2002 őszén, amikor még a legtöbb játékban újdonságként hatott a járművek használata, egy kis Svéd fejlesztőcég úgy döntött, hogy olyan multiplayerre kihegyezett játékot készít, aminek szerves részét képezik a tankok, repülők, és az autók. Mivel épp akkoriban tombolt a Medal of Honor láz – ami divatba hozta a második világháborút – a körítésen nem kellett sokat agyalni. A játék maga nem volt tökéletes, ami főleg a netkódjából eredt, így eléggé könnyen csúfos bukáshoz is vezethetett volna a próbálkozás, ám a játékosok valósággal zabálták a játékot. A nagy területek és a maguk a járművek igazán egyedülállóvá tették a piacon. Azóta kiegészítők és folytatások sora jelent meg (még egy futurisztikus változat is, Battlefield 2142 címen), és a sorozat egy csapásra az EA egyik zászlóshajójává vált. Nem kell már sokat aludni, és megérkezik a legújabb rész, amitől az eddigi legnagyobb játékmeneti ugrást várhatjuk. Legalábbis erről tanúskodik az, hogy meg kapta „A 3. rész” címkét.

Múlt hét csütörtökön szabadon letölthetővé vált mindenki számára a Battlefield 3 béta verziója, így hát mi is vetettünk rá egy pillantást. Előrebocsátom, ez nem lesz egy minden részletre kiterjedő írás, mert a béta játékmenetét eléggé megkeseríti a hibák tömkelege, és a nehézkes szerverkeresés. De erről egy kicsit később. A játék alapjait tulajdonképpen egy az egyben az előző részből (Bad Company 2) mentették át. A cél továbbra is meghatározott számú ellenséges katonát eliminálni, amit egyelőre még csak a rush játékmód szabályaival próbálhatunk ki. Ennek a módnak a lényege, hogy 2-2 úgynevezett M-com állomást kell elpusztítania az egyik csapatnak, míg a másiknak meg kell azt védenie. Ha a védők csődöt mondanak, és felrobban kettő, akkor a pálya „kinyílik”, és a térképen két újabb állomás jelenik meg.

A kasztok nagyjából megmaradtak, a mesterlövész, az assault (gyógyító és támadó), mérnök (jármű javító és pusztító) és supportnak (lőszer utánpótlást adagoló) a szerepe sem változott. A mozgások sokkal élethűbbé váltak, hála a Mirror’s Edge-ből átkölcsönzött animációknak. Kisebb magaslatok átugrásakor láthatjuk, ahogy a katonánk a kezével besegít, illetve az örök vadászmezőkre való távozás előtt az utolsó dolog amit látunk, az a saját kezünk. Ez határozottan tetszik, sokkal élethűbbé válik tőle a játék. Ugyanide tartozik még, hogy visszatért a hasalás funkció is, ami eléggé kétesélyes dolog lesz, mert nyilván lesznek a sarokba befekvő és onnan ki nem mozduló delikvensek, akik könnyen leronthatják a játékélményt, másfelől pedig az ügyesebb beszivárgók, az ellenséges vonalak mögött minden bizonnyal jó hasznát fogják venni. De a leglényegesebb dolog, hogy a játék sokkal simábban fut ugyanazokkal az alkatrészekkel, mint a Bad Company 2. Ezért mindenképp nagy piros pontot érdemelnek az optimalizálásért felelős fiúk és lányok, mert egyúttal a grafika szebb lett (fel is teszem a kérdést: lehet/érdemes-e ennél szebbet csinálni?), és a pályák is megnőttek, körül belől a duplájukra. Egyébként a pályákról nem sokat tudok mondani, lévén a bétában csak egy pálya volt, (kezdéskor volt egy másik is, de azt azóta letiltották).A Párizsban játszódó egyébként eléggé nem-Battlefieldes lett, mert a terep „kicsi” (nyilván az elődökhöz képest), és egy fia négykerekű sem volt benne. A bugokra kitérnék még, mert habár igaz, hogy ez egy béta verzió, de annyi benne a hiba, hogy a megrögzött fanokon kívül szerintem senki nem tudja igazán élvezni. Tulajdonképpen csak azért említettem meg ezt a dolgot, hogy hangot adjak kételyeimnek, miszerint október végéig igencsak kétséges, hogy kijavítsanak ennyi hibát. A másik dolog, ami fölösleges és idegesítő, az pedig a Battlelog rendszer, ami tulajdonképpen a játék menüjeként szolgál, csak éppen nem magában a játékban érhető el, hanem egy weboldalon… Itt lehet szervert keresni, és az egyébként szokásos dolgokat intézni. Tehát a játéknak nincs főmenüje, ami azt jelenti, hogy: A, ha esetleg odáig merészkednénk, hogy új szerverre akarnánk menni, akkor ki kell lépni a játékból, és a weboldalon újat keresni. B, beállításokat csak a játék közben tudunk változtatni, és csakis akkor, ha épp élünk (hogy ebben mi a logika, azt ne kérdezzétek). Szóval a legegészségesebb az lenne mindenki számára, ha a teljes verzióig kiszednék a játékból, vagy esetleg opcionálissá varázsolnák, mert valahogy eddig is megvoltunk a játékbeli menükkel, és ezután is megleszünk. Semmi szükség az életünk fölösleges bonyolítására.

Tulajdonképpen ennyi volt a lényeges, (és feltűnő) változtatás a Bad Company 2 óta. Eléggé kíváncsi leszek a teljes verzióra, mert tulajdonképpen itt a bétában leginkább csak a bogarakkal volt problémám, és ha azokat kijavítják a megjelenésig, akkor tulajdonképpen meglesz az év játéka.]]>