2006. október 28.-én, szombaton rendezik meg az Animáció Világnapját. A négy budapesti és több vidéki helyszínen zajló esemény házigazdája a Manifeszt, az ASIFA (International Animated Film Association) magyarországi szervezete. Idén először a képregényesek is részt vesznek a rendezvényen, méghozzá az Uránia moziban, ahol kiállítást, vásárt, képregényiskolát és portrérajzolást tartanak a Magyar Képregénykiadók Szövetéségének a tagjai. Ezzel párhuzamosan Debrecenben is lesznek képregényes események. 

 

Az Animáció Világnapja október 28., melynek megünneplését az ASIFA nemzetközi szervezete kezdeményezett 2002-ben. Erre a napra esett Emile Reynaud Optikai Színházának első nyilvános vetítése Párizsban, a Grévin Múzeumban 1892-ben. Október 28-ám, szombaton a Manifeszt/ASIFA Hungary és a Mozinet Magazin szervezésében Budapest négy mozijában délelőtt 10 órától éjjel 1-ig az animációé a filmvászon. Az ingyenes vagy kedvezményes belépődíjjal látogatható vetítéseken angol, francia, magyar, japán, portugál és más animációs rövidfilmek kerülnek terítékre a Jövő Házában, a Toldi Art moziban, az Uránia Nemzeti Filmszínházban és a Szimpla Kertben. Bemutatásra kerülnek két magyarországi filmfesztivál: az Anifest és a Mediawave legjobb animációi is.
A budapesti filmprogram Jövõ Háza:
1024 Budapest, Fény utca 20-22.
19:00 Magia Russica (orosz-izraeli dokumentumfilm, 2004., 96 perc), Rendezõ:Yonathan & Masha Zur. Lenyűgöző dokumentumfilm az orosz animáció mestereiről, Khitrukról, Norsteinről, Bardinról. (ingyenes)
20:45 ASIFA program: francia animációs rövidfilmek (ingyenes)
Szimpla Kert:
1075 Budapest, Kazinczy u. 14.
19:00 Válogatás a győri Mediawave animációsfilmjeibõl (ingyenes)
20:30 A Moholy-Nagy Művészeti Egyetem (MOME) diplomafilmjei (ingyenes)
22:00 Válogatás a Manifeszt/ASIFA Hungary és a Kecskemétfilm Kft. animációsfilmjeibõl (ingyenes)
23:00 ASIFA vegyes program: magyar, amerikai, bolgár, brazil, ghánai animációs rövidfilmek (ingyenes)
A halott menyasszonyUránia Nemzeti Filmszínház:
1088 Budapest, Rákóczi út 21.
10:00 Magyar népmesék és más gyermekfilmek – a Kecskemétfilm Kft. animációsfilmjei (ingyenes)
11:00 Jean-Francois Laguionie: A majmok kastélya, angol-francia-német-magyar (ingyenes)
12:30 ASIFA vegyes program: amerikai, argentín, bolgár, brazil, magyar animációs rövidfilmek (ingyenes)
14:00 ASIFA program: francia animációs rövidfilmek (ingyenes)
15:30 ASIFA program: japán animációs rövidfilmek (ingyenes)
17:00 ASIFA program: japán animációs rövidfilmek (ingyenes)
18:30 Stefan Fjeldmark, Jesper Moller: Asterix és a vikingek
20:00 Válogatás a gyõri Mediawave animációsfilmjeibõl (ingyenes)
21:30 Tim Burton: Halott menyasszony (ingyenes)
Toldi Art Mozi:
1054 Budapest, Bajcsy-Zsilinszky u. 36-38.
16:00 Válogatás az Anifest filmjeibõl
17:30 A Moholy-Nagy Mûvészeti Egyetem (MOME) diplomafilmjei
19:00 ASIFA program: japán animációs rövidfilmek (ingyenes)
20:30 ASIFA program: portugál animációs rövidfilmek (ingyenes)
{mospagebreak title=Képregényes események}Képregényes események:
 
Budapest, Uránia mozi:
 
Október 28-tól november 3-ig: Képregénykiállítás az emeleti előtérben. Gradimir Smudja: Vincent és Van Gogh c. képregénye (Art Comix) és Korcsmáros Pál Rejtő-képregényei (Képes Kiadó)
 
Október 28-án 10 órától:
 
A földszinten: kedvezményes képregényvásár.
 
