Nem kerülte elsorsát az ősi, több száz éves kelta monda, amely a középkor egyik legismertebbszerelmespárjáról, megssze megelőzve Rómeót és az ő Júliáját: Trisztánról és Izoldáról szól. Megfilmesítették. Újra. Korhűjelmezekben, de modern szemlélettel.



A kelta legendaszerint, Izolda (Sophia Myles) ír királylány, akinek nagybátyja, Morholdnagyhatalmú lovag. Morhold sok országban párviadalra kényszerítette alovagokat, majd győzelme után azt követelte, hogy az ország fizessen adóthazájának. Ez történt Cromwallban is, melynek uralkodója Marke király volt. Akirály unokaöccse, a Bretagne-i származású Trisztán (James Franco) – mellesleg dalnokis volt -, ezt megtudva párviadalra hívta Morholdot, hogy rokonának országát azadótól mentesítse. A párviadalban Trisztán megöli Morholdot, de maga is sebetkap ellenfelének mérgezett kardjától. A seb nem gyógyul, végül Trisztán hajóraszáll, hogy vagy a gyógyulást vagy a halált találja meg. Így kerül Írországba,ahol közben azt a rendeletet hozzák, hogy minden cromwallit, aki partra lép megkell ölni. Trisztán szegény dalnoknak mondja magát, s a királynőt és lányát,Izoldát annyira elbűvöli játékával, hogy meggyógyítják. A sebben találtpengedarabból Izolda rájön Trisztán kilétére, mégis beleegyezik az ifjútávozásába. Közben Marke király szerelemre gyullad egy ismeretlen lány iránt,akinek hajszálát egy galamb hozta el kertjébe. A hazatérő Trisztán felismeri ahajszálat, és megígéri a királynak, hogy megszerzi neki a lány kezét. Titokbanvisszatér Írországba, legyőzi az ott garázdálkodó sárkányt, és kibékítiegymással a két országot. Az elnyert Izoldával ezután hajóra száll, hogyCromwallba vigye.

Izolda anyja titokban bájitalt ad Izolda komornájának, azzalaz utasítással, hogy az esküvő után itassa meg Izoldával és férjével, hogy örökszerelembe fűzze össze őket. A hajón a melegtől felhevült Izolda és Trisztánmegisszák az italt, s ezzel sorsuk megpecsételődik. Szerelmi szenvedélyükcsillapíthatatlan, de csak titokban kielégíthető. Az esküvő után Trisztán egyideig még Cromwallban él, de a király féltékenysége és a saját lelkiismeretfurdalásamiatt hamarosan elhagyja Cromwallt. Számtalan lovagi harcban vesz részt, deIzoldát nem tudja felejteni. Többször visszatér titokban Tintajol várába, hogyIzoldával találkozzék. Egyszer csaknem rajtakapják őket szerelmeskedés közben,Trisztánnak menekülnie kell. Ekkor jut vissza egy Bretagne közelében lévőtartományba, Audelbe, melynek királyát megsegíti harcában a szomszéd uralkodóellen. Arudel királyának leánya, Fehérkezű Izolda beleszeret Trisztánba, akiazt remélve, hogy ez a szerelem segít a felejtésben, feleségül kéri. Hiábaazonban minden kísérlet, a felejtés nem sikerül. Trisztán újra a harcbamenekül, és ismét mérgezett lándzsától kap sebet. Ãœzenetet küld Izoldának, akiazonnal jön, hogy meggyógyítsa szerelmesét, de Trisztánt már holtan találja. Aholttest mellett bánatába ő is belehal. Mindkettőjüket Cromwallban temették el,s a sírjukon növő virágok összekapaszkodása hirdette el nem múló szerelmüket.

A jól ismert monda(illetve a wagneri opera) filmváltozata már évtizedek óta tervbe volt véveHollywoodban. Ridley Scott még a hetvenes évek végén tervezte leforgatni atörténetet, de végül az Alien rendezése mellett döntött. A projekt hosszúévekig hevert parlagon, mígnem Dean Georgaris (A felejtés bére, Amandzsúriai jelölt) elkészítette a forgatókönyv legújabb verzióját, majd KevinReynolds rendező (Robin Hood, Waterworld) irányításával végremegkezdődhetett a film forgatása, cseh és ír helyszíneken.

A filmérdekessége továbbá, hogy betétdalát az Evanescence zenekar írta, akárcsak a Deardevil és Elektra dalit.

A forgalmazóazonban nem igazán bízott a filmben, több mint egy évig porosodott egy polcon.A bemutató kis reklámkampány mellett zajlott, így a bevétel mindössze 14 milliódollár lett észak-Amerikában.

Hazai bemutató:2006. augusztus 31.

http://www.tristanandisoldemovie.com/
20th Century Fox,125 perc

Rendezte:
Kevin Reynolds

Forgatókönyv:
Dean Gorgaris

Operatőr:
Artur Reinhart

Vágó:
Peter Boyle

Szereplők:
James Franco,
Sophia Myles,
Rufus Sewell,
David O’Hara,
Mark Strong,
Thomas Sangster


]]>