Antal József: A harmadik fázis (Galaktika 206.) A biológiai fegyver. Úgy van kitalálva, hogy két fázis ártalmatlan, más, sima ügynek látszik, és el- múlik, a harmadik fázis halálos azokra, akik már megkapták a fert?zés első fázisait. A kutatót elteszik láb alól, ugyanígy megfert?zve a katonák, s a nemzetbiztonsági tiszt családja is köhög, amikor a megfejtésre rábukkan. Jól megírt, eredeti ötlet. De nem különös. Antal József: Végítélet-variációk (Galaktika 211.) Vicces meghökkent? variációk: a lét képerny? véd? program, a földönkívüli civilizációk törlik a a számításaikat zavaró univerzumokat, hogy csökkenjen a kvantummechanikai bizonytalanság, a kozmikus háttérsugárzás égi baseball-közvetítések maradéka stb. Vicces valahol Lem Kiberiáda-modorában, de nem díjazás fokon. Antal József: IT és most (Hipergalaktika 1.) A kínai terjeszkedés, zsidók Magyarországon, Oroszország az unió felé menekül a kínai nyomás miatt. Egy ukrán fickó felfigyel rá, hogy az oroszok által gyártott, de a kínaiak által tervezett chipben halott, felesleges zónák vannak. Gondolja, az ok: a kínaiak a világot akarják leigázni. De kiderül a kém-krimiből, tévedett: az interneten összekapcsolódik a sok kínai chip. S létrejön az Önálló értelem, mely az egész emberiség felett uralkodik. Jól adagolt irónia, kémtörténet, sci-fi, s figyelmeztetés is: a gépek által tervezett gépek átléphetik a küszöbértéket, s értelmessé válhatnak. B. Kósa Katalin: A végső fázis (Új Galaxis 11) Az elektronikus civilizáció, a virtuális valóság lassan elnyeli az emberi személyiségét. Nagy dolog, akinek igazi tárgyai vannak. Remek az egymást követő generációk lázadása a szül?k ellen, s mindig a személyiség egy újabb darabja kiszolgáltatás a küls? kulturális manipulációnak. Értékek helyett az érzékek korbácsolása. Remek karcolat, jelentős társadalmi veszélyre hívja fel a figyelmet. Az írói megmódolás lehetne eredetibb. Barok Márk: Az ?színte (Galaktika 206.) A legeredetibb ötlet. Egy új társadalmi viselkedés, nagy pszichológiai érzékről tanúskodó novella. Döbbenetes, mint a könyvgyújtogató t?zoltó: a hazug társadalomban szadista szórakozást és elélvezést is nyújtó perverzió: egy olyan emberrel beszélgetni, aki ?szinte, aki nem tud hazudni, Az ilyen embereket kasztrálják, nehogy elszaporodjanak, s a gyerekek nevelésének különleges fontos eleme a  hazudozás egyetemessé tétele. A társadalom szempontjából is nagyfontosságú írás. Bán János (Kim Lancehagen): A.K.I. (Amnézia antológia, Cherubion Kiadó) A mindent ellep? szappanopera és a valóságshow keresztezése. A családok minden tagja hazudik, a bőrét viszi vásárra a siker és a pénz fejében. A rémít?: a nézettségi index csökkenése. A szakért?k ekkor lépnek közbe, s új drámák, kalandok felé terelik a műsort. Az áldozatok végül emberek, aki mindent feladtak. S ha rájönnek, s kitörnek, a m?holdakkal követik őket, s új sorozat indul. Az áldozat marad. A stílus érdekes, de kissé fárasztó. Bihari Péter (Peter Sanawad): Jane, ügyelj csitára! (Amnézia antológia, Cherubion Kiadó) Egy idegen bolygón egy baleset következtében helyet cserél egy majom és egy ember teste-lelke. Az emberi testben majom lesz, a majomban ember. A visszacserélés nehézségei. Nem túl új ötlet, a Gólem történetek lényege is hasonló. Frankenstein folytatja stb. Itt kevésbé vad, inkább humoros regiszterben. Csupor