Némileg becsapós a címe a Return of the Lazy Dungeon Master – A lusta kalandmester visszatér című könyvnek, ami nagyon hasznos útmutatót ad arra, hogy hogyan lehet epikus fantasy kalandokat mesélni. Bár alapvetően a D&D 5E ihlette, igazából rendszerfüggetlen tanácsokat ad a mesélésre nézve. És nem arról szól, hogy felkészülés nélkül, hasból mesélj – hanem arról, hogyan készülj fel a leghatékonyabban.
A lusta kalandmester nem trehány, nem gondatlan, és nem totál felkészületlenül fogadja a játékosait – éppen ellenkezőleg, nagyon is felkészül. Csakhogy arra készül fel, ami a legjobban fogja szolgálni a játékostársak szórakoztatását – meg amúgy egyáltalán nem mellékesen, a saját szórakozását is.
A szerző, Mike Shea szabadúszó játékfejlesztő, számtalan szerepjátékos stúdiónak dolgozott már, heti rendszerességgel publikál a Sly Flourish című blogján, és kitűnő Youtube csatornája is van. 2012-ben adta ki The Lazy Dungeon Master (A lusta kalandmester) című könyvét, ami azóta Creative Commons licensz alatt a blogján is elérhető, és ma is nagyon használható mesélői tanácsok vannak benne. De a 2018-as Return of the Lazy Dungeon Master című kötet nem csak egyszerű ráncfelvarrás, alaposan újragondolta, újra szerkesztette a korábbi anyagot, és kiegészítette az újabb gondolatokkal.
Ebben a kötetben egy könnyen követhető, 8 lépéses keretrendszert ad a mesélőknek, aminek a mentén fel tudnak készülni a következő játékalkalom legfontosabb kihívásaira.
Lássuk be, hogy végtelen időt el lehet pocsékolni arra, hogy minél részletesebben kidolgozzunk egy kalandot, megpróbáljuk kitalálni, erre vagy arra a helyzetre hogyan fognak reagálni a játékosok, merre fognak indulni… aztán természetesen valami teljesen más fog történni az asztalnál ülve. A csapatot elküldik, hogy szabadítsa ki a hercegnőt a sárkány karmaiból, majd a játékosok valahol menet közben inkább úgy döntenek, hogy lecsapják a hercegnőt, és összehaverkodnak a sárkánnyal. Kevésbé extrém esetben pedig a felkészülés egy része mehet pocsékba – a játékos karakterek pont azt a két szobát nem kutatják át, amihez pedig a mesélő részletes jegyzetet készített arról is, hogy milyen színűek a lámpák meg a kanapé.
Ráadásul sok mesélőnek nincs is túl sok ideje felkészülni munka és család mellett – hogyan hozzuk ki a kevés időből a maximumot? Készüljünk fel arra, hogy hogyan fogunk rögtönözni, mik azok a fogódzók, amivel végig tudjuk imprózni a játékot, úgy, hogy a játékosok sem veszik észre, és még mi is jól szórakozunk.
Kérdezhetnénk, hogy mi indokolja ezen kötet létjogosultságát, hiszen van a D&D 5. kiadásához egy hivatalos Dungeon Master’s Guide? Ami igaz, de különösen a kezdő mesélők számára nem igazán felhasználóbarát – pont azt nehéz belőle kibogarászni, hogy hogyan is kellene elkezdeni egy kaland kitalálását, és aztán lemesélését. Nézzünk rá csak a tartalomjegyzékre:
Mivel kezdődik? Hogyan építs világot, hogy működik a multiverzum!, óóó, végre néhány szó arról, hogyan kéne kalandot kitalálni… amiben olvashatunk olyan elméleti fejtegetéseket, hogy milyennek legyen egy kaland struktúrája, néhány kalandtípusról szintén elméleti alapozót… de vajon hogyan is vágjunk bele a mesélésbe, az a DMG alapján ködös. A későbbi fejezetek alternatív szabályokkal, varázstárgyakkal, szörnyek megalkotására kitalált útmutatókkal van tele (amiből a szörnyalkotás/módosítás pont nem is úgy működik, ahogy kéne). Vannak hasznos mesélői tanácsok a kötetben – de elképesztően rosszul szerkesztve, teljesen szétszórtan vannak elhelyezve, külön kihívás ezek megtalálása.
Ne legyünk igazságtalanok azonban: a Wizards 2014-ben nem a kezdő, nullkilométeres mesélők számára adta ki ezt a kötetet. Nem elsősorban a meséléstechnika volt a kötet fókuszában. Azt feltételezték – akkoriban jogosan -, hogy a célközönség javarésze már tapasztalt játékos, aki korábban elsajátította a mesélés fortélyait, és elsősorban különböző szabályvariánsokra, vagy a multiverzum működését bemutató fejezetekre van szüksége. Nem voltak felkészülve arra, hogy a Stranger Things, a Critical Role, és most a Baldur’s Gate 3 sikere lelkes kezdők légióit fogja a szerepjátékhoz vonzani, akiknek szüksége lenne valami fogodzóra, hogy mégis, hogy a fenébe vágjanak bele a mesélésbe. A problémával amúgy a D&D fejlesztőcsapata is tisztában van, a 2024-re várható új változat minden bizonnyal inkább a kalandmesteri kihívásokra fog koncentrálni.
