Augusztus másodikától láthatják a magyar nézők a Kontrollt rendezőként jegyz? Antal Nimród legújabb filmjét, az Elhagyott szobát. A horrorfilm főszereplői Luke Wilson és Kate Beckinsale. A film régi horrorfilmes ötletre épül: egy elhagyatott motel egy elhagyatott út mentén. Miután kisfiuk meghalt egy balesetben, David Fox (Luke Wilson) és felesége, Amy (Kate Beckinsale) házassága romba d?lt. Válásuk előtti utolsó közös útjukról hazatér?ben David eltér a megszokott útiránytól, és egy ismeretlen, rövidebb utat választ. Az autó az isten háta mögötti helyen felmondja a szolgálatot, így nem tehetnek mást, betérnek egy közeli motelba. Mivel annak hóbortos tulajdonosa, Mason (Frank Whaley) nem sok hajlandóságot mutat arra, hogy segítsen nekik megjavítani a kocsit, inkább egy rettenetes horrorfilmet bámul, Foxék rászánják magukat, hogy a nyugalmasnak cseppet sem ígérkező éjszakát az olcsó motelszobában töltsék. Ám alighogy lehúzzák a molyrágta takarót az ágyról, a szomszéd szobából ?rült dörömbölés hallatszik. Panaszukra Mason közli velük, hogy ?k a motel egyedüli vendégei, és valószínőleg egy csavargó tört be és rendezett be átmeneti szállást a mellettük lévő helyiségben. Hogy nyugtalanságát csillapítsa, David belenéz a szobában talált jelöletlen videokazettákba. Valamennyi kazettán véres gyilkosságokról szóló amat?r filmek láthatók. Pár perc múlva világossá válik számára, hogy a felvételeken rögzített brutális erőszak hús-vér valóság, a nászutas-szoba pedig számos rejtett kamerával van felszerelve: saját hitvány szállásuk a gyomorforgató, halálos macska-egér játék színhelyeÂ… Kisvártatva az is nyilvánvalóvá válik, hogy a vérszomjas gyilkosok őket szemelték ki következő filmjük főszereplőinek, és minden egyes mozdulatukat figyelemmel kísérik. A férfi és a nő rémült igyekezete, hogy megmeneküljön, csak fokozza fogva tartói szadista gyönyörét és elősegíti a borzalmas alkotás kibontakozását. Amynek és Davidnek – akik már letettek róla, hogy együtt viseljék a sors csapásait – most vállvetve kell küzdeniük hóhérjaik ellen, hogy szikrányi esélyük lehessen túlélni életük minden bizonnyal leghosszabb éjszakájátÂ… A nyers erőszak és a meztelenség ábrázolása, valamint a durva szöveg miatt a filmet az Egyesült Államokban R-kategóriába sorolták.
 
 
{mospagebreak title=Ötlettől a rendezésig}Az Elhagyott szoba ötlete nyolc évvel ezelőtt fogalmazódott meg Mark L. Smith forgatókönyvíróban, miután Új-Mexikóból hazafelé feleségével jó néhány olyan motel mellett haladtak el, amelynek láthatólag egyetlen lakója nem volt. „Csodálkoztam, hogyan képesek nyitva tartani ezek a szállók, vajon miből tartják fenn magukat – meséli Smith. – Ekkor merült fel bennem egy elképeszt? gondolat…” Smith tudta, hogy a leny?göz? és egyben vérfagyasztó történet sikerének kulcsa olyan szereplőket teremteni, akikkel a nézők azonosulni tudnak. A suspence nagymestere, Alfred Hitchcock nyomdokán haladva Smith időt és gondot fordított a két főhős, David és Amy Fox személyiségének alapos körüljárására: „Az első húsz percben semmi horror-szerő sincsen – mondja a forgatókönyvíró –, viszont megismerjük a szereplőket, rokonszenv ébred bennünk irántuk és átérezzük helyzetüket.” Smith felkereste forgatókönyvével Brian Paschalt, a Sony Pictures részlegeként működő Hal Lieberman Company fejlesztési menedzserét. „A történetnek már a vázlata megfogott – emlékszik vissza Paschal, a film executive producere. – A forgatókönyv egyike volt azoknak az izgalmas olvasmányoknak, amelyeket együltében olvas