Béla (Corpus Laeb Hadryn): Felhőbolygó (Amnézia antológia, Cherubion Kiadó) Felhőlények. Az űrhajósok tudtukon kívül lesöprik a bolygóról. A szégyen, hogy egy civilizáció gyilkosai, öngyilkossághoz vezet. A történet memento. Csupor Béla: Eric Mon két élete (Új Galaxis 11.) Egy bankár klónoztatja magát, hogy a szeretőjével lehessen, s alibije legyen. Kés?bb a saját bankját fosztogatja, míg a pontatlan klón meg nem bukik a  hibásan másolt írisz-vizsgálaton. Vicces, jópofa, ennyi. Csupor Béla: Katarzis (Új Galaxis 11.) Egy családi háromszög meg az író. A konfliktus a szappanopera: hogy menjen tovább. A fiatalember mint erkölcsi cenzor az egyik h?s házasságtörése ellen emeli fel a szavát, de a producer csak a kasszasikerre számít. A cenzor és a barátnője találkoznak. A vita témája a szappanopera, a mama kedvence. Aznap a mama feldühödik, mert a h?snő házasságtör?, nem felel meg az ő elvárásainak. Megrohamozza a filmgyárat, a b?nbánó író segítségével bejut, és szétveri a színésznő fejét. Nem lesz baj: Ez csak egy robot. Így megy olcsón a  színjáték. Az író otthagyja az ipart, visszatér a becsületes íráshoz, a cenzort kirúgják, s kivándorol barátnőjével, aki végre belátja, hogy anyja volt a lehetetlen.. Keserő katarzis. Fedina Lídia: Hazatérés (Galaktika 209.) Egy galaxisközi expedíció visszatér, de időközben minden megváltozott. Az egész világot lekicsinyítették, mivel így kisebb helyen elfér minden. Az ötlet jó. Ennyi. Fehér László: Betanított (Erato antológia, Delta Vision Kiadó) Egy erotikus extrémitások csatorna azzal küzd, hogy mindenki számára extrém legyen. Mi sül ki ebből? A hackerek ellopják, s tovább fejlesztik. Undor. F.Tóth Benedek: Pillanatfelvétel (Galaktika 211.) Egy fanatikus fényképész meg akarja szerezni a nagy Lencse-díjat. Csak közöletlen képekkel lehet. A képen egy ?rtárgy jön, s elpusztítja a Naprendszert. A díj átadása pillanatában már csak órák vannak hátra. Kérdés: Mit ér a díj így? F.Tóth Benedek: Mellékhatás (Mellékhatás antológia, Graal Kiadó) A világ legkövérebb embere halálán van. Gyorsan le kell fogynia. Egy távoli csillag sugárzása bámulatosan fogyaszt. Oda megy. Míg ott van- mellékhatásként meg is fiatalodik. Vicces, jópofa. F.Tóth Benedek: Showtime (Mellékhatás antológia, Graal Kiadó) Egy TV-producer bajban, csökken a valóságshow nézettsége. Egy producer jelenik meg a nagy ötlettel, legyen az idegenek inváziója élő adásban. A siker frenetikus. Az invázió valós. Így jönnek be. A „mindent a showért” végső abszurditása. Gajdács Ádám: Zuhanás (Galaktika 213.) Egy galaktikus ütközet. Az utolsó a Föld végső pusztulása előtt. Nem akarnak egyezkedni. Ez mindig bejött, amíg nem találkoztak egy erősebbel s fejlettebbel. Amikor erre rájönnek, egyezkednének, de már nem lehet. Hosszú, túlírt, máskülönben fontos téma. Hajdú Éva: lUc1ph3R (Galaktika 215.) Az ember Internetet teremt, az internet új embert. Szellemes rövid, szellemes formában. Az anti-elektronika áramlatban. Herr Nándor (Tim Morgan): Lélekveszt? (Amnézia antológia, Cherubion Kiadó) A klónozás. A felesége klónoztatja magát egy orvossal, a férj azt hiszi, megcsalja a felesége, pedig csak a az emlékmásolás hosszú. Megöli a klón-nőt. A feleségét már előbb eltemette. Anti-klón sorozat. Horváth Éva: Szerezz energiát! (Erato antológia, Delta Vision Kiadó) Speciális ?rlények. Szexelésből származik az energia, ezzel hajtják az űrhajót. Jobbágy Tibor (Marco Caldera): Csússz! (Amnézia antológia, Cherubion Kiadó) Óriásféreg-futam (a D?ne utóda). Itt életre-halálra, egy rabnak a szabadulásért. Kasztovszky Béla: Vissza az erd?be! (Galaktika 214.) Az óriásváros látványtervez?je menekülni akar a szabadba. Ott az ?serd? – gondolja. Kiderül, más látványtervez?k tervezték azt is. Remekül megírt anti-elektronika , anti-életforma írás. Kenessei András: Raondaoh (Galaktika 213.) A többlépcs?s megfigyelés, ember, szuperember, Isten. Isten gyanúja: őt is figyeli valaki egy magasabb szintről. Gondolatkísérlet. Képes Gábor: Megálló (Galaktika 205.) Internet nélküli, politikamentes, tervgazdálkodó világ. Az él-fogyasztó ember mindent megvesz és megeszik. Életforma- és elektronikaellenes lázadás. Képes Gábor: A közös nevez? (Galaktika 208) Egy kisalföldi városkában, az internet utáni korszakban. Minden visszamásolni papírra, ez a munkája. A városkában Nemere út, Zsoldos tér. Nemere összes egy hangárban. Életforma- és elektronikakritika. Kovács T. Mihály (Michael T. Cricket): Az Elveszettek Kocsmája (Galaktika 207.) Párhuzamos világok utazóinak is szükségük van egy kocsmára, egy helyre, mely változatlan és biztos. A hagyomány értéke remekül eltalált írásban. Kovács T. Mihály (Michael T. Cricket): Csak egy lövés (Galaktika 213.) Egy rabló kilövése a szivar védjegye leolvasása segítségével. Mulatságos. Szellemes. Kovács T. Mihály (Michael T. Cricket): A rablás (Hipergalaktika 1.) Az elektronikus világ. Intelligens ház, autó, a diákok dolgozatai erdetiségfelismerő programmal, egy rabló megtámadja, kiveszi kezéből a chipet, most már nem megy az autó, s a házba akkkor léphet be, ha megengedi a felelsége. Anti-elektronizáltság. Kuklis István (Steve Kuklis): Egy nem mindennapi lehetőség (Hihetetlen 67.) A földönkívüliek telefont szerelnek fel ingyen: beszélhet Istennel, a jövővel, a múlttal, az idegenekkel. De csak egy beszélgetés. Nem tud dönteni, melyik legyen az. Kuklis István (Steve Kuklis): Az utolsó esély (Hihetetlen 70.) Egy bankrablo fiú megöli az ?rt, majd kivágja magát. Kitöri egy kutya nyakát, s a rendőrautó elüti. Az égből visszaküldik kutyaként. Kuklis István (Steve Kuklis): Miss Tipit (Hihetetlen 74.) Egy robotnő is átszabatja magát egy testszobrásszal. Lacza Gábor: Túlélők (Hipergalaktika 1.) Az IWIW alapján egy nanorobot kiirtja az emberiséget.Csak az menekül meg, aki nem IWIW tag. Anti-internet s a társai. László Zoltán: Mélyebb rétegek (Erato antológia, Delta Vision Kiadó) Nanorobotok tetsz?legesen formálják a testeket, a szex alatt egymásra hangolják a partnereket. Az utálkozás a változásban. Valaki a legjobb szkin akar lenni, új program, végül papírlap lesz, s elröpül a HÉV végállomás tetejéről. Drámai, jól megírt, anti-nanotechnika. László Zoltán: Lyukak az égen (Metagalaktika v.9.5) Házak a semmiben, lyuktechnika-lakások. Az egész világegyetem ide rakható. Száll, s a semmiben végzi, mert valaki befoldoz egy lyukat, s az a céllyuk. Teljesen eredeti. Lévai István: Neurális mozaik (Hipergalaktika 1.) Egy új elektronikus eszköz, a sérült agy helyreállítására. ő dönt, mikor, hogy módosítja az emlékeket, s mikor mondja meg az igazságot. Anti-elektronika. Nemere István: Száz év szerelem (Metagalaktika v.9.5) Az ?rutas pár