Az emeleti kávézóban: rajzfilmiskola Szabó Zsuzsannával, képregényiskola és portrérajzolás Fehér Zoltánnal, Fritz Zoltánnal és Lanczinger Mátyással, a Magyar Képregény Akadémia tagjaival
 
Előadások és beszélgetések az emeleti színpadon:
 
13 óra: Manga-hullám: Három új japán (tárgyú) képregény jelent meg októberben. Vajon beindul-e végre nálunk is a manga-kiadás? A beszélgetés résztvevői: Németh Vladimir (Fumax), Boros Csaba (Manga-Fan), Tóth H. József (Vad Virágok).
 
14 óra: Tűzvihar: 1956 képregényben. A Képes Kiadó bemutatja új kötetét, amelyet rajzolója, Fazekas Attila dedikál.
 
14.30: Folytatódik a Lucky Luke-sorozat: Simon István (Pesti Könyv) bemutatja a magyar sorozat második kötetét (Billy the Kid) és a francia sorozat legújabb darabját (La corde au cou).
 
15 óra: Klasszikusok újrakiadásai: Egri csillagok, Kincses sziget, Rocambole. Kerekasztalbeszélgetés a Képes Kiadó, a Windom és a Míves Céh kiadók képviselőivel. A beszélgetést Kiss Ferenc képregénygyűjtő vezeti.
 
16 óra: Nemcsak a szuperhősöké a világ (Amerikában). Harza Tamás (Kingpin kiadó) bemutatja Vertigo című felnőtteknek szóló képregénysorozatát.
 
16:30: Betonfejek és cemendék. Bayer Antal, a Míves Céh szerkesztője bemutatja a Fekete-Fehér Képregényantológia 6. kötetét.
 
17 óra: Vincent és Van Gogh. Halmos Ádám (Art Comix) bemutatja legújabb kötetét, amelyből az előtérben kiállítás is megtekinthető.
 
Debrecen, CTS informatikai Kft termei, Maróthy utca 5-7:
 
Egész napos kiállítás, beszélgetések a képregényről a Kapu Távoli Világokra Egyesület szervezésében. Előadást tart Kertész Sándor képregénytörténész.. A részletes program után érdeklődni lehet a kaputavolivilagokra@gmail.com e-mail címen.
 
A világnapra megjelent kiadványok:
 
Árnybíró 1. (Manga-Fan kiadó, fekete-fehér 1500 forint).
 
Eduárd 5 (24 oldal, fekete-fehér, 395 forint).
 
Fazekas Attila és Bán Mór: Tűzvihar 1956 (30 oldal, fekete-fehér, 990 forint). A kötet a forradalom 50. évfordulójára jelenik meg.
 
Fekete-Fehér Képregényantológia 6: Betonfejek és cemendék. (Míves Céh, 100 oldal, fekete-fehér, 1995 forint).
 
Gradimir Smudja: Vincent és Van Gogh (Nyitott Könyvműhely, 70 oldal, színes, 2980 forint).
 
Princess Ai 1: Útrakelés (192 oldal, fekete-fehér, 1990 forint).
 
Sebők Imre-összes 2: A kincses sziget (Windom kiadó, fekete-fehér, 1150 forint).
 
Szitás György: Rocambole. (Míves Céh/Képregény Kedvelők Klubja, 48 oldal, fekete-fehér, 800 forint). A Fekete-Fehér Képregénymúzeum 4. kötete.
 
Usagi Yojimbo 1: A rónin
(Vad Virágok Könyvműhely, 148 oldal, fekete-fehér, 1490 forint).
 
Vertigo 1 (Kingpin kiadó, 100 oldal, színes, 2850 forint). Y, az utolsó férfi, Prédikátor, Constantine. Három kultikus képregény a DC Comicstól, folytatásokban.
A vetítések rendje a világnap magyar programját szervező Manifeszt honlapján tekinthető meg: www.manifeszt.hu. Köszönet a Mozinetnek (www.mozinet.hu).
 
 

]]>