Az Avana Egyesület legutóbbi közgyűlésének határozata szerint a Zsoldos Péter-díj zsűrije újabb fővel b?vült. A közgyűlés határozata értelmében Zsoldos Dávid, dr. S. Sárdi Margit, Pusztay István, Marschalkó Zsolt, Csák Tamás, Mandics György mellett a zsűri új tagjául felkérték Szentesi Ágnest, akit a netes közönség Odo néven ismerhet. Az új zsűritag életrajzát alább olvashatjátok. A www.avana.hu oldalon pedig további életrajzokra is rátalálhattok.
Szentesi Ágnes vagyok, 1957-ben születtem Prágában, 1981-ben diplomáztam a Károly Egyetem filozófiai fakultásán, cseh-francia szakon végeztem. Bár szakdolgozatomat nyelvészetből írtam, már sokkal korábban eljegyeztem magam a tudományos-fantasztikus irodalommal, persze, akkor még csak szorgalmas olvasóként. Friss diplomásként már itt, Budapesten, a Csehszlovák Kultúrában kezdtem el dolgozni, tolmácsoltam, fordítottam, még magántanítványaim is voltak, majd egy többnyelv? lapban a fordítás mellett ismerkedtem az újságírás alapjaival. Kés?bb pályaelhagyóként informatikai vállalkozásokban dolgoztam, adminisztratív feladatok mellett fordítottam, tolmácsoltam. Amint lehetőség adódott, újra a kultúra irányába menekültem, így egy könyv- és térképkiadó vállalkozásnál (Hibernia Nova) kötöttem ki, ahol könyvkiadással, szerkesztéssel, fordítások ellenőrzésével, lektorálással, korrektúrázásokkal foglalkoztam. A passzív olvasás mellett aktívan is részt veszek a magyar tudományos fantasztikum életében. Figyelem az internetes honlapokon, a sf portálokon zajló életet, hozzászólásaimat annak idején a beküldött írások bírálatával kezdtem. Egyre többet posztoltam a Solárián, végül felkérést kaptam, hogy aktívan vegyek részt a lap szerkesztésében. Pár kritikai hozzászólást más helyeken is publikáltam, de a halmazatilag esszének elnevezett írásaimat (kritikák, életrajzok, évfordulók, ismertetők, eszmefuttatások, megemlékezések, portrék, bemutatások, stbÂ…) a Solaria oldalain publikálom nagy rendszerességgel. Interjúim időnként a Galaktika Magazin oldalain is megjelennek. Amit ebben a tevékenységben a legizgalmasabbnak és a legértékesebbnek tartok, az a fiatal alkotók bemutatása. Mert véleményem szerint a mai világban meg kell becsülni azokat a fiatalokat, akik a napi munka vagy tanulás után nem füstös diszkóba, pubba, házibuliba indulnak, hanem otthonukban szépen leülnek a számítógépük mögé, és éjfélig írják sci-fi/fantasy novelláikat, regényeiket, esetleg fordítják a sci-fi világirodalom műveit. Segíteni, népszerősíteni kell őket, és bemutatni az olvasóközönségnek. Ugyanígy szívem csücske az amat?r/kezdő írópalánták „felfedezése” és felkarolása, a rám bízott próbálkozásaiknak bírálata, a tanácsadás, mert aki tehetséges, az megérdemli, hogy segít? szándékkal foglalkozzanak vele. Néhányszor előfordult már az is, hogy „jól bejáratott” írók is elküldték kézirataikat még in statu nascendi. Izgalmas és megtisztelő feladatnak tartom, amikor neves szerzők így ajándékoznak meg bizalmukkal, és szívet melenget? érzés, amikor esetleg a kés?bb megjelenő m?vükben észreveszem, hogy figyelembe vették felvetéseimet. Természetesen tisztában vagyok avval, hogy a fentebb felsorolt tevékenységek egy része a Zsoldos Péter díj zsűritagjának etikájával nem egyeztethet? össze, viszont a bírálóbizottságban végzend? megtisztelő munka más, de legalább olyan izgalmas tevékenységet kínál. Úgy látom, egyféle átmenetet fogok alkotni a zsűri kimondottan professzionális tagjai és a műfaj szerelmesei között, hiszen soha nem tanítottam, ill. műveltem a sci-fit, de azért a kell? irodalmi végezettség birtokában vagyok, és a téma iránt érzett „szerelem” még annál is inkább megvan.

Szentesi Ágnes, Odo
]]>