November 5-én érkezik egyszerű, gyűjtői és digitális kiadásban a Bioware új üdvöskéje, a Dragon Age: Origins, mely a fejlesztők szerint a híres-neves Baldur’s Gate lelki örököse lesz.
Ezúttal újra egy klasszikus fantasy világban kalandozhatunk, a Sith-eket és a geth-eket felváltják a mágusok és trollok, a lézerstukkereket az íjak. S persze a legfontosabb, hogy a Dragon Age sokkal inkább lesz RPG, mint a Mass Effect. De valóban felér majd a Baldur’s Gate-hez? A négy-ötévnyi fejlesztés után újra egy remekmű kerül ki a Bioware kezei közül? Ennek próbáltunk meg utána járni. A „tovább” mögött szokásosan hiteles és meg nem erősített információkat, pletykákat, egy képgalériát és természetesen, az elmaradhatatlan videókat találjátok.
Ismerős új világ
A Dragon Age világa nem a már megszokott, megszeretett (és talán lassan kicsit megunt) Dungeons & Dragons világra és szabályrendszerre épül majd, bár mutatni fog némi hasonlóságot. Viszont annál sokkal komorabb, sötétebb lesz. Talán a legkönnyebben úgy írhatnánk le, mintha Sapkowski Witcherjéhez hasonlítanánk.
A történet színhelye Ferelden, egy középkori ország, ahol mindenféle földi és földöntúli lények élnek. Ahol ilyen színes társaság zsúfolódik össze, ott biza hamar felüti a fejét a gyűlölködés (faji, vallási, terület miatti stb.), és ez természetesen háborúval jár. Kalandozásaink során Ferelden kilenc helyszínét látogathatjuk meg, úgymint a fővárost, Denerimet, a Mágus Tornyot vagy a Korcari Vadont, hogy csak párat említsek.
Aktuális hősünk a Grey Warden (Szürke Harcosok) nevű rend tagja, mely különféle fajokat gyűjt magába, hogy a világ legerősebb mágusait, legjobb harcosait képezze ki és küldje őket csatába a gonosz erői ellen. A gonosz pedig újra eljön, és naná, hogy megint a világot akarja. Szóval ezúttal sem szabadulunk a Bioware játékokra jellemző „világmegváltó őrültségektől”.
Az sem újdonság, hogy ezúttal is testre szabhatjuk karakterünket. Arc, szemszín, ajakméret, tetoválások, hajstílus, annyi mindent alakítgathatunk, hogy talán még önmagunk digitális képmását is létrehozhatjuk. Persze a külső nem minden, arról is döntenünk kell, melyik fajba, azon belül melyik kasztba tartozzunk, és ezek mellett milyen háttértörténetünk legyen. Lehetünk elfek, törpék vagy emberek. Fajuk szinte pöcre megegyezik a legtöbb D&D fantasy-ban feltűnő társaikkal. Az emberek sokan vannak, de megosztottak, csak akkor fognak össze, ha nagyon nagy a baj. A tündék kevesen vannak, nyomorban, elnyomásban élnek, kivéve egy kis csoportjukat, akik az ősi hagyományokat követik. A törpék pedig kasztosodva, tradícióikat megrögzötten őrizve élik földalatti mindennapjaikat, ahol folyton háborút vívnak az éjfattyakkal.
Ha a faj megvan, jöhetnek a kasztok. Szám szerint három: harcos, mágus, szerencsevadász. Itt sincs semmi új a nap alatt, a harcos piszok jó katona, a mágus (mely a törpék számára nem elérhető) varázsol, a szerencsevadász pedig afféle tolvaj-orgyilkos keverék.
Az igazi ínyencség a háttértörténet, mely ötvözve a főszál előtt végigjátszható eredettörténettel (rövid, pár órás oktatópálya szerűség, erre utal az Origins alcím), az egész játék történetére kihathat. Legalábbis állítólag, mert néhány ember szerint, akik már látták mozgásban a játékot, ez csak papíron van így, a valóságban a végeredményt nem igazán befolyásolja. Igaz, ők sem játszottak még az egésszel, csak egy részletével, szóval, még bármi lehet. Az viszont már biztos, hogy ha mást nem, hát a karakterhez való viszonyulást mindenképpen befolyásolni fogja a háttér. Tehát városi elfként, akit az emberek faji alapon rühellnek, nem biztos, hogy szép szóval bejutunk oda, ahová egy nemesemberrel lazán besétálunk. Ez persze nem a spanyolviasz, hanem csak alapkövetelmény egy mai RPG-ben, de még mindig ez adhatja a legnagyobb lökést a sokadik újrajátszás felé.
