A múlt hét során a legújabb Star Trek filmmel kapcsolatos rajongói kérdésekre válaszolt Bob Orci és Alex Kurtzman a TrekMovie oldalon. Több száz beérkezett kérdés közül válogattak. Tegnap közzé adtuk ennek a beszélgetésnek az első részét magyarul, most következzék a második rész. A könnyebb áttekinthetőség és olvashatóság kedvéért a Q&A-t, valamint egy kivonatot szerkesztett formában tárunk most elétek. Kivonat Orci @ Kurtzman május 18-20-ai Q&A-ről – folytatás A „Countdown” képregény és film közti eltérések szándékosak, nem ugyanaz a kettő Keenser a Csillagflotta tagja volt már a Delta Vegán is, mint ahogy Scotty is A Paramount elvileg elérhetővé teszi a szövegkönyvet (még ellenőrzik) A kölyök az úton eredetileg Kirk bátyja, George Jr. és mivel nem nevesítették, még most is lehet ő Van pénz, illetve valamiféle gazdasági rendszer a film világában A második űrbéli vihar az Elsődleges Spock űrhajójának fekete lyukból való visszatérését jelezte A Híd széles vásznú képernyője helyett a filmben ablak szerepel, ezzel is konkretizálták a Híd elhelyezkedését a hajón Damon Lindelof nagy mértékben hozzájárul a film sztorijának alakulásához Lindelof ötletgyáros lesz a folytatásoknál is, de a végső forgatókönyvet Bob és Alex írják majd A túlélők és a Kelvin telemetriája alapján szerez tudomást a Föderáció a romulánokról (ez magyarázza honnan tud róluk Kirk, így a film nem sérti a „Félelem egyensúlya” c. epizódot) Bár az „Elsődleges” jelzőt a Nimoy által játszott Spock karakterére alkalmazzák, magának az új idővonalnak nem adott nevet a csapat A Memory Alpha nevű Star Trek wiki oldal „felbecsülhetetlen segítség” volt a film készítőinek Az új Csillagidő az évszámon (pl. 2233) alapul, a hónapok és a napok pedig 1-től 365-ig tartó számot kapnak, az alapján, hogy az év hányadik napjára esnek Q&A átirat – 2. rész (megjegyzés: minden válasz „BobOrci” néven érkezett, de mindkettejük reakcióit tartalmazza – ugyanis egy szobában ültek) Dennis Bailey: A sztorin kívül… Mint producerek, nem féltetek néha attól forgatás, vizuális effektek, jelenetek kapcsán attól, hogy „Hogyan fognak erre a Star Trek rajongók reagálni?” BobOrci: Miután megállapodtunk a szentségtörő jelenetekről, már nem, bár tudtuk, hogy sok olyan dolog lesz benne, amit egyes rajongói körök kritizálni fognak, pl. hajógyár, hajó a Földön, Spock és Uhura, Kirk túl gyorsan lesz kapitány és még egy rakás egyéb dolog. De nyitott szemmel tettük mindezt és alaposan végiggondoltuk a jeleneteket és igyekeztünk a lehető legkörültekintőbben eljárni ezeknél a részleteknél. Minden eltérést átgondoltunk. cugel the clever: A „Visszaszámlálás”-ban a Narada nehézség nélkül intézett el egy komplett 24. századi Klingon armadát és harcképtelenné tett egy Enterprise-E osztályú hajót egyetlen sortűzzel. A filmben azonban a Kelvin (egy kora 23. századi hajó) még választüzet is tudott nyitni és percekig túlélte a támadást. Még sérülést is tudott okozni a Naradának azzal, hogy belement. Logikailag ez egy kicsit sántít… Valójában a hajónak (Kirkkel és édesanyjával együtt) azonnal el kellett volna pusztulnia a Narada tűzerejétől. Megmagyaráznátok ezt valahogy? BobOrci: Könnyen. A képregény nem egyenlő a filmmel. Enterprise: Scotty idegen asszisztense a Delta Vegán szintén csillagflotta tag volt vagy ő már eleve a Delta Vegán volt, amikor Scotty odakerült? BobOrci: Csillagflotta tag ő is. George Matthias: A szövegkönyvet ki fogjátok adni? Nagyon szeretném rátenni a kezemet! BobOrci: Tudomásunk szerint a Paramount tervezi, de majd utánanézünk. Red-Shirted Monkey: Ha Elsődleges Spock annyira tisztában volt azzal, hogy egy új idővonalba került, miért tartotta önzőnek az „élj hosszú és hasznos életet” mondást? BobOrci: Jópofa szőrszálhasogató észrevétel. De ettől függetlenül még mindig önmagához beszél. Wes: Először is, Nero visszamegy az időben és elpusztítja a Kelvint, ami egy szimpla hajócska a távoli határoknál. 