[/caption] A nemzetközi sci-fi irodalom újabb óriását vesztette el: ma Szentpéterváron elhunyt Borisz Sztrugackij író és műfordító, a neves testvér- és alkotópáros fiatalabbik tagja. 79 éves volt. Borisz Sztrugackij matematikát és csillagászatot tanult a Leningrádi Egyetemen, ahol 1955-ben végzett, majd a pulkovói obszervatóriumban dolgozott. Míg bátyja, Arkagyij már a második világháború előtt elkezdett írni (igaz, első művei elvesztek Leningrád ostromakor), Borisz csak az 50-es években kezdett el érdeklődni az írás iránt. A testvérpár első közös novellája A jövevények címet viselte (a kisregénnyé átdolgozott változat magyarul a Metagalaktika 6. számában jelent meg Kívülről címmel). Számos művük a Delelő Univerzumban (Мир Полдня) játszódik, melyet bevallásuk szerint nem tudatosan hoztak létre: könnyebben tudtak dolgozni a már bevált szereplőkkel és helyszínekkel. A sorozat az első regényről, a magyarul az Ugrás a jövőbe című kötetről kapta a nevét (Полдень, XXII век – Noon: 22nd Century). Több művük csak alaposan cenzúrázva és átdolgozva jelenhetett meg a társadalomkritikai és szatírikus jelleg miatt, de ennek ellenére sikerült világhírnévre szert tenniük, és számtalan nyelven megjelenniük, így angolul is. Az 1969-ben kiadott Lakott szigetet Fjodor Bondarcsuk filmesítette meg 2009-ben. 1972-ben jelent meg a Piknik az árokparton című kisregényük, amelyből a neves orosz rendező, Andrej Tarkovszkij Stalker című filmjét forgatta. Az 1960-as években született, Nehéz istennek lenni alapján készült Mundruczó Kornél két éve Brüsszelben bemutatott azonos című színházi rendezése, amely bejárta Európát és Ausztráliában is vendégszerepelt. Borisz Sztrugackij utolsó éveiben is kimondottan aktív volt: bár bátyja, Arkagyij Sztrugackij 1991-ben bekövetkezett halála után csak két regényt írt, 1992-ben megalapította a Bronz csiga-díjat, mellyel minden évben a legjobb sci-fi műveket jutalmazta. Ugyanakkor fellépett a sztálini szovjet himnusz visszaállítása, Mihail Hodorkovszkij, a Jukosz olajcég volt vezetőjének elítélése és bebörtönzése ellen. Az idős író a Pussy Riot orosz punkegyüttes tagjai, valamint a moszkvai Bolotnaja téri ellenzéki tüntetés letartóztatott résztvevőinek érdekében is felemelte szavát.

Nyugodjék békében!

Borisz Sztrugackij

1933. április 15. – 2012. november 19.

(Forrás: MTI / Sztrugackij.hu / Wikipédia)

]]>