A lényeg, hogy a következő hátterek közül válogathatunk:
Nemesember: gazdagság, hírnév, a legjobb iskolák, ilyen az élet a felső tízezerben. Ám mindez hiába, ha bátyád háborúba vonul, atyád házában pedig egy áruló tevékenykedik.
Mágus: a nagy hatalom nagy felelősséggel jár, pláne, ha az ember vagy tünde legalább olyan veszélyes magára, mint másokra. Elzárva a világtól tanultál a Mágusok Körében, zord lovagok felügyelő tekintetével körülvéve. Ha eljön a végső próba, sikerrel kell járnod, vagy halálnak halálával halsz.
Pagonyelf: az utolsó „igazi” elfek. Az ősi tünde hagyományokat magáénak valló kaszt nomád mód él az erdőkben. Azonban a néped egy ősi ereklyéje mindent felborít szeretett életedben.
Városi elf: az emberek által leigázott tündék leszármazottai bár mára már szabadok, még mindig elnyomottként élnek a városok nyomornegyedeiben. Így nem is csoda, ha egy nemesember úgy dönt, élni kíván az első éjszaka jogával, és ehhez a te arádat szemeli ki.
Közrendű törpe: kaszton kívül egy olyan népben, ahol a rang mindennél többet ér? Az ilyen törpék nem tehetnek mást, mint, hogy bűnbandákhoz csatlakoznak. Legalábbis addig, míg esélyt nem kapsz, hogy bebizonyítsd, a törpe értékét a tettei határozzák meg, nem a születése.
Nemes törpe: a törpekirály kedvenc gyermekeként a büszkeséged határtalan, ám hiába a parancsnoki poszt, rá kell döbbenned, hogy vezetőid intrikái bármilyen csatamezőnél rosszabbak.
Ha kiválasztottuk a nekünk tetsző lehetőséget, már nincs is más hátra, mint meghatározni a szokott tulajdonságokat (erő, ügyesség, akaraterő, mágia, dörzsöltség, egészség), no meg a képzettségeket (méregkeverés, harci gyakorlat, gyógynövénytan stb.), valamint képességeket (harcos, íjászat, kétkezes harc stb.) s uccu, már indulhat is a kaland. Azaz az eredettörténet, majd a fősztori végigjátszása.
Természetesen ehhez nyolc társat is kapunk, akik útközben csapódnak majd mellénk. Lesz köztük kutya, boszorkány, varázslónő, kémkedéssel vádolt bárd leányzó, orvgyilkos tünde, Grey Warden harcos, egy quanari börtöntöltelék, meg egy törpe is. A csapattagok felett akármikor átvehetjük majd az irányítást, ami rengeteg taktikai lehetőséget rejt magában.
Szex, erőszak, hujujuj
A Bioware RPG-k egyik állandó jelleggel visszatérő motívuma a szerelmi szál. Valamint az a tény, hogy egyre messzebbre mentek. A Knights of the Old Republicban még csak annyi volt, hogy hőseink nagy nehezen bevallották érzéseiket, aztán jött a sötét kép. Viszont a Mass Effectben már egész pikáns videót kaptunk a szerelmes pár (akár lány-lány felállásban is) légyottjáról. Ennek vonzata az, hogy a Bioware körülbelül a Jade Empire óta (ahol meg édes-hármast lehetett összehozni) kiveri valamelyik prűdebb szervezetnél a biztosítékot, de ez nem különösebben hatja meg őket. Sőt, ellenkezőleg, a tendenciát látva, egyre lelkesebbek és merészebbek.
A Dragon Age-ben elvileg mindennél messzebb mennek, s ez lesz a Bioware legerőszakosabb egyben legnaturálisabb játéka. Na azért senki se gondolja, hogy egy fantasy-pornót kapunk RPG-be csomagolva, de ezúttal már nem csak szemlélői, hanem mini-játékok folyamán résztvevői is leszünk az erotikus jeleneteknek.
Az egészben az érdekes (és kicsit baljós), hogy míg eddig a Bioware megvárta, hogy a híradó szétkürtölje a dolgot, most a reklám részévé tette. Külön trailert kaptunk a szexről és az erőszakról, amiből meg is tudhatjuk, hogy meztelenkedés azért nem lesz, viszont a vér az literszámra fog folyni. Az aggasztó az egészben, hogy mikor ilyennel szembesül az ember, a vállán lévő kisördög sugdosni kezd: „te figyelj, csak nem azért csinálják, mert a játék szerintük nem lesz túl nagy durranás, és így akarják eladni?” Reméljük, hogy a kisördögnek nincs igaza, és ez a reklámfogás csak ráerősít az amúgy is remek játékra.
