A Bioware anno a Star Wars: Knights of the Old Republic című RPG-jével nem csak, hogy bebizonyította, a Csillagok háborúja univerzumában is lehet szerepjátékot csinálni, de egyben megnyitotta a Galaxis ama időszakát, amelyet eddig csak a könyvekből és a képregényekből ismerhettünk. Olyan korszakba juthattunk általa, amelyben a Jedik még millió számra nyüzsögnek szerte a Galaxisban, és nem olyan begyöpösödöttek, mint Anakin Skywalker idejében, ráadásul a legfőbb ellenségük nem droidok hordái, hanem az egyre terjeszkedő Sith Birodalom. Persze a Sith ezekben az időkben nem csak vörös fénykardot forgató sárgaszemű és testi torzulásoktól elcsúfult embereket jelent (bár az is akad), hanem a rohamosztagosok őseinek is tekinthető katonákat.
A KotOR briliáns történetével, utánozhatatlan hangulatával, valamint remek játékmenetével azonnal siker lett, követte is rögvest egy – immár az Obsidian által fejlesztett – folytatás, mely már hagyott maga után némi kívánnivalót. Nem volt rossz, de valahogy nem ért fel az elődhöz. Eztán egy időre néma csend lett. Mígnem elkezdtek szállingózni a pletykák az esetleges harmadik részről. Aztán felreppent a hír, hogy MMORPG lesz, vagyis Massively Multiplayer Online Role-Playing Game (nagyon sok szereplős online szerepjáték). A KotOR rajongók tábora ekkor két részre szakadt: egyesek kitörő lelkesedéssel fogadták a hírt, mások keserű fanyalgással. Persze ekkor még minden csak pletyka volt.
2008. október 12-én végre mindenről lehullott a lepel. A LucasArts bejelentette, hogy a Bioware-ral közösen tényleg MMORPG-t fejlesztenek, ám az nem a következő Knight of the Old Republic, hanem csak simán The Old Republic lesz. Azóta pedig kiderült még egy s más. Lássuk, mit ígér, illetve mi biztos már a játékból.
Réges-réges-réges-régen….
3700 évvel járunk azelőtt, hogy Darth Sidious két tanítványt elhasználva magához ragadta a hatalmat, és 300 évvel az után, hogy Darth Revan agyoncsapta tanítványát, Darth Malakot. A KotOR II-ben lezajlott Jedi polgárháborút követően béke köttetett a Sith Birodalom és a Köztársaság között. Ennek köszönhetően az eltelt három évszázad alatt a Jedik újra visszaszerezték megérdemelt helyüket a Galaxis életében (ugye a KotOR II-ben a kihalás szélére sodródtak), és látszólag a Sith-ek is elnyugodtak. Eljött a béke ideje. Ami természetesen nem tartott ki sokáig, mert a Sith-ek újra megtámadták a Köztársaságot, ezzel kitört a Galaxis történelmének addigi legnagyobb háborúja.
Eközben a Mandalorik is visszatértek (őket ugye még anno Revan tette helyre az első KotOR előtt), és a Sith Birodalom oldalára állva blokád alá vontak egy fontos hiperűr útvonalat, ezzel elvágták a Köztársaságot mindennemű utánpótlástól. A Jedik így kénytelenek voltak tűzszünetet kötni a Sith-ekkel az Alderaanon.
A Sötét Oldal megszállottjai azonban felrúgták ezt a fegyvernyugvást és megtámadták a Coruscantot. A Szenátus tagjait elfogták, a Jedi Templomot lerombolták. A Coruscant elvesztésével a Köztársaság visszavonta csapatait a hadszíntérről, egyúttal elkezdett a megadáson gondolkodni. A megmaradt Jedik is összecsomagoltak, majd visszavonultak egy ősi bolygóra, a Tythonra, hogy meditáljanak. Beköszöntött a sötét korszak, melyben a Sith Birodalom uralta a Galaxis tetemes részét, a Köztársaság maradéka pedig a végnapjait élte.
Ezekben a kritikus időkben nem várt szövetségesre lelt a Köztársaság. A Galaxis csempészei megelégelték a Sith-ek és a Mandalorik ténykedését, ezért a Jedik oldalára állva segítettek nekik áttörni a Mandalori blokádot. Ezzel újra megnyílik az utánpótlási vonal a Magrendszerek és a Peremvidék között, a háborúnak pedig egy új fejezete nyílt meg.
Star Wars – The Old Republic trailer
Nos, mi körülbelül itt lépünk majd a színre, és az ígéretek szerint minden kasztnak saját epikus története lesz. Sőt, állítólag a cselekedeteink, döntéseink is hatással lesznek a történetre. A Bioware szavai szerint a TOR sztorija grandiózusabb, mint az eddigi összes játékuké együttvéve (ami ismerve a Baldur’s Gate-t, a KotOR-t, a Jade Empire-t és a Mass Effectet, igen nagy szó).
Kasztok
Nincs RPG kasztok nélkül, s ez különösen igaz az MMO műfajra. A TOR-ban rögvest nyolc lesz. Ezek közül eddig csak négyet ismerünk.
