1998-ban három Oscar díjat bezsebelve a több mint 1 milliárd 800 milló dollár bevételt hozó filmjével méltán beírta magát a filmtörténelembe, nameg a rekordok könyvébe. Jó 10 évvel kés?bb a világ legdrágább és legbonyolultabb technikai megoldásokat alkalmazó m?jére készül. James Cameron annyi év hallgatás során, egy gigantikus sci-fivel készül visszatérni a köztudatba. Életútja igazi sikersztori, valamint szerencsés fordulatok tömkelege.

James Cameron édesapja, Phillip Cameron, villamosmérnök volt, édesanyja, Shirley művészi hajlamokkal megáldott ápolónő. James az Ontario állambeli Chippawában nevelkedett. Fivére, Mike kés?bb kaszkad?r lett, testvére filmjeiben is szerepelt. A család 1971-ben a kaliforniai Brea városába költözött. James fizikát tanult a Call State-Fullerton egyetemen. A filmek iránti rajongása miatt minden alkalmat megragadott, hogy az UCLA filmarchívumát látogassa. A diploma megszerzése után kamionsofőrként kezdett dolgozni. 1977-ben látta George Lucas világsikerő filmjét, a Csillagok háborúját, és az élménytől fellelkesülve elhatározta, hogy a filmszakmában keres munkát magának.

James CameronForgatókönyvíróként kezdte, majd művészeti rendezőként (ezalatt főleg makettkészítést kell érteni) foglalkoztatták olyan filmekben, mint a Csata a csillagokon túl (1980) és a Menekülés New Yorkból. Roger Corman mellett tanulta a szakmát: a producer olcsó filmjeiről volt nevezetes, és arról, hogy nem fizeti túl jól az alkalmazottait, viszont vele dolgozni felér egy filmfőiskola elvégzésével. Cameron Corman ajánlására 1981-ben kapta első rendezői megbízását, a Piranha 2: Repül? Gyilkosok elkészítését. Valószínő, hogy a forgatókönyvet is ő írta H. A. Milton néven. A forgatás Jamaicában zajlott, meglehetősen mostoha körülmények között. A stábtagok nagy része alig vagy egyáltalán nem beszélt angolul, a költségvetés irreálisan alacsony volt, a makettek pedig annyira pocsékak, hogy Cameron inkább maga csinálta meg őket. Ovidio G. Assonitis producer állítólag egyáltalán nem volt együttműködő partner. Cameron számára csupán az egyik főszereplővel, Lance Henriksennel kialakult barátsága jelentett pozitív élményt. Nem volt meglep?, hogy a film megbukott, maga a rendező sem várt mást

Római tartózkodása idején Cameron egyszer azt álmodta, hogy egy t?zből kiemelked? gép meg akarja ölni őt. E rémálom jelentette újabb filmterve, a Terminátor kiindulópontját. Az Egyesült Államokba való visszatérése után kezdett el a forgatókönyvön dolgozni. Mindenképpen szerette volna ő rendezni a filmet, ezért az írás végeztével megpróbálta a forgatókönyvet eladni valamelyik nagyobb filmcégnek. A megkeresett vállalatok érdekl?dést mutattak ugyan a szkript iránt, de elzárkóztak attól, hogy olyasvalakire bízzák a rendezést, aki addig csupán egy alacsony költségvetés?, megbukott filmet készített. A Hemdale Filmnél azonban beleegyeztek abba, hogy ő legyen a rendező. A gyártásba beszállt egy újonnan alakult cég, a Pacific Western Productions is, melynek tulajdonosa, Gale Ann Hurd korábban szintén Roger Cormannél dolgozott. Hurd jelképes összegért, 1 dollárért vette meg a forgatókönyvet, és James hozzáláthatott a forgatáshoz.

Folytatás Planet Pandora blogjában

]]>