Ha már megérkezett a Dragon Age 2 demója, és ráadásul mindenféle extra jutalmakkal is kecsegtet a Bioware az 1 milliós letöltés elérése esetén, hát azon frissiben kipróbáltuk a dolgot. Egy játékdemó, 2 vélemény – Dzséjt és Merras is azon frissiben kipróbálta és megkritizálja a játékot.
Merras kritikája
Az ismerkedésünk nem indult zavartalanul, ezt be kell vallanom: az még megbocsátható, hogy az első órákban akadozott a Bioware szervere. A túlságosan is jól sikerült hypenak köszönhetően a rajongók megrohamozták a letöltő oldalt, ami nehezen bírta a terhelést, de gyorsan helyreállt a rend. Sajnos a majd két gigás file órák alatt jött csak le – hogy aztán a Firefox közölje, hogy valami gebasz történt, nem jó a file, indítsam újra. (A fórumokat nézve nem egyedi a jelenség.) Szerencsére második nekifutásra fél óra alatt lejött az install, így sikerült feltelepíteni a demót, hogy belefussunk a második pofonba. Olyan burzsuj vagyok, akinek a gépén 11-es DirectX verzió van (egy másik, napokban telepített játék miatt erre kellett frissíteni), csakhogy a DA2 demo még a 9-es verzióval hajlandó csak együttműködni. Így a játék indításakor egyből ki is akadt, hogy mit fárasztom én jövendőbeli technológiákkal, és a szíve szakad meg neki, mert ő annyira hiányolja a d3dx9_43.dll-t, hogy nagyon. (Biztos sokat nézte a Don’t unplug me című Youtube videóklipet.) Gyors fórumkeresgélés, egy Microsoftos patch megoldja a problémát. Vééégre, kezdhetünk játszani. Elkövettem azt a hibát, hogy bár a játék DirectX 9-et támogat, de a beállításokban megadtam, hogy amúgy nálam van ám 11-es is installálva, ami… tényleg hiba volt. A játék gyönyörűen elindult, minden fennakadás nélkül, a korábbi végigjátszós teaserben látott első pályarészt sikerült is megcsinálni. Aztán amikor a második pályarészre léptünk – diiiing, kifagyott a játék. OK, leesett az ejtőernyős tantusz, állítsuk vissza DX9-re a cuccot – az ilyen esetek azok, amikor tényleg elgondolkodom azon, hogy fenébe a PC-n való játékkal, szerezzünk be PS3-at vagy Xboxot, ott nem kell ilyen beállításokkal és installálgatásokkal szőrözni. Effekt: tökéletesen fut a játék, még szép is – csak épp töltöget. Márpedig a hangulatból kizökkentő módon, ugyanazon videóanimáció kameraváltásai között egy szempillantásig feltűnik a loading felirat, és tényleg megzökken egy picit a dolog. OK, ebből azért nem érdemes messzemenő következtetéseket levonni, a demo nem egyenlő a kész játékkal, abban remélhetőleg már minden ilyen probléma orvosolva van. Ha már az átvezető animációknál tartunk, nagyon szépek – sokkal jobbak, mint az Originsben voltak, és ez a normál játékmenet grafikájára is igazak. Nagyon-nagyon támogatni tudom, hogy házon belülről lenyúlták a Mass Effect stáb tapasztalatait, és gyakorlatilag egy az egyben átemelték az ott megismert tárcsás beszélgetős módit. Nomeg azt, hogy a főszereplőnknek van hangja – a DAO-ban én a falnak bírtam menni a néma levente stílustól (mondjuk lehet, nem közvetlenül a második Mass Effect 2 végigjátszás után kellett volna belevágni). Hawke hangja rendben van, nem egy Shepard parancsnok, de okésnak tűnik. Úgy látszik, hogy a Dragon Age-el is rástartoltak a Mass Effect 2-ben kicsúcsosodott „interaktív film”-stílusra, sőt, talán jobban rá is erősítettek a demoban. A jól adagolt akciót elég gyakran váltja fel vagy beszélgetős, vagy filmes betét – gyakran, de nem zavaróan, nem megakasztva, hanem kiegészítve a normál játékmenetet. Kimondottan jópofa a videóelőzetesekben látott „ez tulajdonképpen egy visszaemlékezés”-keret, elég jól fenntartja az érdeklődést.
Dzséjt kritikája
Én is nekiültem a Dragon Age 2 demonak. Merrassal ellentétben nekem nem volt gondom az letöltéssel, telepítéssel, indítással – hála annak, hogy jó pár órával a start után szedtem le és demo esetében szeretek minden beállítást az ajánlotton hagyni, legalábbis elsőre. Aztán lehet kísérletezni… Ennek ellenére nekem sem ment minden simán. Először nem volt hang a párbeszédek alatt, szóval mégis az Settings után kellett nyúlnom, hogy átállítsam a rendszert stereora. Aztán elindul a játék és bumm… a program váratlanul leállt. Na, mondom, csak nem úszom meg. Nem is, egyrészt, a demo nálam meghal, ha nem női karaktert választok, másrészt, a demo nálam háromszor meghalt, amint eljutottam az első pálya végére. Szerencsére a magyar szerencséhez jár egy negyedik ráadás, így negyedszerre sikerült is végigvinnem. Na, már most, ugye akaratomon kívül Marian Hawke-ot kellett választanom, hát kipróbáltam mindhárom kasztban. Ez egyrészt könnyített-erősített a játék nehézségén, másrészt, változtatott a társamon (harcosként és tolvajként mágus húgunk, mágusként harcos bátyánk áll az oldalunkon). Mágusként és harcosként nagyjából megállíthatatlanok vagyunk. Tolvajként kicsit más a felállás, könnyebben sebződünk, és jórészt nyíllal kell harcolnunk, ami kellemetlen, ha az ellenség közel jön. Üdítő volt a hangját hallani a hősnek, ami női oldalon is jól sikerült. De ami igazán szembetűnő, az a grafika. Az előző rész grafikája finoman szólva is hagyott maga után kívánnivalót. Nos, ezen alaposan javítottak. Továbbra sem az igazi, pláne így 2011-ben, szerintem a Mass Effect 2 még így is ráver egy-két kört – különösen, ami a mimikát illeti –, de mind a karakterek, mind a környezet terén határozottan jobb lett, mint elődje volt. Különösen szembeötlő a különbség Flemeth-nél, aki hangyányit máshogy fest, mint az Originsban (pedig a demo ugyanakkor játszódik).