Kígyótartó (Ophiuchus) csillagkép egyik különleges csillaga az RS Ophiuchi visszatérő nóva. Ezt a csillagot 1898 óta ismerjük, először abban az évben sikerült megfigyelni kitörését, melynek során a normálisan csak távcsővel észlelhető jelentéktelen csillag néhány nap leforgása alatt kb. százszorosára fényesedett, szabad szemmel még éppen láthatóvá vált.

Az ilyen viselkedésű változócsillagokat nevezzük nóváknak, vagyis “új” csillagoknak, melyek jelentős felfényesedésükkel hívják fel magukra a figyelmet. A nóvák szoros kettőscsillagok, melyekben egy vörös óriáscsillag anyagot ad át egy fehér törpének – a törpecsillagnak átadott anyag felhalmozódása termonuklerális robbanáshoz vezet, ami műszereinkkel jól megfigyelhető. A robbanás után az anyagátadás folytatódik, ami néhány évized, évszázad után újabb kitörést eredményez.

Azokat a nóvákat, amelyeknek több kitörését is észleltük, visszatérő nóváknak nevezzük. E változócsillag-osztály egyik legismertebb képviselője az RS Ophiuchi, amely 1898-ban, 1933-ban, 1958-ban, 1967-ben, 1985-ben (és valószínűleg 1945-ben) mutatott vissza-visszatérő, látványos kitöréseket. A csillag 21 év nyugalom után épp újabb ismét kitörésen esik át.

A jelenlegi kifényesedés február 12-én kezdődött, H. Narumi japán amatőrcsillagász észlelte elsőnek maximális fényében, 4,5 magnitúdónál a csillagot.

A csillagaszat.hu cikke

]]>