Az ?rt lehet, hogy még sem a nagyhatalmak és a katonai potentátok hódítják meg, hanem az egyszerű turisták. Egy cég évi tizenötezer embert is megrepültetne, és ezt nem csupán papíron szeretnék megtenni: turistarepül?gépek sorozatgyártását tervezi egy ?rtechnológiai óriáscég, az EADS egy részlege, az Astrium.
A cég piackutatása szerint 15 ezer ember fizetne éves szinten azért, hogy eljusson az ?rbe. Az út 200 ezer euróba (több mint 50 millió forint) kerülne, tehát nem vékonypénztárcájúakra lesz szabva.
A sorozatgyártásra tervezett ?rrepül?gépek fedélzetén öten utaznának: a pilóta mellett még négy űrturista férne el. Az út a következőképpen nézne ki: az első nyolcvan másodpercben az utasok eljutnak 60 kilométeres magasságig, majd pedig átlendülnének 100 kilométeren túlra, ki a Föld légköréből. Kint egy-másfél órát töltenének el, aztán megkezdenék a leszállást.
Az Astrium szakemberei szerint az ?rturizmus ilyetén méret? nagyságrendjéhez mintegy tíz ?rrepül?térre lenne szükség; Európában a legjobb helynek a Földközi-tenger partvidéke látszik, hiszen ott napos az idő, ráadásul fentről remek kilátás nyílik a Földre. Egy ?rrepül? várható élettartama tíz év lenne, és hetente egyszer repülhetne, azaz élettartama alatt százmillió eurós bevételt hozna az Astriumnak.
Az cég első kliense, a Virgin lemezcég vezére, Richard Branson lenne. A vállalkozó szellem? üzletember elsőként repülne az ?rrepül?gépek új generációjával. Ugyanakkor a sorozatgyártásnak minden bizonnyal más hozadéka is lenne. El?bb-utóbb kidolgozásra kerülhetne egy olcsóbb módszer is, amellyel nem csupán az ?rturisták, de a Föld egyes pontjai között utazgató turisták is gyorsan és költséghatékonyan tehetnék meg az utat egyik helyről a másikba.
]]>