800-an megmenekülnek, azaz a legénység nagy része, Kirk apja meghal. De ezek az események valójában mekkora hatással vannak Kirk életén kívül bármire is? Gondolok itt a technológiára, a hajók kinézetére, stb.? Valójában csak Kirk élete változott meg alapvetően. Szóval mivel magyarázzátok a többi változást BobOrci: Konkretizálnod kellene a kérdést. A rövid válasz, hogy keress rá a google-ön a „pillangó hatásra”. Wes: A „The Cage” és a ‘The Menagerie” között 18 év telt el, és Pike összesen csak kb 2 napig volt az Enterprise parancsnoka. Most, hogy Kirk van a kapitányi székben, mi lesz az idővonallal? 18 évvel korábban történik minden, mint ahogy az eredetiben? Kirk most még csak 16 éves kéne legyen, Csekov pedig körülbelül 2 az általatok vetített filmben. BobOrci: Erre nem tudok mit mondani. Wes: Kirk bátyja él és jól van? Mivel az eredeti idővonal Nero érkezéséig sértetlen maradt, Kirk bátyja is ott kellene legyen valahol. Vagy ő volt az a kölyök, aki mellett Kirk elhajtott a film elején? BobOrci: A film ezen a ponton kétértelmű. Eredetileg a srácot az úton a bátyjának szántuk, igen. Wes: Úgy tűnik, hogy az eredeti idővonal nem sérült olyan nagyon. Kirk van a parancsnoki székben és vele együtt nagyjából mindenki más is a helyén van. Szóval hogyan tovább, mi lesz az új idővonalban? BobOrci: Meglátjuk! Néhány dolog megmarad, néhány pedig változik majd. Bart: Említettétek a „Prime Directive” (Elsődleges Irányelv) regényt, hogy olvastátok és hogy hatással volt rátok. Nekem is nagyon tetszett a könyv. Van olyan része a filmnek, aminek az ötlete onnan jött? BobOrci: A karakterek belső monológjait a könyv inspirálta, de ezen kívül más, sztorit érintő ötletet nem vettünk át belőle. Kyle: Láttok a franchise-ban olyan új, morális és etikai kérdéseket felvető irányt, mint például a Genezis eszköz volt a „Khan haragjában”? Az új BSG bebizonyította például, hogy a realisztikus karakter dráma kombinálható sci-fi-n belüli szociális kommentárokkal úgy, hogy maga a cselekmény ne sérüljön és széles nézőrétegeket is leültessen a tévé elé. Beleértve olyanokat is, akik egyébként nem szeretik a sci-fit. BobOrci: Mindenképpen úgy gondoljuk, hogy rengeteg etikai és morális kérdés megvitatására van lehetőség a filmekben! Kyle: Engem nagyon megfogott ahogy egyensúlyba tudtátok hozni az új idővonalat és elvezettétek a nézőket a régről ismert karakterek karrierjének kezdetéig. Részben attól élvezetes a film, hogy tudjuk, hogy az egyes karakterek kik lesznek később, Kirk említi például a Kobayashi Maru megoldást a Star Trek II-ben, stb, láthatjuk hogyan lesznek ők egy család. Egyetértetek? Hol érzitek a balansz határvonalait a karakterek formálódása körüli nosztalgiázás és a rájuk váró események között? BobOrci: Az egyensúly, amiről beszélsz volt a legnehezebb. Muszáj, hogy a történet szerves egészként éljen, lélegezzen, különben minden fontos részlet, amit meg kell említeni olyan lenne, mintha egy listát pipálgatnánk ki sorban. Kyle: Ezt már valószínűleg kérdezték, de… Mivel a Romulust később elpusztító csillag még létezik, a fenyegetettség továbbra is fennáll a közeljövőben, ezen nem változtatott az idővonal… Nero a Vulkánt bosszúból pusztította el, pedig itt fejlődött ki a technológia is, amivel később megmenthetnék a Romulust. BobOrci: Ezzel még rengeteg idejük van foglalkozni, arról