Technológiai forradalom zajlik a televíziózásban. A tévétársaságok munkatársai kevéssé boldogok emiatt, mióta a Massachuettsi Technológiai Intézet (MIT) kutatói szerint, végső soron ez sokkal nagyobb hatalmat ad a sci-fi rajongók kezébe, az általuk nézett TV sorozatok felett. Forrás: SyFyPortal.Com
A rajongók évek óta használják az Internetet, és online szerveződéseik egyre számottevőbbek, illetve gyakran hívnak életre okos kampányokat kedvenc TV sorozataik megmentésére, melyek a társaságok fejszéi alá kerültek. Az Internet segítségével nagy mennyiségű pénz gyűjthető, reklámozni és hirdetni a sorozat nevében, a rajongók felfedezték a mikéntjét és a hogyanját egy rivális politikai kampánynak, a maga kifinomultságában.    
Szomorú, de ezek az erőfeszítések gyakran csak szívfájdalmakat okoznak, ahogy a társaságok nem vesznek tudomást róluk, és folytatják az olyan sorozatok beszüntetését, mint például az "Angel", a "Star Trek: Enterprise" vagy mostanában a "Threshold".    Mégis, mindezen munka nem volt hiábavaló, állítja Henry Jenkins, az MIT média összehasonlítással foglalkozó tanulmányi programjának igazgatója. A "Flow" (Folyam), elnevezésű online fórumba írva, Jenkins azt mondja. „Manapság a rajongók nagyobb publicitást generálnak egyes TV sorozatoknak, mint maguk a nagy társaságok, és növekvő befolyásuk ígéretes szövetségeket alakít a nézők és a producerek közt – kiemelve a hálózatokat és üzemeltetőiket az egyenletből." Egy esszében, melynek címe a "A geek tévémet akarom!" (nem túl hízelgő cím – ford. megj), Jenkins leírja, miként megy a kötélhúzás a globális szórakoztatás szövetében a rajongók, producerek és a tévés hálózatok közt, mikor új sorozatokat mutatnak be, folytatnak, vagy éppen szűntetnek meg. Jenkins elképzelése egy olyan jövő, amelyben a globális televíziós piacot a rajongók tartják fenn. „A rajongók mindennapi erőfeszítései, hogy befolyásolják a társaságokat, lerombolták a falakat a producerek és a fogyasztók között" írja Jenkins.     
Jenkins azt jósolja, hogy a rajongói erő nőni fog, és hamarosan „hivatásos marketingesekké válnak, segítve az új tartalmak kikényszerítésének terjedését, irányt adva és felcímkézve a kulcsmomentumokat a sorozatokban, így a nézők részvétele által felgyorsítva a központi történetelemek fejlődését."
Kiemeli az „előfizetéses TV” világát, melyben a „nézők havi díjat fizetnek, az új évfolyamok epizódjaiért, amelyeket széles sávon továbbítanak otthonaikba. " Ez a fajta üzleti modell, amelyet „közvetítő nélküliségnek” avagy dizintermediációnak neveznek, kiveszi a közvetítőket a szolgáltatók és a fogyasztók közül. Az Internet kimondottan elősegíti ezt a közvetítő nélküliséget. Emlékezzünk csak arra az időre, amikor utazási ügynökséghez kellett fordulnunk, ha egy repülőjegyet akartunk foglalni! Azok a napok elmúltak; ma már könnyedén megtehetjük ezt közvetlenül otthonról a számítógépünkön keresztül, azáltal, hogy meglátogatunk egy megfelelő honlapot, mint az Expedia.com – vagy épp bármelyik versenytársukét. Közel két évvel ezelőtt, ez a rovat (a SyFy Portal.com-on – a szerkesztő megjegyzése) egy más, de mégis hasonló koncepciót taglalt a közvetítő nélküliségre, melyben a sorozatok producerei közvetlenül DVD-n ajánlották volna sorozataikat a nézőknek.   
A széles sáv egy újabb metódus az eljuttatáshoz, de az online letöltés még mindig nem annyira egyszerű feladat, mint betenni egy lemezt a lejátszóba, leülni és nézni. Habár az Internetes technológia fejlődése egyre könnyebbé teszi az epizódok online továbbítását és kezelését. 
A BBC – jegyzi meg az MIT – bejelentette, hogy reményei szerint elindít egy előfizetéses TV csatornát jövő évben: az összes BBC által sugárzott program elérhető lesz letölthető formában a világhálón egy héttel a valós sugárzási idő után.    
Más társaságok is kísérleteztek a tartalmaik online terjesztésével. Ironikus, hogy a CBS még egy héttel az ígéretes „Threshold” (Küszöb) sorozat megszüntetése előtt is lehetőséget adott az epizódok online letöltésére.      „Az ilyen kísérletek ellenére, a társaságok továbbra sem nagyon akarják megosztani az erőt a rajongókkal”, jegyzi meg Jenkins. Idézi a „Global Frequency”, egy sci-fi/kaland sorozat esetét, amelynek bevezető epizódja kimagaslóan sikeres volt a rajongók körében, de a csatorna mégis kivégezte.   
Warren Ellis képregény sorozatán alapulva a Global Frequency egy hétköznapi emberekből álló, titkos nemzetközi szervezetet mutat be, ami a nemzetállamok összeomlására és a globális kapitalizmus feltűnésének krízisére reagál.     
„A show felzúdulást okozott az iparágban, mikor a pilot elkészült; a Warner Brothers társaság megragadta a jogokat, ám a menedzsment elmozdítása és kifizetése után, elhajították az egészet.”- írja Jenkins.     
A pilotnak egy illegális kópiája azonban forgalomba került – ez okozta azt rajongói felhajtást, melynek célja, hogy a sorozatot folytassák. A „Global Frequency”-nek már a sugárzás előtt voltak követői, ám a WB ugyanazt a „kardcsörtetős módszert alkalmazta, mint amikor reggelre kelve, felfedezték a Napstert a gyerek gépén” –  így Jenkins.     
Szerzői jogokra hivatkozva, a WB soha nem engedte TV adásba a „Global Frequency”-t. Az ilyen kísérletek ellenére, a rajongóknak folytatniuk kell az erőgyűjtést, ha folytatni akarják a harcot.   
Végtére is a technológia a fogyasztók oldalán áll; kérdezd csak nyugodtan meg az utazási ügynökségeket! Ha Jenkinsnek igaza van, akkor a jövőben teljesen másmilyenek lesznek a sci-fi rajongók, mint voltak a múltban. A cikket a SyFy Portal, valamint a szerző, Scott Nance hozzájárulásával tettük közzé.
Az eredeti változat elérhető az alábbi címen:
http://www.syfyportal.com/features.php?id=175 Kapcsolódó anyagok:
Televíziós forradalmat csinálhat a Firefly
Letöltés határokkal – Miyazaki Jun írása
Threshold a neten
Tévésorozatok az Apple oldalán
]]>