megérkezik a kozmoszból. A földön ezalatt több mint 600 év telt el. Nézik az utódokat. Sokezren, akikhez a vérvonalon kívül semmi közük. Visszafordulnak, mert egymást ismerik. Nekik van közük egymáshoz, Nagyon jól megírt új érzésleírás. Pigniczky Ágnes: Három variáció (Új Galaxis 11.) Furcsa tárgy, idegen civilizáció terméke, megszúr egy nőt, s akkor a bátyja űrhajójára jut, néhány kép, majd egy öreg régész emléke képszerően. A múlt fontosabb, mint a jövő, vallja. Anti-technika, értékközpontú társadalom. Ripp Gábor (Gabriel Wraith): Eredményes fogyókúra (Amnézia antológia, Cherubion Kiadó) A második fogyókúrás novella. A férj megeszi a pirulákat, s míg a feleség alszik, a számítógépen rendel, és eszik. Amikor a feleség elkergeti, a Marsra megy, ahol a gravitáció 37-ed része a földinek. Itt szépen tartja a 100 kilót. Anti-fogyás. Sinka Miklós (Nick Wraith): A lázadás (Amnézia antológia, Cherubion Kiadó) Egy kolonia és a támadói. Kiderül: hatalmi manipuláció. Semmi sem az, aminek látszik. Szabó Lehel (Chuck Palmer): Náthaláz (Amnézia antológia, Cherubion Kiadó) Génmanipulált katonai biológiai fegyver. A biológiai kutatás jó leírása, izgalmas nyomozás. Szélesi Sándor: Halálodig halálomig (A láthatatlan város c. antológia, Tuan Kiadó) Egy féltékeny tudós felfedezi a telepatikus irányítás módszerét. Így idomítja a patkányokat. Beülteti a feleségébe, hogy irányíthassa őt is. Minden visszafele sül el: embereknél a telepátia két irányú. A megfigyelő így nem képes irányítani, hanem akaratlan felfedi saját ocsmány gondolatait a szeretett nőnek, s az elborzadva elmenekül. Ez a rész pszichológiai mesterm?. Szélesi Sándor: Egy cég telefonnal (A láthatatlan város c. antológia, Tuan Kiadó) A terhességmegszakítás módszere: időutazásos telefon. Akkor szól  a készülék, amikor a férfi befejezné. Ez a tökéletes terhességmegelőzés. Szélesi Sándor: Guberálók (Galaktika 209.) ?r-romák kiguberálnak egy idegen civilizációs eszközt. Az visszarepül az ?rbe. Egy olyan civilizációban, ahol figyelik a földet, ez a jel döntést csikar ki: a Földet el kell pusztítani, hiszen tud fénysebesség felett utazni, s nincsenek többé biztonságban. Szellemes. Szlobodnik Gábor: Az idő börtönében (Pirkadatra várva antológia) Gyilkosság? Egy kísértetvonat száguld a rozsdás síneken, s gyanútlan embereket üt el. Két fiatal felugrik rá. Az egyiket elviszi, a másik leesik. Az eltűnt eltűnik, nem kerül elő, a másikat a halála okozásával gyanúsítják. Végül lesi a vonatot, ő is fel akar jutni. Eltűnik ő is. Nemsokára két holttest a sínek mentén. ?k azok, de vagy húsz évvel idősebbek. Valami karcok egy vasdarabon a kezükben. Id?börtön, alagutak. Tóth Norbert (Allen Newman): Élet a Marson (Amnézia antológia, Cherubion Kiadó) Marsbeli tudós teleportálja magát egy földi ember fejébe, s arra kényszeríti, hogy mindent elkövessen, hogy oda visszajuttathassa. Szellemes gondolatkísérlet. Tóthné Baranyai Judit: Úton hazafelé (Új Galaxis 11.) Egy nő gyermeket szül egy földönkívülinek. Az furcsa módon ragaszkodik hozzá. A földiek elfogják őket, de ő végül a földönkívüli oldalára áll, mert a férje s gyermeke apja. Hazamennek a másik bolygóra. Vastag Zoltán: Naptánc (Új Galaxis 11.) Földönkívüli kapcsolat. Uralkodó hatalmas nők, nemzésre használt s elpusztított férfiak. (Pók asszony modell) Gondolatkísérlet típus.]]>