nem is beszélve, hogy most már tudnak a veszélyről. Feltételezhetően éppen ezért a technológia ismét elérhető lesz, mire odajutnak. Adam: A Vulkániak, a bolygó és a kultúra egyaránt nagy hatással voltak a Föderációra a kezdetektől fogva. Mind tudományos, mind művészeti és misztikus vonatkozásokban a Vulkán legalább olyan fontos része volt a Föderációnak, mint a Föld. Azzal, hogy a bolygó elpusztult a párhuzamos idősíkban, hogyan alakul a két kultúra, faj viszonya egymással, marad a vulkáni hatás változatlan vagy valami más lesz? Érdekelne a véleményetek. BobOrci: Úgy gondolom, a hatásuk változatlanul érezhető lesz, főleg mivel a Föderáció valószínűleg extra figyelemmel kíséri és biztosítja majd a megmaradt vulkáni kolóniák biztonságát, túlélését. sean: Mivel elég hasonlóak, nem akartátok a ceti angolnákat használni a kentaúri csigák helyett? BobOrci: Igen, szóba kerültek, de végül elvetettük. sean: A Spock/Uhura románc a ti ötletetek volt vagy a TOS pár jelenete alapján gondoltátok kiemelni? BobOrci: A saját ötletünk volt, bár miután láttunk pár részt az eredeti szériából, nekünk is feltűnt pár pillanatnyi flört Spock és Uhura közt, amit addig sose vettünk észre. Red-Shirted Monkey: Logikus volt, hogy Elsődleges Spock kockára tette a Föld túlélését azért, hogy a fiatal Spock és Kirk barátságát előmozdítsa? És kérlek, ne gyertek a Trek filozófiával. BobOrci: Spock úgy gondolta, hogy a terve sikerrel járhat. És nem te kérted épp most, hogy ne jöjjek a Trek filozófiával válaszként?! 😉 lawmanjcl: Amanda korai halála felgyorsította Elsődleges Spock eltávolodását Sarektól (amit Spock sose tudott teljesen megoldani, legalábbis a későbbi „Sarek” és „Unification” c. TNG részek szerint), valamint fiatal Spock problémáit a logikával és érzésekkel valószínűleg ugyanezek az események indították be – ezeket már a történet körvonalazódásakor eldöntöttétek? BobOrci: mi nem ezekkel a konklúziókkal és végeredménnyel terveztünk, de ez volt szerintünk a logikus és természetes fejlődési iránya a történetnek. Ezeknek a folyamatoknak egy részét már előre terveztük, részben viszont menet közben is alakultak. Catie: Mi inspirált benneteket arra, hogy Spock-ot és Uhurát összehozzátok? BobOrci: Spock édesanyjának halála késztetett minket arra, hogy felgyorsítsunk Spock érzelmi fejlődését, aminek része volt egy emberi kapcsolat felvállalása (ahogy apjai is tette). Just another German trekker: Néhány rész alapján úgy tűnik még mindig van valamiféle pénzügyi gazdaság a Star Trek univerzumban. Mi mással is lehetne magyarázni például, hogy McCoy-nak „nincs hova mennie” a válása után? Nem gondoljátok, hogy a történetnek ezen pontja (és még pár, kevésbé kritikus része) nem állna ki egy alaposabb vizsgálatot, lévén a Star Trek univerzumban közismerten nincs semmilyen fizetőeszköz? (Úgy értem, McCoy egy orvos – már hogy NE lenne rá szükség a földön?) BobOrci: Ezen kívül volt még a bárjelenetes rész, ahol Kirk ki akarta fizetni Uhura italát. Ebben az univerzumban használnak valamilyen fizetőeszközt vagy credit rendszert. Doug L: Számomra a főbb karakterek, mint Kirk, Spock és Nero (mint főgonosz) nagyon elnagyoltak és klisések… Pl. Kirk azért rosszfiú, mert autós versenyekben, bunyókban vesz részt és nincs apja… Szerintem hiányzik a karakterekből mind az elemi motiváció, mind az érzelmi hatás. Ez szerintetek a forgatókönyvnek, a szerkesztésnek vagy a rendezésnek tudható be? Egyáltalán egyetértetek velem? BobOrci: Természetesen nem értünk egyet, bár mint írók, mindig vállaljuk a felelősséget a szövegért és az elégedetlenkedő hangokat is halljuk. TerokNor: Miért volt űrvihar a Vulkán (azt hiszem Chekov említette) és a Klingon börtönbolygó környékén is (az adás alapján, amit Uhura dekódolt)? Az elsőt (amit Kirk említett) nyilván a Narada által okozott termporális időszakadás okozta. Amikor a Jellyfish jött át a hasadékon 25 évvel később, hasonló jelenség volt látható. De akkor hogyan lehetett azon a két helyen is ilyen vihar, amikor nem volt vörös anyag keltette időutazás a közelben máshol? BobOrci: A második űrvihar Spock (Nimoy) érkezését jelölte. Spock később lépett be a vörös anyag keltette fekete lyukba a saját idejében, emiatt jelent meg később és máshol. Unbel1ever: Kirk azt mondta Nérónak, hogy a Narada túl közel került a szingularitáshoz és hogy nem élik túl segítség nélkül, amit ő hajlandó lenne megadni neki. Miért tüzel akkor mégis Nerora, miután ő visszautasítja az ajánlatát? BobOrci: Mert nem kockáztathatja meg, hogy Néró esetleg egy újabb időutazáson menjen keresztül és túlélje. PA: Értem, hogy miért volt a film szempontjából szükséges az alternatív idővonalon elpusztítani a Vulkánt. Az eredeti idővonal szerinti Romulus pusztulását is figyelembe vettétek, vagy az másodlagos volt a történet szempontjából? Foglalkoztatok, fontos volt számotokra, hogy a film milyen hatással lesz az eredeti idővonalra? Vissza fog a történet térni valaha az eredeti idővonalhoz és TOS karakterekhez? BobOrci: A Countdown képregény szerint a TNG idővonal folytatódik Spock halála/eltűnése után. Én szeretnék egy újabb TNG filmet látni. Docor Pulaski: Azon gondolkoztam, hogy mivel minden változatlan maradt, ami nem áll Néró érkezésével összefüggésben, a Star Trek: Enterprise ugyanúgy megtörtént ebben az idővonalban is? Azaz Archer, T’Pol, Trip és az ő útjaik megtörténtek? BobOrci: Logikusan hangzik, igen. Cousin Itt: A legtöbb problémám a filmmel a azokkal a karakteren kívüli jelenetekkel kapcsolatosak. Hogyan magyarázzátok például, hogy az ifjú Spock elhagyja az Enterprise-ot, hogy megmentse a szüleit, annak ellenére, hogy Pike kapitány már nincs a hajón és ő irányítja a hajót egy háborús szituációban? Spock kötelességtudatát az idők folyamán többször is demonstrálták, így ez a jelenet egyszerűen olyasmi, amit ez a karakter sose tenne meg. BobOrci: Hacsak nem ő az egyetlen, aki tudja, hogy mit kell tennie, HOGY MEGMENTSE A HALDOKLÓ KULTÚRÁJUKAT. A magyarázatot én ebben látom. Ezen túl azt hiszem a TNG-ben is szóbakerült hasonló téma, hasonló reakciókkal. Valamint azt se feledjük, hogy Spock ekkor még fiatal, a személyisége is alakul még, ő még nem ugyanaz a Spock, akit a későbbi sorozat alapján megismerhettünk. DaggerScribe: Ez a tudategyesítés úgy működik, ahogy az eddigiek során megismerhettük, pl. a komplett tapasztalatokat is átadják a folyamat során? Ha igen, akkor Kirknek ismernie kellene az eredeti idővonal történéseit is, mindent, amit Spock átélt. Van arra nézve tervetek, hogy ezt a tudást hogyan használja fel? Vagy ez egy másfajata tudategyesítés, ami során csak a moziban látott részletek kerültek átadásra? BobOrci: A mi elképzeléseink szerint Spock csak a lényegi információkat adta át, amiknek a megosztását szükségesnek látta, nem mindent. És nem többet. Mike Ten: Miért vannak ebben a filmben ablakok a Csillagflotta hajók hídjain képernyő kivetítés helyett? Az eredeti szériában az NX-01-es Enterprise-nak szélesvásznú kivetítője volt. BobOrci: A filmben MINDKETTő van. Azért csináltuk így, mert a hajó hídja, csakúgy, mint egy tengerjáró hajó esetén is, helyzetéből, fontosságából adódóan valószínűleg a hajó egy kiemelkedő, magaslati pontján helyezkedik el, ami alkalmat ad az ablakos kitekintésre is (ami egyébként sérülékennyé is