Terminator 3: A gépek lázadásában is nevetséges volt a kiöregedő Terminator, vagy éppen a harmadik 101-es (bár, ha törölt idővonalakról van szó, tulajdonképpen mindegyik az első 101-es…). Szóval egy jó dolgot nem tudtam volna mondani, ami azt feltételezte, hogy ez a film jó lesz. Kellemesen csalódtam. Na nem akkorát, mint a Jurassic Worldben, de éppen eléggé ahhoz, hogy ne húzzam le a sárga földig. Persze a Terminator Genisys távolról sem hibátlan, sőt, alapvetően három nagy probléma van vele. Az első a poénok mozin kívüli lelövése. Hiába próbál a történet valami újjal, végre érdekessel előállni, hiába viszi egy ismeretlen jövő felé a cselekményt, mert mindent, amin meglepődhetnénk, ami miatt ütős lehetne a sztori, már megmutattak a trailerekben. És ez bizony kárára válik a filmnek, pláne, hogy az egyik csavar nagyon erős, és ha ezzel a moziban, nem egy előzetesben, vagy még rosszabb, egy poszteren szembesül az ember, az nagyot lendített volna a film megítélésén – miközben jól megosztja a rajongókat, de az szerintem így is bekövetkezik. [caption id="attachment_18381" align="aligncenter" width="648"]Terminator Genisys 02 Az öreg Terminator nem vén Terminator.[/caption] A következő gond kevésbé súlyos, de a Terminator-filmek jellegét tekintve mégsem elhanyagolható: az effektek minősége. A film végén van egy helikopteres üldözés, aminek nemhogy a fizikához nincs köze, de a minőségi CGI-hoz sem sok. Borzasztó, mintha egy homemade animáció lenne. És nem ez az egyetlen, sok esetben sikolt a vászonról a CGI, például amikor a robotok egymást ütik. Kicsit az az érzésem, minden pénz elment a film elejei jövős képsorokra, mert azok nagyon jók és hangulatosak lettek – a Terminator Genisys legjobb része az eleje. A gépek elleni háború pillanatai megelevenítik James Cameron vízióját, és ezt még az sem ronthatja el, hogy Reese és Connor szerepére is rossz színészt választottak. És a rosszt most ne úgy értsétek, hogy rosszul játszanak. Egyikük sem hozza élete alakítását, de különösebb gond nincs velük. Még Jai Courtney is egész jó, pedig őt a Die Hard: Drágább, mint az életed után még látogatóként sem engedtem volna be a mozikba. A baj az, hogy mindegyikük hiteltelen a szerepében. Kyle Reese nem egy kigyúrt ember, hogyan lehetne? A világvége után nőtt fel, maga mondja, hogy éhezett, menekült, stb. Hogyan lehetne a gépek uralta jövőben valakiből testépítőkre emlékeztető izompacsirta? Izmos, igen, mint egy kőműves, vagy egy kovács. Ahogy Michael Biehn. Jai Courtney egyértelműen nem ilyen. Ezt tetézi, hogy a világ végén tisztábbak az emberek, mint sokan manapság. Ugyanígy John Connor se legyen egy nyájas, vicceskedő figura, akinek az egyetlen célja a háború után, hogy megigyon egy pohár sört. Pedig Jason Clarke mindent belead, amit szerepe megenged, de annyira nem illik bele John bőrébe, hogy még a sebhely is hülyén fest rajta. A legnagyobb bibi azonban Sarah Connorral van. Emilia Clarke annyira hiteles Sarah-ként, mint amennyire Megan Fox lenne Ripley-ként. Oké, Clarke remek színésznő, és gyönyörű nő. Az operatőr gondoskodott is arról, hogy szépségében eleget gyönyörködhessünk, rengetegszer nézhetjük totálplánba szép arcát, nagy, kék szemeit, sőt, hogy biztosra menjenek, szegény Clarke majdnem az egész filmet egy atlétában lövi és futja végig. Amikor éppen nem atlétát visel, akkor semmit (na, azért senki ne gondoljon Trónok harcába illő jelenetekre, a filmen mégis csak 16-os karika virít). A probléma az, hogy egyrészt, Sarah nem volt gyönyörű, nem úgy, ahogy Clarke. Ő egy átlagos nő volt, egy szürke lány, aki belecsöppent ebbe az egészbe és megszállott, őrült amazonná vált. Clarke-ban semmi sincs Linda Hamilton kisugárzásából, de ezt még megbocsátanám, hiszen nem Linda Hamilton játssza a karaktert. Ám azt elvárnám Sarah