végig az ember. Bár a film sötét és örvényl?, a videofelvételek pedig hátborzongatóak, a hangsúly mégis a szereplők túlélni és feltámadni akarására kerül. A thriller vagy horrorfilm nézőjébe nem egyszer felmerül a kérdés, vajon miért nem ölik meg egyszerűen az áldozatot. Az Elhagyott szoba megválaszolja ezt a kérdést. A gyilkosok filmet készítenek. S hogy m?vük minél jobban betöltse megalkotása célját, játszadoznak Daviddel és Amyvel, a végsőkig fokozzák rettegésüket.” Paschal megmutatta a forgatókönyvet Hal Liebermannak, aki azonnal vállalta a producerséget: „Mark kiváló író, olyasvalaki, akivel minden producer dolgozni szeretne – mondja Lieberman. – Az Elhagyott szoba nagyszabású ötlet nagyszabású kidolgozása. Egy pillanatra sem veszít erejéből. Abban a percben, hogy a házaspár bejelentkezik a motelba, pokolian idegfeszít? hajsza kezdődik, amely csak a legutolsó kockákon ér véget. Miért ülnek fel az emberek a hullámvasútra? – teszi fel a kérdést a Universal Pictures egykori produkciós igazgatója. – Tudják, hogy kiáltozni fognak rémültükben, de tudják azt is, ha azután szilárd talajt éreznek majd a lábuk alatt, elégedettek lesznek. Ha a néző újra Å¥szilárd talajt érez a lába alattŤ a film megtekintése után, felteszi majd magában a kérdést: ha mindez velem történne meg, vajon képes lennék-e túlélni ezt az éjszakát?” Lieberman elküldte a forgatókönyvet Clint Culpeppernek, a Screen Gems elnökének. A Sony Pictures speciális részlege, a Screen Gems égisze alatt korábban olyan horrorfilmek születtek, mint az Ördög?zés Emily Rose kedvéért vagy az Ismeretlen hívás. „Clint egy szombati napon kezdte olvasni az Elhagyott szobát – meséli a producer –, harminc oldal után felhívott, hogy elmondja, alig bírja letenni a forgatókönyvet, annyira izgalmas, és ha végigolvasta, újra telefonál. Még a hétvégén megvásárolta a megfilmesítés jogát.” A producerek ezután megfelelő rendezőt kerestek. Lieberman ajánlotta Antal Nimródot, a fiatal rendezőt, aki épp akkor fejezte be első nagyjátékfilmje, a Kontroll magyarországi forgatását. A szinte teljes egészében Budapest föld alatti metróhálózatában játszódó film a 2004-es Cannes-i Filmfesztiválon Ifjúsági Díjat (Prix de la Jeunesse) nyert, majd további elsöpr? sikert aratott Európa és az Egyesült Államok számos fesztiválján. „Bravúros m? a Kontroll, Antal Nimród bizonyította vele szakértelmét és tehetségét – mondja Lieberman. – Nemcsak azt mutatta meg benne, hogy biztos kézzel vezeti a kamerát, de képes volt a sötét és sivár környezetet sajátosan színessé, szórakoztatóan élettelivé tenni.” A rendezőt leny?gözte Smith forgatókönyve, és legfőképpen az az ötlet, hogy két egymástól eltávolodott ember egy borzalmas megpróbáltatás során talál újra egymásra. „Régi thrillereket juttatott eszembe, egyszerű és elegáns, mégis hátborzongató műveket – mondja Antal. – Az Elhagyott szoba forgatókönyve mesteri módon kelt feszültséget és tartja fenn azt. Ami pedig engem személyesen megragadott, hogy a szereplők az élethalálharc közben újra felfedezik, hogy egymáshoz tartoznak.”
 

A Screen Gems a Hal Lieberman Company Production prod ukciójában bemutatja
Antal Nimród filmjét
„VACANCY”
Szerepl?k: Luke Wilson, Kate Beckinsale, Frank Whaley, Ethan Embry
Írta: Mark L. Smith.
Producer: Hal Lieberman. Executive producer: Glenn S. Gainor, Stacy Kolker Cramer, Brian Paschal
Kép: Andrzej Sekula. Vágó: Armen Minasian. Látványtervez?: Jon Gary Steele.
Zene: Paul Haslinger
Rendezte: Antal Nimród Színes, feliratos amerikai film, 2007, 85 perc
]]>