A Lazy DM módszerei azonban nem csak a kezdőknek, hanem a már tapasztaltabb kalandmestereknek is hasznosak lehetnek. Kínál egy nyolc lépésből álló folyamatot, amivel könnyen felkészülhetünk… akár a következő játékalkalomra, akár egy komplett életút játékra.
- Hogyan tervezzük be a kalandba a karakterek hátterét, motivációját?
- Hogyan indítsuk a kalandot, mi fogja felpumpálni a játékosokban az adrenalint?
- Hogyan jöhetnek rá a kampány legfontosabb titkaira? Hogyan találják meg a nyomokat, amikkel meg tudják fejteni a rejtélyeket?
- Hogyan tervezzük meg, milyen jelenetek fogják egymást követni?
- Mire figyeljünk, amikor a kaland helyszíneit kitaláljuk?
- Hogyan találjunk ki hihető és érdekes NJK-kat?
- Hogyan tervezzük meg az izgalmas csatákat?
- Milyen jutalmakat adjunk?
És minderre hogyan készüljünk fel a lehető legkevesebb idő alatt, a lehető leghatékonyabban? Mike Shea minden héten bemutatja egy videó keretében, hogy ő hogyan alkalmazza a saját útmutatásait – veterán mesélőként ő cirka 1 órán belül ki tudja találni a másnapi, kb. négy órásra tervezett alkalomra az aktuális kalandot. Ne csüggedjünk el, ha nekünk több időre van szükségünk – a módszer működik, csak még nekünk is meg kell szereznünk a rutint.
A lusta kalandmester visszatér lényegében egy alternatív, és jól használható mesélői kézikönyv. Viszonylag tömören arra készíti fel az olvasót, hogy hogyan is kellene epikus, érdekes fantasy kalandot mesélnie. Nem foglalkozik isteni panteonokkal, a multiverzummal, szabályvariánsokkal, legendás NJK-k leírásával. Kizárólag meséléstechnikai tanácsokat ad, és az a célja, hogy a következő kalandra fel tudj készülni. Gyakorlatias útmutató – csak a lépések mellé leírt példákból össze lehet rakni egy komplett kampányt.
A módszertan jól használható kiegészítője a The Lazy DM’s Workbook, avagy A lusta kalandmester munkafüzete. Ebben a kötetben kevesebb a meséléstechnikai tanács, inkább játék közben gyorsan fellapozható táblázatok, random NPC nevek, és rengeteg randomgenerátor található benne. Plusz 10 jól használható általános helyszín, térképekkel és leírásokkal – kastélytól kezdve templomon át egy bányán keresztül egészen egy varázslótoronyig.
2021-ben aztán megjelent a The Lazy DM’s Companion – A lusta kalandmester kézikönyve is: ez már egy laza vegyes saláta, számtalan kisebb-nagyobb, a meséléshez kapcsolódó témát boncolgat részletesebben. Hogyan tanítsuk meg a kezdőknek a szerepjátékot, hogyan meséljünk csatajelenetet térkép nélkül, mit tehetünk azért, hogy izgalmas legyen a vadonban való utazás és felderítés, és tucatnyi egyéb kérdésre ad remek tanácsokat. Több fejezet is foglalkozik a csaták megtervezésével, a szörnyek módosításával, a gyakoribb szörnytípusokra jellemző sablonokkal – ezeket aztán még jobban kibontotta a Forge of Foes-ban, de az itt leírtak is nagy segítséget jelentenek. És ebben a kötetben is kapunk egy csomó random táblázatot – ezek javarésze különböző kaland típusok mentén segíti az ötletelést.
A Lazy DM-fémjelezte könyvek (plusz a Forge of Foes) bátran ajánlhatók minden mesélőnek, kezdőnek és veteránnak egyaránt. Gyakorlatias, azonnal használható módszereket kínálnak, javarészük játékrendszertől függetlenül alkalmazhatóak – kevés olyan van, ami nagyon D&D 5E specifikus lenne, és valószínűleg még azok is némi agyalással átalakíthatók. Ez a négy kötet sokkal kézenfekvőbb alternatívát nyújt, mint a hivatalos Dungeon Master’s Guide.
Mike Shea néhány hónapja kiadott egy rövidített, ingyenesen használható verziót, The Lazy GM’s Reference Document címmel. Olyasmi ez, mint az 5E SRD-je – csak ebben nem az alaprendszer, karakterosztályok, varázslatok vannak. Ez az SRD kalandmestereknek szól. Készül Elkészült a magyar fordítás, ami ugyanúgy ingyenesen hozzáférhető és továbbadható, mint az eredeti – kisebb-nagyobb részletekben fogjuk közölni itt, az SFportal oldalán.