Connor megformálójától, hogy elhiggyem: kémény, tökös csaj, aki nem riad be egy Terminatortól (mint Lena Headey a Sarah Connor króniáiban). Még az írók is alaposan a szánkba rágják, hogy ez nem a Halálosztóban látott Sarah, nem az, aki még a csekkfüzetével sem boldogul. Ez már a harcos Sarah. De Emilia Clarke a szépségével, ártatlan arcával és 157 centiméterével képtelen nekem eladni, hogy az ő Sarah-ja kemény. Az egészben a legrosszabb, hogy végül maga a film döfi szíven a karaktert, amikor mindezt kifigurázza. [caption id="attachment_18383" align="aligncenter" width="648"]terminator genisys emilia clarke sarah connor Emilia Clarke gyönyörű nő, de Sarah Connornak ennél azért kicsit többnek kéne lennie.[/caption] A színészek között egyedül az öreg Arnolddal nem volt gondom. Schwarzenegger szó szerint visszatért a saját bőrébe és lubickol benne. Schwarzi hozza a formáját, bár gyanítom, ehhez nem csekély CG és smink is hozzájárult. De legalább most már az sem gáz, hogy a Terminator öregszik, a sztori szerves része az öregedés, sőt, az egyik legjobb része. Egyszóval, a három utolsó Terminator-film közül ebben érzem először, hogy nem gáz Arnold szerepeltetése (na, jó, a Terminator: Megváltásban sem éreztem annak). Viszi is a hátán a filmet. Itt jegyezném még meg, hogy a negyedik részhez képest azért láthatóan fejlődött a technológia, a fiatal Schwarzi sokkal jobban fest. No, sikerült mindenféle rosszat összeírnom a filmről, dicsérő szavam alig volt. Ezek után talán felmerül a kérdés, miért írtam azt az elején, hogy kifejezetten érdekes lett. Nos, a sztori miatt az. Alan Taylor rendező és csapata nem követi a megszokott Terminator-sémát, bátran rúgja fel az idővonalat, és dobálja be az első két rész legkirályabb gépeit, megspékelve néhány új dologgal – vagy ha nem is teljesen újjal, legalább a koncepciórajzokról lemászóval. Tulajdonképpen sok dolog csak a rajongók kiszolgálására van, de azt jól csinálja. Nem olyan jó, mint a Jurassic World, de jobban, mint ahogy vártam. Magyarán: nem fullad minden jelenet tragikomédiába. Amikor már harmadszorra vigyorog a 101-es, az már mondjuk gáz, de összességében a nosztalgiára építő jelenetek jól működnek. A nosztalgiázás viszont csak a film elején erős, a végére a szóbeli utalások („i’ll be back”) maradnak, mert addigra teljesen összekuszálják az idővonalat, és ez jó! Jó, mert sok kérdés leng a levegőben: mi, hogy s miért történik? Ezek a kérdések pedig fenntartják az érdeklődést. Viszont egyetlen nem elhanyagolható gond itt szintén akad: több kérdésre e film baromira nem ad választ. A készítők valószínűleg úgy okoskodtak, hogy majd ezeken a szálakon viszik tovább a cselekményt a folytatásokban, legalábbis remélem, mert máskülönben szép méretes lyukakkal állunk szemben. Mint látható, a Terminator Genisys egy igen vegyes film, amit csak tetéz, hogy teljes mértékben rebootja a sorozatnak. Bár kapcsolódik az első két filmhez, nem azt a jövőt mutatja be, ahonnét eredetileg Kyle Reese érkezett, és nem a Gépek lázadásával elindított és a Megváltással folytatott sztorit meséli tovább. Mondhatni, ez egy alternatív alternatív idővonal. Én jól szórakoztam rajta, de tényleg azt hittem, hogy ez minden idők legpocsékabb filmje lesz – plusz távolról sem vagyok Terminator-rajongó. És éppen ezért, mert én így ültem be rá, nem tudnám jó szívvel ajánlani a Terminator Genisyst. Olyanoknak semmiképpen sem, akik James Cameron klasszikusaiba, a Halálosztóba és a Terminator 2: Az ítélet napjába szerelmesedtek bele. Inkább olyan film lett, mint a Terminator 3: A gépek lázadása és a Megváltás. Egy jó nyári akciófilm, aminek kellemesen érdekes a sztorija, de ennél többel nem szolgálhat. Ha az a kettő tetszett, mint nekem, akkor valószínűleg ez is fog. https://www.youtube.com/watch?v=62E4FJTwSuc]]>