Sárkánytűz – ez olvasható a Zalaegerszeget átszelő főút melletti apró üzlet bejárata fölött. Hétköznapokon, amikor az iskolákban véget ér a tanítás, percenként térnek be ide a kamaszok, főként fiúk. Bent ledobják kabátjukat, s nyomban leülnek a bolt hátsó részében lévő asztalok mellé. Kártyákat, vaskos könyveket, dobókockákat, papírt és ceruzát vesznek elő táskájukból, majd játszani kezdenek. Az egyik asztalnál történetbe kezd egy hosszú hajú srác, a mesélő. A többiek feszülten figyelik. Orkokról, tündékről, paladinokról, varázslókról esik szó – percek múltán már egy másik, képzelt világban járnak gondolataik. Szerepjátékoznak.

– Az öt-hatszáz oldalas szabálykönyvek a legapróbb részletekre is ügyelve írják le az egyes képzelt világokat és azok valamennyi élőlényét, fegyverét, házát, vidékét. Ezeknek a világoknak az egyikében kell a mesélő által kitűzött célokat elérniük a lovagok, manók, tolvajok vagy varázslók bőrébe bújó játékosoknak. Azt, hogy a feladatokat – például egy mágikus kincs felkutatását, netán egy város elfoglalását – harcolva vagy furfangosan, cselszövéssel, békésen teljesítik, csak a képzeletükön múlik – próbálja összefoglalni a szerepjátékozás lényegét Kovács László, a bolt vezetője. Aztán hosszas gondolkodás után egyszerűbb példát említ: – Vannak olyan könyvek, amelyeknek befolyásolni lehet a történetét, minden oldal végén válaszút elé kerül a főhős, vagyis az olvasó. Ha mondjuk egy útkereszteződéshez ér a főhős, akkor az olvasó dönti el, merre induljon tovább. Ha balra megy, akkor a 22. oldalon folytatódik a történet, ha jobbra, akkor a 43.-on, de mindkét esetben másképpen alakul a cselekmény. Ugyanilyen a szerepjáték is, csak éppen nem olvasni kell, hanem a mesélőt hallgatni, a választási lehetőségeket pedig nem egy író, hanem a játékos fantáziája határozza meg.

Az első szerepjátékokat – még a nyolcvanas években – a modern kori fantasy irodalom alapműve, Tolkien A gyűrűk ura című regénye ihlette, amelynek mágikus világában varázslók, szerzetesek, törpék járják útjukat, állnak ki próbákat a Jó és a Gonosz, a Rend és a Káosz szakadatlan harcában. Hazánkban tíz-tizenöt éve alakultak meg az első szerepjátékos klubok, amelyek tagjai elkezdték az újabb és újabb képzelt világokat leíró szabálykönyveket magyarra fordítani.

A Népszabadság cikke

]]>