) biztosítja, hogy a panelmintába kerülő háztartások a teljes népesség televíziózási szokásait reprezentálják a 4 éves és annál idősebb népesség körében. Az alapozó felmérésből kapott címlistát az év közben végzett ún. rekrutációs adatfelvételekkel egészítjük ki, és a panelbe bekerülő új háztartásokat a műszeres közönségmérésre vállalkozók adatbázisából választjuk ki. A panel háztartások adatai szolgáltatják azt a reprezentatív mintát, melyből az ún. iterációs súlyozási eljárással a mintavételből eredő aránytalanságokat kiegyensúlyozzuk, és megbecsüljük az országos közönségnagyságot a nézőmérő adatok alapján. 2009 áprilisától 1040 háztartásban élő mintegy 2500 személyből álló panel alapján szolgáltatunk nézettségi adatokat. A nemzetközi ajánlásoknak megfelelően a háztartásokat nem tartjuk 5 évnél tovább a panelben. Forrás: AGB NielsenAz alapvető félreértéseket egész egyszerűen az okozza, hogy mi, nézők a legritkább esetben értünk a statisztika tudományához, míg akik a nézettségméréssel foglalkoznak, igen. Mi nem tudjuk elképzelni azt, hogy itthon 1040 háztartásból le lehetne vezetni egy komplett ország nézői szokásait, nekik ez a dolguk. Ahogy itthon is felmerülnek hasonló viták a paneles mérésről a rajongók irányából, ugyanúgy megkérdőjelezik az amerikai rajongók is a Nielsen eredményeit. Craig azonban rámutat arra, hogy a Nielsen eredményei nem önmagukban léteznek egyfajta vákuumban, hanem összevethetők más eredményekkel is, és egy tévécsatorna bizony könnyen össze is tudja vetni ezeket. Azok a műsorok, amik a Nielsen mérései szerint is nézettebbek, azokat egyébként többször kérik le on demand szolgáltatóknál, többet vesznek belőlük az Amazonon, és igen, gyakrabban is kalózkodják le őket torrent oldalakon. De akár például egy szimpla Google Insights for Search lekérdezés is megerősítheti az általános képet – a szerk. Nagy eltérések pedig nem igazán fordulnak elő a Nielsen és mások adatai között. Az amerikai sci-fi rajongók sokszor úgy érzik, hogy a paneles rendszer bünteti a sci-fi sorozatokat (mivel a paneltagok között szerintük nincsenek sci-fi rajongók), de Craig szerint ez nincs így. Mint írja, például a Flash Forward nagyon jól nyitott, de gyorsan elhagyták a rajongói, és törölték, a V éppencsak megkapta a második szezonos megrendelését, a Walking Dead viszont tudott erősíteni – éppen úgy jártak ezek a sorozatok, mint bármely másik, nem SF-témájú műsor. Craig nem érzi úgy, hogy a sci-fi sorozatok terén alulmérne a Nielsen, annak ellenére sem, hogy nézettségi okok miatt sok sci-fit törölnek a csatornák. A szórakoztató iparban sokkal több a bukta, mint a hangos siker, legyen szó televíziózásról, moziről, vagy épp könyvekről, zenékről.
A nézettség és az új megrendelések
