Warhammer Fantasy. Ha valaki meghallja, egybőla birodalomra, Brettoniára, a káosz hordáira, az orkokra és goblinokra, avámpírhercegekre, és egyéb nyalánkságokra gondol. A táblás játékban ugyanis nemkevesebb, mint 17 faj, és fajokon belül eltérő tartományok/vallásicsoportok/hadseregek közül válogathat a játékos. A PC-s verzió (amit az ArmiesOf Exigo készítői visznek elénk képernyőre) azonban jóval kiábrándítóbb,sajnos.

1886}

Négy faj, csupán két káoszisten – Nurgle, a rothadás és betegségek,valamint Khorne, a vér, és mészárlás istene – és az orkok, goblinok, óriások,és trollok is csupán zsoldosként kerültek be, nem alkotnak külön frakciót.

Nemrég végigjátszottam a demo-t, és elégvegyes érzelmeket keltett bennem. Egyrészt örültem, hogy a Warhammer világánakfantasy részét is virtualizálják, ráadásul magyarok, másrészt elég nagyotcsalódtam magában a játékban. Mint mondtam, négy faj lesz benne összesen, ezeka káoszhordák, a birodalom, a skavenek (patkányemberek), és a nemes elfek (highelves). Ugyan lehet bármikor új hadseregeket festeni, de hogy Slaanesh, ésTzeentch (a másik két káoszisten) nem kapot saját egységeket, az több, minthiány. A harcrendszere engem (és sokakat) egy lebutított Total War-raemlékeztet, az egyes csapatokon belüli egységek hihetetlen kinézetbeli eltéréseugyan ledöbbentett, de egy taktikai, csapatirányítós játéknak nem ez volna alényege. Sok helyről hallottam már azt is, hogy ennek a játéknak a harc volna alényege, de sajnos pont az a leggyengébb része. Ezzel sajna egyet kell értenem,hiszen a harc nem szól másról, csak hogy a csapatokat egymásnak vezetjük, éshadd szóljon. Ráadásul közel sem olyan látványos (vagy esetleg véres), mintpéldául a Dawn Of Warban. Sőt, azt kell mondjam, hogy még a Rome:Total Warharca is látványosabb lett, mert ott legalább több ezres seregeket isirányíthattunk, a Mark Of Chaos pedig elég alacsony egységlimittel rendelkezik.


Az egyes csapatok ugyanis korántsem százas, vagy nagyobb csoportosulások, hanemnagyjából 20-30 ember (vagy más) tömörül egy helyre. Ez pedig korántsemeredményez nagy hadvezéri, vagy háborús hangulatot, inkább csak affélerablóbanda megtámad egy falut érzésem volt végig. Persze ez a kevés isborzasztó módon igénybe veszi a gépet, nálam például a maximum fps (frame persecond – ennyi képet jelenít meg a monitor másodpercenként), amit ki tudtambelőle hozni, az a 9 volt, de csak mert távolról figyeltem a hősömet, ahogy egykopár helyen áll. A legnagyobb csata a hadjárat során egy várostrom volt, aholnekem kellett védeni. Mit ne mondjak, itt sem tört rám a várvédés izgalma,mivel a birodalom katonái két-három csoportonként közelítették meg a falamat.Még jó, mivel már így is 3 fps volt az átlag. Nem mondom, nem a legmodernebb agépem, na de egy 2200as AMD, 512mb memóriával, és egy Ati Radeon 9800+videokártya nem igaz, hogy egy játékból csak ennyit tud kihozni… és de, igaz.

