A Stargate Universe-t búcsúztató kritikánkban említettünk egy, a Gateworld szerkesztősége által jegyzett cikket, amiben – szerintünk jogosan – kritizálják a Syfy-t. Ennek a cikknek a fő motívuma az volt, hogy a Syfy az elmúlt hónapokban össze-vissza pakolgatta a különféle sorozatait, köztük az SGU-t is, a sci-fi tartalom kárára pedig a péntek esti műsorsávba pankrációt pakoltak. A Syfy Digital alelnöke, Craig Engler egy nyílt válaszlevélben világítja meg a csatorna döntésének hátterét, Joe Malozzi ezekből néhány pontra reagál. Craig Engler azon kevés tévés nagykutyák egyike, aki nem bújik a csatorna PR osztálya mögé, hanem hajlamos direktben kommunikálni a nézőkkel, akár Twitteren, akár pedig különféle hosszabb cikkekben bemutatni a rajongóknak a tévézés világát és a döntések okait. Nem csoda, hogy hajlandó volt az igencsak morcos Stargate rajongók elé is odaállni és megmagyarázni az okokat. A Gateworld cikkét mi így foglaltuk össze a múlt héten:
Emlékszünk arra, hogy mikor volt a legnézettebb az annak idején még Sci-Fi Channel néven futó adó? Amikor volt olyan, hogy Sci-Fi Friday. A legerősebb nézettséget akkor hozták, amikor egymás után leadták a legfrissebb Battlestar Galactica, SG-1 és Atlantis epizódokat – péntek esténként. Ha lenne itthon Syfy csatornánk, akkor a péntek esti idősávban mit látnánk? Pankrációt. Imagine greater! My ass! Az, hogy a pankráció az épp olyan távol áll a valóságtól, mint mondjuk a Star Wars űrcsatái a valódi űrhajózástól, az még nem azt jelenti, hogy feltétlenül a Syfy-ra való. De ettől még persze mehetne – ha ez nem ártana pont a sci-fi sorozatoknak. A Gateworld szépen végigveszi a főbb sorozatokat, amiket addig-addig pakolgattak össze-vissza a fejesek, míg mindegyik csúnya nézőszám csökkenést volt kénytelen elszenvedni. Az egyetlen kilőhetetlen és stabilan a helyén maradó műsor a Syfy-on az a pankráció, péntek este, amikor igazából a legjobb sorozataik legújabb részeit kéne bemutatniuk. A konklúzió: maga a Syfy gyilkolja a sci-fi sorozatokat a pankrációval.Engler a válaszlevelében konkrét nézőszámokat és az ezekből kiolvasható trendeket hozza, előbb azonban biztosítja a rajongókat arról, hogy náluk csak egyetlen nagyobb támogatója volt a Csillagkapu sorozatoknak, ez pedig az MGM. Megemlíti, hogy annak idején az MGM döntött úgy, hogy az Atlantis érjen véget az ötödik évaddal, mivel amúgy is jön az SGU. Malozzi válaszában azt írja, hogy annak idején, amikor az esetleges hatodik évadról tárgyaltak, akkor szóltak az Atlantis ellen érvek – mint például az, hogy emelni kellett volna a büdzsén. Ugyanakkor szóltak mellette is érvek: méghozzá pont az SGU kapcsán gondolták azt, hogy egy párhuzamos sorozat jó felvezető lenne az új szériának. (Szerkesztői megjegyzés: amiben volt is ráció, hiszen az Atlantis indulásának nagyon jót tett, hogy párhuzamosan futott az SG-1.) A Syfy alelnöke szerint azt, hogy bíztak az új sorozat sikerében, a legjobban az támasztja alá, hogy két évados szerződést írtak alá az SGU-ra – ami igencsak ritka a televíziózás iparában. Persze a szerződésben voltak kikötések, bizonyos mérföldköveket el kellett érnie a sorozatnak ahhoz, hogy tovább mehessen. Ez azt jelenti, hogy mielőtt még bármilyen anyag elkészült volna, mielőtt egyetlen színész fel lett volna véve, mi már tudtuk, hogy 40 epizód el fog készülni – írja Engler. Ez utóbbi mondatot nyugodtan minősíthetjük PR szövegnek, Malozzi ennél finomabban reagál rá – az ördög a részletekben rejtőzik ugyanis: mint Engler is írja, bizonyos feltételek teljesülése esetén mehetett tovább a sorozat. Ha ezek nem teljesültek volna, akkor nem lett volna semmi garancia arra, hogy megrendelik a második évadot. A hosszas felvezető után Engler végül belemegy a számokba, lássuk alant a grafikont, aztán a kifejtést:
(A grafikon ún. Live + 7 számok alapján készült, melyek tartalmazzák azokat a nézőket, akik élőben nézik a műsort, és azokat is, akik 7 napon belül DVR-en nézik meg.)
A show 2009. október 2-án startolt, 2 779 000 nézővel – ami jó, de nem kiemelkedő nézettséget jelentett. Engler megjegyzi, hogy annak idején az Atlantis négymillió nézővel debütált, tehát az SGU 25%-al kevesebbet hozott, mint az előző sorozat. Csakhogy így összehasonlítani a két számadatot nem túl fair: mint Malozzi írja, fontos különbség, hogy az Atlantis nyári időszakban indult, míg a Universe a sokkal kompetitívebb őszi szezonban. Emellett pedig ez alatt az öt év alatt jelentős mértékben eltolódtak a nézői szokások a DVR használat és a netes letöltések irányába. Azaz, kevesebben ülnek le akkor és ott a tévé elé, amikor a csatorna lead egy műsort, és jóval többen vannak azok, akik utólag nézik meg a DVR-en felvett anyagot.