teszi egyben). Szóval ahelyett, hogy a hidat áthelyeztük volna máshova, inkább adtunk neki egy ablakot, hogy ezzel is ábrázoljuk a nézők számára a hajó felépítését. Mike Ten: Mit csinált a Csillagflotta többi hajója Néró támadásának idején az említett másik naprendszerben? BobOrci: Nem tudható. andrew: Damon Lindelof mennyiben járult hozzá a történet alakulásához? BobOrci: Nagyban! Drew: Kár, hogy megfosztottatok minket nézőket a karakterek egyéni jellemfejlődésének részleteiről, gondolok itt elsősorban Jim Kirkre. Azzal is tisztában vagyok, hogy két óra nem elég mindenre. De Jim a film alatt kadétból első tiszt, majd kapitány is lesz. Oké, hogy ez egy alternatív idővonal, de lehetett volna realisztikusabb is a karakterformálás. Lehetett volna Kirk-öt az akadémia vezéregyéniségeként is bemutatni, pl lehetett volna tanító, nyerhetett volna érmeket, ehelyett átlagos kadétként ábrázoltátok eleinte, nem úgy, mint egy speciális képességekkel bíró személyt, aki többre hivatott. BobOrci: Valójában az akadémián töltött idejének a nagy részét átugortuk, de szeretek úgy gondolni rá, hogy mindaz, amit te is írtál, megtörtént vele. Ran: Mint rajongók is egyben, tényleg úgy gondoljátok, hogy a Vulkán és Romulus elpusztítása, illetve Spock anyjának megölése szükséges volt? BobOrci: Tudtuk, hogy ellentmondásos lesz, ugyanakkor azt is ki akartuk hangsúlyozni, hogy megváltoztak a keretek és szabályok és hogy VALÓBAN egy új idővonalon helyezkedik el ez a történet. Ami Spock édesanyját illeti… Ezt ugyan nem említettük eddig gyakran, de Kirk/Spock kapcsolatát Paul McCartney és John Lennon barátsága inspirálta. Bizonyos szempontból ellenségek voltak, mégis összetartó erő volt köztük a múltjuk egy része, hogy mindketten elveszítették EGY SZÜLőJÜKET gyerekkorukban. RTC: Az „Amok Time” c. TOS epizódban a Vulkán légkörét vékonyként definiálják. A filmben viszont Kirk és Sulu komoly közelharcot folytat a fúró platformján pár romulánnal, jóval a felszín fölött és nehéz légzésnek vagy bármi egyéb jelnek, ami a vékony légkörre utalna, nyoma sincs. Ez hogyan történhetett meg szerintetek? BobOrci: Nagy magasság, időkioldós oxigén kapszulák? oby: A Nokia és Budweiser termékmegjelenések nem állnak szemben kissé Gene Roddenberry poszt-kapitalista Trek Föderációjának álmával? BobOrci: Nem, amennyiben ezen cégek állami tulajdonban vannak! Crabtree: Volt olyan rész, jelenet, hivatkozás, vicc, bármi, amit nagyon szerettetek volna betenni a filmbe, de nem sikerült? BobOrci: Nagyon szerettük volna megemlíteni az Elsődleges Irányelvet, Pohn Fart, Carol Marcust, Mudd-ot, Gary M-et, a Farragutos időket… A lista végtelen. Kaizer: Amikor az Enterprise először találkozik Néróval a Vulkánnál, Pike kapitány megemlíti, hogy kapcsolatba lépne a romulánokkal a tűzszünet reményében, stb. Néró erre annyit mond, hogy ő nem a birodalom nevében cselekszik. A kérdésem az, hogy mivel az idővonal Néró érkezéséig érintetlen, hogy lehet, hogy a Föderáció egyáltalán tudott a Romulánokról? Hiszen a TOS idején őket még nem ismerték, nem tudták hogy néznek ki a „Balance of Terror” című epizódig. BobOrci: A Kelvin túlélőinek elbeszélése és telemetriája alapján a föderáció előbb szerzett tudomást a romulánokról, mint az eredeti idővonal szerint szereztek volna. Charliehorse43: Abban a jelenetben, ahol Kirk és Scotty az Enterprise fedélzetére sugároznak, mi célt szolgáltak a vízturbinák? Nem tudok rájönni, hogy mi keresnivalójuk volt a csillaghajó géptermében. BobOrci: Nem vízturbinák voltak. Ryan: Miért lett Damon Lindelof társíró, ahelyett, hogy maradt volna producer? Tisztelem Mr. Lindelof munkáját (főleg