 
{youtube}hl6v552xk4E{/youtube}
 

Jó, egy kissé elszaladt velem a szekér, hiszenez a maximum beállításoknál volt csak így, minimumon azért egész szépenelmuzsikált. Eddig csak a rossz oldalát mutattam be (hiába, a rosszat könnyebbészrevenni), pedig engem a történet megfogott. Nem egy hatalmas, a világot megkell menteni típusú, mindenkit érintő valami, hanem egyszerűen egy mezeikáoszbajnokról szól, kinek neve Thorgar, the Bloded One, és aki a harmadikváltozatot akarja elérni a sorsai közül („Minden káosz hős előtt összesen háromsors áll: csatában elesni, megtébolyodni, és káoszivadékként, agyatlanultengetni életét, vagy elnyerni a halhatatlanságot, a démonhercegi formában.”).Amúgy ezt a bajnokot személyesen az istenek követe „kérte meg” (ezt ugyemindenki tudja mit jelent: „Do, or DIE!”), hogy a Kislev város ostroma közbenelesett Asavar Kul-t helyettesítse. Egyszerű hadjárat a káosz erőitől, semmitöbb. Persze lehet, hogy később elcsavarodik a szál valami globálisabb felé, deez egyelőre jólesett, mivel a világ hősei típustól már lassan herótom van. Ademo-ban a hadjárat csak egy kis része van jelen, és bár eddig elég sablonos,de a bejárható útvonal elvileg nagyon szerteágazó lesz (amit az is alátámaszt,hogy a demo utolsó pályáján választani kell a két marakodó isten, Khorne, ésNurgle között). Mondjuk, ha már útvonal – az útvonalat jelző nyilakat szebbreis csinálhatták volna. A hősöket lehet „tápolni”, ami alatt olyan fejlesztéstértek, ami abszolút nem sablonos. Három -féle skill-osztályból válogathatunkhősünknek kedvére, és olyan sok skill van, amik ráadásul nem az„über-brutál-táp” kategóriába tartoznak, de nem is a használhatatlanba, hogybiztos vagyok benne, hogy nem nagyon lesz két egyforma hős.

Már említettem, de itt kifejteném, hogy acsapaton belüli kinézet mit is jelent. Van hat-hét -féle séma, és ezekenakármit megváltoztathatunk – szakállat vállvédőt, pajzsot, fegyvert, hadijelvényt, bármit. Mint mondtam, tényleg nem ez volna az elsődleges dolog(hatásvadászat), de attól függetlenül nagyon jó ötlet. Nézel mondjuk egy 30 fős„sereget”, és látszólag nincs két egyforma köztük. Persze, aki jobban megnéziőket, láthatja, hogy minden hatodik mondjuk ugyanolyan. De ez úgyis elveszik,nem hiszem, hogy olyan sokan lennének akik ezt vizslatnák. Akiknek tetszik ajáték, azok azért nem, mert istenítik minden részével együtt, akiknek meg nemtetszik, azok meg találnak benne épp elég „fikáznivalót” enélkül is. Nem szóltammég a hangokról. Van akinek nem tetszett, hogy „a hős folyamatosan pofázik”, denekem ez egy plusz pont, ugyanis kommentálja az eseményeket. Amúgy aszinkronhangok eléggé el lettek találva, főleg az istenek követe, Sudobaal-é.Mondjuk, ha már magyarok csinálták, jólesett volna a magyar szinkron, úgyhogyremélem a teljes játék elérhető lesz magyarul is.

Összességében látszik a játékon, hogy egyfejlődő csapat csinálta. Még egy két játék, és csinálnak egy olyat, ami nem egymásik, már létező játék butított verziója, hanem teljesen egyéni, új dologlesz. én legalábbis ebben bízom. Meg abban, hogy ha ennek lesz kiegészítője,akkor legalább az egyik élőhalottat belerakják, a kettőből (Sírok urai –egyiptomi stílusú, csontvázas élőholtak, valamint Vámpírhercegek -„mystic”-esebb hangulatú, inkább vámpírokkal lidércekkel, stb-kkel dolgozóagresszív cserkésztábor 🙂 ). Még egyszer el kell mondjam, hogy négy faj atizenhétből egyszerűen túl kevés – ahogy a játék is az, „ebben az erősmezőnyben”.

Ó, és még egy dolog, amire szeretném felhívnia figyelmet: a játékon belül nincs Options menü, a beállításokat csak éskizárólag a főmenüből lehet elérni.

 

]]>