A fekete leves és némi örömködés
Fentebb már taglaltam néhány baljós előrejelzést, amik felmerültek a játékkal kapcsolatban, de van egy, ami már nem előrejelzés, hanem kész tény. A játék a képek, videók és sok újságíró szerint, akik már kipróbálhatták a majdnem kész verziót, nem túl szép. Egyszerűen nem éri el a 2007-es The Witcher szintjét sem, ami elnézve az elmúlt két év grafikai teljesítményeit, szégyen. Oké, egész jól festenek a karakterek, a szörnyek meg egyenesen gyönyörűek, viszont az emberek hol vannak a Mass Effect figuráihoz képest? Mimikájuk szegényes, animációjuk akadozó. Ég és föld a minőségbeli különbség. S akkor még nem is említettem olyanokat, hogy állítólag a hős hátára vetett kard csak úgy lebeg.
Az a hír sem túl örömteli, hogy az általunk irányított hős néma lesz, mint Gordon Freeman. A fejlesztők szerint azért, mert így a játékosok jobban bele tudják élni magukat a játékba, de ezt a véleményt a játékos társadalom nagy része egyáltalán nem osztja. Mindenesetre a játék karakterszerkesztőjében választhatunk hangot a figuránkhoz, úgyhogy talán mégsem kell elkeresztelnünk Néma Leventének, bár az is lehet, hogy csak a nyögések, kiáltások, csata közbeni megjegyzésekhez használják majd ezt a hangot.
További vészjósló előjelek, hogy állítólag a karakterek eléggé sablonosak, mindenkiről azonnal tudni, hogy milyen szerepe lesz a történetben, aminek legnagyobb átka, hogy megöli a történeti fordulatokat. Ami mellesleg a hírek szerint nem valami nagy was ist das, sőt, kezd kifejezetten elcsépelt lenni a Bioware által lassan unalomig ismételgetett formulának hála. Nevezetesen kezdjük egyszerű, de nagy dolgokra hivatott emberként (amnéziás Erőérzékeny kiskatona, ígéretes harcos tanítvány, FANTOM-jelölt közkatona), majd jön az arculcsapás (menekülés a Sithek elől, oskolánkat lerombolják, támogatónkat kinyírják). Utána kiképeznek, esetleg más úton elérjük szupercsávó kvalitásunkat (Jedi lovag, Jade harcos, FANTOM), aztán kis keresgélés a világban a gonoszok után (Galaxisban, Jade Birodalomban, Tejútrendszerben). Amikor végre megvan, és szembekerülünk a legfőbb főgonosszal, jő a nagy fordulat (mi vagyunk a legfőbb főgonosz, a mesterünk a legfőbb főgonosz, van egy legeslegfőbb főgonosz is). Ezalatt persze hősies önfeláldozással odavész egy társunk. Mindezt a nagy összeborulás, csatára készülés követi (általában ide kerül a szex), amit végül lezár az epikus csata a gonoszokkal és a vezérükkel. Állítólag eme formula alól a Dragon Age sem kivétel, ami valóban kicsit unalmassá teheti.
De azért akad itt olyasmi is, aminek lehet örülni. A fejlesztők nagy hangsúlyt fektettek az RPG elemekre, úgyhogy a játék a Mass Effect ellentéte lesz, a szerepjáték rajongók nagy örömére. Természetesen az akciók ezúttal sem maradnak el, sőt, az ígéretek szerint intenzívebbek lesznek, mint valaha. Ráadásul nem csak a már megszokott váll felett lebegő kamera szemszögéből terelgethetjük emberünket, hanem – a Baldur’s Gate-es időket idézve – egy laza görgőmozdulattal kizummolhatunk majd madártávlatba, hogy a jó öreg klikkelgetős módszerrel irányítsuk hőseinket (csendben megjegyzem, hogy erre a The Witcher is képes volt).
Ami még szintén biztos, hogy a játék nehézségével nem lesznek gondok. A mezei hurlockok sem egyszerű esetek (főleg nagy számuk miatt), na de ha betipeg a képbe egy sárkány, akkor komoly taktikázásra és több percnyi ütleg-váglakra kell felkészülni.