a Lostban), de nekem úgy tűnik, hogy ti egyedül is nagyon jó dolgokat tudtok összehozni. Miért kell keverni a kettőt? ő a főnök és ti csak végrehajtjátok az utasításait? BobOrci: Damon a történet ötletelésében vesz majd részt, a forgatókönyvet Alex és én írjuk majd. ő egy zseni, így minden segítséget szívesen veszünk tőle, hogy a következő film is a lehető legjobb legyen majd. Vrenir: A tudategyesítést jó volt újra feleleveníteni, de hogy egyeztetek meg a visszaemlékezések tartalmáról? Egy galaxist fenyegető szupernova? A Countdown alapján logikusnak tűnik, de akkor miért nem említitek az energiává váló tömeget? Vagy Néró háttérsztorija is ilyen a képregényben, nagyon részletes és jól árnyalódik a karaktere. Spock miért nem említi a filmben, hogy együtt dolgoztak Néróval a Romulus megmentésén? Valami olyasmit, hogy „Együtt terjesztettük elő tervünket a Vulkáni Tudományos Minisztériumnak, de ők megtagadták a segítséget, mivel nem merték a technológiát a romulánok kezébe adni azok megbízhatatlansága miatt. Végül nekem sikerült álláspontjuk megváltoztatására bírnom őket, de Néró eddigre már hazatért a rossz hírekkel.” BobOrci: Több hasonló szövegen is gondolkoztunk, de ahogy végignéztük a film egyes jeleneteit, hihetetlen, hogy a legszimplább magyarázó szöveg beillesztése is mennyire negatívan, túlmagyarázottként sülhet el a film egészének szempontjából. Arról nem is beszélve, hogy a Countdown képregény a film leforgatása után készült, így az abban rejlő új megközelítéseket nem használhattuk alapul. TyrannicalFascist: Engem a névadás érdekelne. Az eddigi univerzumra Eredeti idővonalként, univerzumként hivatkoztok. És az új idővonalnak, történetnek mi a neve? A Memory Alphán is csak Alternatív Univerzumként emlegetik. Valami egyéb, rövidebb és kevésbé zavart keltő név esetleg? BobOrci: Nem, nem akartuk felcímkézni. Andrew C: Amikor írtátok a szöveget, a fiatal Shatner lebegett szemeitek előtt Kirk jeleneteinél, vagy a fiatal Nimoy Spock esetén? Vagy egyéb szereplőválasztási feltételeitek voltak? BobOrci: Jó kérdés. őszintén szólva sok könyvet olvastunk, amik nagyban segítettek minket abban, hogy lássuk a karakterek belső életét, így inkább Karakterként tekintettünk rájuk, mint konkrét személyként. EFFeX: Bár világossá tettétek, hogy ez egy alternatív idővonal, az eredeti univerzum visszaállítása a későbbiek során azért érdekes dolog lenne, nem? Eljátszottatok a gondolattal? BobOrci: Hogyne. Dupla újraindítás! Jörg: Helyes a feltételezés, hogy a Memory Alpha adatbázist felhasználtátok a film során? Sok jelenetnél éreztem ilyesmit (és nem gondolom, hogy ismeritek mind a 700+ részt fejből). BobOrci: Persze. A Memory Alpha felbecsülhetetlen forrás volt. Jómagam nem vagyok azért egy Trek Trivia whiz. Logan: Hogyan működik a Csillagidő az új mozifilmben? Eléggé eltér az eddig megszokottól. BobOrci: Az új Csillagidő az évszámon (pl. 2233) alapul, a hónapok és a napok pedig 1-től 365-ig tartó számként kerülnek mögé, az alapján, hogy az év hányadik napjára esnek. MC1 Doug: A TREK történelemben elfogadott tény, hogy a transzporteres felsugárzásoknál a fel/le sugárzott személy ugyanabban a pozícióban ölt alakot, ahogy dematerializálódott előtte. Bár volt néhány eltérés ettől a múltban, pl Christopher kapitány az USAF-tól, a „Tomorrow is Yesterday”-ben. De… Spock a Jellyfishben ült, amikor felsugározták az Enterprise-ra, oda már azonban álló pozícióban érkezett meg. Miért? BobOrci: Most megfogtál minket! Cap: Van Néró nevének jelentősége, illetve utal a római Néró császárra? BobOrci: Igen, utal. Ezzel is elismertük, hogy a rómaiak inspirálták a romulánokat.]]>