Ha az ember könnyen elszédül, például a Vidámparkban pörgő-forgó járgányokon, jobb, ha messziről elkerüli a Terzan 5ad jelű, nemrégiben felfedezett milliszekundumos pulzárt. Rádiócsillagászok megfigyelései szerint ez a jelenleg ismert leggyorsabban pörgő égitest, amely másodpercenként 716-szor fordul meg tengelye körül, azaz alig 1,4 ezredmásodpercre van szüksége egy fordulathoz. A felfedezéssel egy 1982 óta fennálló rekord dőlt meg, ugyanis a korábbi rekorder „mindössze” 642 fordulatra képes másodpercenként. (A számok érzékeltetéséhez arra lehet pl. gondolni, hogy a Formula-1-es versenymotorok fordulatszáma másodpercenként 325.)

A pulzárok egykori nagy tömegű csillagok után visszamaradt rendkívül nagy sűrűségű csillagmagok (neutroncsillagok), amelyek általában gyorsan pörögnek tengelyük körül. A legtöbb pulzár rotációs periódusa a másodperces-perces tartományba esik, aminek oka a születésükhöz vezető szupernóva-robbanás során történő összezuhanás. Miként a piruettező korcsolyázónak, úgy a hirtelen összehúzódó csillagmagnak is felgyorsul a forgása a perdületmegmaradás törvénye alapján. Magányos esetben a pulzárok az évmilliók során többé-kevésbé egyenletesen lassulnak, mivel különböző kölcsönhatások révén elveszítik forgási energiájukat.

A csillagaszat.hu cikke

]]>