További erőssége lehet a hangulat, melyről egyelőre nem sokan nyilatkoztak pozitívan, de a kész játékot lehet végül ez menti majd meg. Elvégre mégis csak egy középkori világban barangolhatunk, melyben elnyomás, rasszizmus, valamint háborúk dúlnak, mindezt megspékelve nem kevés fantasy-val. Ez az ötvözet hatalmas ütőkártya volt a Baldur’s Gate-nél, meg a már többször említett The Witchernél is. Mert hát melyik fantasy rajongó nem szeret ilyen világokban barangolni?
DLC-k plusz gépigény
A mai trendnek megfelelően a Dragon Age: Origins sem maradthat DLC (Downloadable content), azaz letölthető tartalom nélkül. Ám a Bioware kicsit furcsa árukapcsolásos módot választott. A megjelenés napján azonnal elérhetővé válik három DLC: egy pénzért, egy félingyenesen, egyet pedig ingyért.
Az első a Warden’s Keep, melyben a Grey Warden egykori, mára elátkozott erődjében bolyonghatunk. Kapunk benne hat új képességet, halomnyi cuccot, meg egy bázist, ahol eladhatjuk az összeszedett felesleges holmikat. Ez a kiegészítő nem része semelyik kiadásnak sem, hanem 7 dolcsiért tölthetjük majd le.
A második DLC a The Stone Prisoner, melyben csapatunkhoz egy Shale nevű kőgólem csatlakozik, akinek nemhogy saját háttértörténete lesz, még állandó jelleggel kommentálja is az eseményeket, helyszíneket. Ez a kiegészítő a félingyenes DLC, ugyanis benne lesz mindegyik dobozos és digitális verzióban (az előbbieknél letöltő kódot kapunk), de aki később akar hozzájutni, annak már ki kell köhögnie 15 dollárt.
A harmadik DLC tejesen ingyenes, ami nem csoda, ha azt vesszük, hogy csak egyetlen páncélt kapunk benne, méghozzá a Blood Dragon Armort. Ez a kis vértezet azon túl, hogy egy híres sárkányölő keze által készült, s sárkányvérrel lett megbűvölve, szintén DLC formájában fel fog tűnni a Mass Effect 2-ben is.
No, egy huszárvágással térjünk rá a gépigényre. Itt nincs mit ragozni, önmagáért beszél:
Minimum konfiguráció — Windows XP:
– Operációs rendszer: Windows XP SP3
– CPU: Intel Core 2 1.4 GHz vagy AMD X2 1.8 GHz, illetve ezeknél jobb
– RAM: 1 GB vagy több
– VGA: ATI Radeon X850 128 MB vagy NVIDIA GeForce 6600 GT 128 MB, illetve ezeknél jobb
– HDD: 20 GB
Minimum konfiguráció — Windows Vista:
– Operációs rendszer: Windows Vista SP1
– CPU: Intel Core 2 1.6 GHz vagy AMD X2 2.2 GHz, illetve ezeknél jobb
– RAM: 1.5 GB vagy több
– VGA: ATI Radeon X1550 256 MB vagy NVIDIA GeForce 7600 GT 256 MB, illetve ezeknél jobb
– HDD: 20 GB
Ajánlott konfiguráció:
– CPU: Intel Core 2 Quad 2.4 GHz
– RAM: 4 GB (Vista) vagy 2 GB (XP)
– VGA: ATI 3850 512 MB vagy NVIDIA 8800GTS 512 MB, illetve ezeknél jobb
– HDD: 20 GB
Mindent összevetve
A játék ígéretesnek tűnik, hiszen klasszikus RPG lesz a Baldur’s Gate mintájára, ami egy önálló, de ismerős fantasy világban játszódik majd. Nem mellesleg a Bioware készítette, eme név pedig általában garancia a minőségre. Azonban nem mehetünk el a vészjelek mellett sem. A grafika hagy némi kívánnivalót maga után, gyanús, hogy ennyire reklámozzák a szexet és az erőszakot, valamint akik eddig kipróbálták, azokat nem vágta földhöz se a játékélmény, se a karakterek, a történet meg aztán végképp nem.
Lehet, ez lesz a XXI. század Baldur’s Gate-je, de az is előfordulhat, hogy a Bioware első nagy bukása. November 5-én elválik, hogy az élmény képes-e feledtetni a játék gyengeségeit, már ha egyáltalán tényleg benne lesznek a kész alkotásban ezek a hiányosságok. Hamarosan elválik.
Addig is, már letölthető a játék karakterszerkesztője, amellyel már előre elkészíthetjük hősünket, így a játék kézhez vétele után ezzel már nem kell szöszmötölni. Ráadásul az apró kis program teljesen magyar nyelvű (a játék is kap magyar feliratot). A letöltésért ide tessék kattintani: Dragon Age: Origins karakterszerkesztő
]]>