James GunnDe próbáljunk csak a dolgok mélyére nézni és felgöngyölni ezt a bonyolult ügyet, hogy megkapjuk a választ: miért is sztrájkolnak a forgatókönyvírók Hollywoodbanő Ott volt a Dallas, a Knight Rider, és sok más sikeres sorozat, ami hozzánk is eljutott annak idején. Mi csak pár éve szoktunk hozzá, hogy a kereskedelmi csatornák, egyre újabb és látványosabb, izgalmasabb sorozattal „ajándékoznak” meg minket, de persze csak azért, hogy megnyerjék a nézettségi versenyt hétről hétre. Mi pedig azóta boldogok vagyunk, mert van egy csapat eltűnt emberünk, egy bunkó, de imádnivaló orvosunk, sok ?rlényünk, és számos megoldandó b?nügyünk, amit általában a tengerészet különleges ügyosztálya szokott megoldani, vagy a Jason Gideon gyilkos elméket felkutató csapata. A kedvenc sorozatainkat meg ma már meg is vehetjük DVD-n, nem kell megvárnunk, amíg leadja a tévé (újra). Az biztos, hogy minél sikeresebb egy sorozat, annál több pénz folyik be. Igen, de kinek a zsebébe? Naná, hogy a stúdiók zsebébe! De mit gondolnak erről a forgatókönyvírók? Biztos sokan sok mindent hallottak már, de úgy gondoltam, hogy tiszta vizet öntök a pohárba. James Gunn segítségével. James nem annyira híres, de nem is ismeretlen forgatókönyvíró és rendező. Hogy csak néhány filmet említsek: Scooby Doo 1-2, Holtak hajnala, Slither. Óh, a Slither! A világ egyik leggusztustalanabb horrorfilmje, de egyben a legszórakoztatóbb is. Aki még nem látta, már csak heccből is nézze meg, mert garantáltan jókat fog rajta mulatni. Vagy ha nem is ezért, már csak a szereposztás miatt is. Csak egy nevet írok le belőle: Nathan Fillion. Slither
Visszatérve a sztrájkraÂ… James is sztrájkol. Szerencsémre a beleegyezését adta, hogy megosszam a magyar olvasókkal a tényeket, a híreket, és az ő igazát. Az igazát, ami egyben az összes többi sztrájkoló igaza is. Így hát most őt idézem: A Writers Guide of America tagjai november 5-től sztrájkolnak. Az egyetlen ok a sztrájkra, az, hogy a stúdiók zsebébe megy a pénz. Amikor pénzért letöltünk egy filmet az Amazonról, vagy megvesszük lemezen, abból a pénzből azok az emberek, akik a film készítésében részt vettek, a színészektől kezdve az írókig, gyakorlatilag semmit sem kapnak. és a stúdiók szeretnének mindent így hagyni. A WGA szeretné, ha a bevételből nekik is jutna. A stúdiók persze nem akarnak változtatni, a WGA tagjainak meg már elege lett ebből, és 11 órás tárgyalás után felálltak az asztaltól. Ez a sztrájk nem arról szól, hogy a gazdag még gazdagabb legyen. Nem az olyan srácokért sztrájkolunk, mint én, aki számos filmet készített, vagy az olyanokért, mint Greg Daniels aki nem egy híres tv-műsort tudhat magáénak. Ez a sztrájk a középosztálybeli írókért van, azokért, akik a TV-ben dolgoznak, és akik egy vagy két nagyobb filmet készítettek eddig. Azok, akik évente talán pár ezer dollárt tudnak össze melózni. Ami meg csak arra elég, hogy étel legyen az asztalukon, és fizetni tudják a lakást az uborkaszezonban. Ja, és az uborkaszezon az, ami majdnem egész évben tart. Ez nem csak az írókra, hanem rendezőkre és színészekre is vonatkozik. Tehát az írók nem csak magukért, hanem a színészekért és rendezőkért is sztrájkolnak. Akármilyen megegyezés is születik, ugyanaz fog vonatkozni a színészekre és rendezőkre is, amikor a szerződéseket végre megújítják. Nélkülünk nem lennének sem tv műsorok, sem pedig mozifilmek. Mi pedig, akik készítjük őket, szívünket, lelkünket beleadjuk. A stúdiók pedig még mindig azt hiszik, hogy csak nekik jár a bevétel. Az új média (internet, stb.) sem lebecsülend?. Sőt, az elkövetkezendő években ez válhat számunkra a legfontosabbá! A közönség meg hamarosan érezni fogja a sztrájkot. A kés? esti show műsorok hamarosan eltűnnek, vagy silányak lesznek, a legjobb tévésorozatok pedig félbe maradnak. A WGA tag Steve Carell (Evan a minden6ó, A 40 éves sz?z) már meg sem jelent a legutóbbi forgatáson, így hamarosan az „Office”-nak is annyi. A stúdiók pedig a félbehagyott forgatókönyvekből próbálnak majd filmet faragni, így hozzátok csak a legpocsékabb filmek fognak már eljutni. FireflyAz emberek támogatják a WGA-t, már az utcán is kint vannak, aki nem dekkol ott egész nap, az ételt és italt visz azoknak, akik viszont igen. Az internetet kezdik elözönleni a bannerek, levelek érkeznek a stúdiókhoz, de persze vannak anti-sztárjkolók is, akik nem értenek mindezzel egyet, mert meg vannak róla győz?dve, hogy Amerikában minden forgatókönyvíró piszkosul gazdag. Persze a sztrájkolók között vannak gazdagok is, akik nem sajnálják, ha író társaik miatt pénzt veszítenek ezzel. Nagyon mesébe illő nem? Mégis igaz! Hogy csak még egy nevet említsek: Joss Whedon (aki számomra az atyaúristen) sem marad ki a buliból! Végtére is, melyik a világ egyik legjobb sorozata, amit leállítottak pár évvel ezelőtt? Óh, és ha már itt tartunkÂ… Mi van a sok befejezetlen sorozattal? Amiket imádunk, de a stúdiók úgy döntenek, hogy leállítják? Hogy csak párat említsek: Firefly, Invasion (Rejtélyek városa), Drive. A Drive sokak szerint tényleg nézhetetlen volt, de megint sokak szerint meg az egyik legüt?sebb sorozat volt az elmúlt években. Nem bírtam ki, hogy Jamest ne kérdezzem meg a félbehagyott sorozatokról. Nem lenne igazságos, hogy ha a halálraítélt sorozatok kapnának esélyt és pénzt egy vagy két befejező részre, hogy az emberek ne maradjanak hopponő Lenne rá esély, vagy csak én vagyok túl naiv? James szerint nem vagyok naiv, sőt! Csak hogy erre, a jelen pillanatban, a jelenlegi struktúrában semmi esély nincsen. Pedig milyen jó lett volna (jó lenne) ha megtudnánk végül mi is történt a Rejtélyek városában! Nem? InvasionDe ki tudja, talán egyszer ezt is megéljük. Mármint, hogy nem lesz több félbehagyott sorozat. Mindenesetre, még nem tudni, hogy mit hoz a jövő, de a WGA tagok már most is hálásak, hogy ilyen sokan mellettük állnak! Mindent, amit most megoszthattam a kedves olvasókkal, azt James Gunnak köszönhetem, hogy válaszolt nekem, és biztos vagyok benne, hogy nem ez az utolsó cikk, ami megjelenik a sztrájkról. Egy biztos: Dr. House szabadságra mehet, kipihenheti fáradalmait, a született feleségek is szépségkúrával tölthetik el napjaikat, a helyszínelők meg mostantól csak otthon helyszínelhetnek. Jó ideig.

]]>