A trooper nevéből adódóan egy katona, páncélját tekintve echte a 3700 évvel később megjelenő klónok páncéljára emlékeztet. Igen képzett harcosok, akik a csatában nagy erejű sugárvetőt és különböző robbanószereket használnak, így akár két lábon járó tanknak is minősíthetnék őket.
Bár a csempészek mind a Köztársaságban, mind a Birodalomban bűnözőknek számítottak, a Galaxis életében mégis mindig a jót képviselték, és ez nem volt máshogy 3700 évvel Han Solo előtt sem. A smuggler kaszt tagjai életmódjukból fakadóan nem túl erősek, de annál ravaszabbak. Karizmájuknak hála majdnem minden bajból kidumálják magukat. Persze ha tűzpárbajra kerül sor, akkor sincs veszve semmi, ugyanis a csempészek igen képzett lövészek. Két lézerstukkert forgatva egyszerre több célra is lőhetnek, képesek az ellenfél mögé settenkedni vagy eltereléseket indítani. S bár a legtöbbjük a Köztársasághoz hű, azért akad köztük néhány olyan minden hájjal megkent alak, akik pénzért akár a Sith-eket is hajlandók támogatni.
Ugyan Han Solo közkedvelt karakter volt, de még nagyobb hírnévre tett szert az őt elfogó fejvadász, Boba Fett. Az ő ősei a bounty hunterek. E kaszt tagjai a legmodernebb haditechnológiákkal felvértezve vonulnak csatába, melyben megtalálható háti rakétától kezdve, a beépített lángszóró és a sorozatvető lézerfegyveren át rakétavetőig minden. Ők nagyrészt a Sith-eket támogatják, ám szakmájuk miatt olykor hajlandóak elfogadni pénzt a Köztársaságtól is.
A Sith warrior az utolsó eddig ismert kaszt, mely a Sith Birodalom legerősebb harcosait foglalja magába. Két fénykarddal küzdenek, és a Sötét Oldal teljes ereje a rendelkezésükre áll, így csatában villámot szórnak, fojtogatnak, a félelmet, a dühöt és a gyűlöletet kihasználva pedig plusz erőkre tehetnek szert. A céljuk a Galaxis meghódítása, ezért pedig bármit hajlandóak bevetni.
Nos, ez a négy ismert kaszt, ezeken kívül még négy várható, feltehetően a Jedik és a Sithek különböző válfajai, illetve talán lesz még mandalor és sith katona.
Bolygók
A meglátogatható planétákból eddig szintén négyet fedtek fel a készítők:
A Tython egy békés ősi világ, gyönyörű erdőkkel, hegyvidékekkel. Egy legenda szerint innét származnak a Jedik.
Korriban ellenben a Sithek szülővilága, a Jedi Rendből száműzött Sötét Oldalra állt lovagok itt találkoztak a Sith fajjal. Komor, kopár sziklákkal teli világ ez, melyet teljes mértékben átjár a Sötét Oldal, és talán nincs is olyan zuga, ahol ne találkozhatnánk valamelyik ősi Sith Nagyúr hagyatékával.
A Hutta a Galaxis gengsztereinek, a huttoknak a világa, és semmivel sem barátságosabb, mint a Nar Shadaa. Ez is tele van alvilági alakokkal, s ezt a bolygón fellelhető komor épületek, valamint a nyomott, de veszélyes környezet is jól tükrözi. Hutta legalább olyan undorító hely, mint maguk a huttok.
Ord Mantell egy igen fejlett technológiájú, vulkánokkal teli világ. Szinte nincs olyan nap, amikor ne törne ki valahol egy tűzhányó. A helyiek ezt persze ki is használják, városaikat kialudt tűzokádók kürtjeiben épültették fel, bányáikat lávafolyamok mellé telepítették.
Hang- és képzavar
Jöjjön a játék mögött megbúvó technológia. Amire a LucasArts-nál és a Bioware-nál különösen büszkék, az a játék hangja. Ez ugyanis teljesen egyedinek, mondhatni úttörőnek ígérkezik. Emlékeztek még, mikor a KotOR-ban minden hutt ugyanúgy szólalt meg, vagy mikor a tizedik twi’lek is ugyanazokat a sorokat ismételgette ugyanazon a hangon, mint az első? Na, ennek vége. Shauna Perry, a hangfelvételért felelős igazgató mesélte, hogy ezúttal minden NPC-nek (nem játékos karakter) külön hangja és szövege lesz. Ez már amúgy is jól hangzik, hátha még hozzátesszük, hogy tízszer annyi NPC-vel találkozhatunk, mint a KotOR-ban. Ezzel ebben a játékban lesz minden idők legtöbb hangja. A Bioware és a LucasArts külön hangcsapatot hozott létre, amely mellé több tucatnyi hangmérnök csatlakozott. Több száz színész dolgozik a játékon, a felvételek Los Angelesben, Londonban, New Yorkban, San Franciscóban és Torontóban zajlanak. Perry szerint a játék hanganyaga akkora, hogy abból 40 Star Wars regény kijönne.
A grafikát elnézve viszont már nem ilyen csodás a helyzet. Oké, egy MMO technikai korlátai miatt nem lehet olyan látványos, mint mondjuk a Crysis, de azért ennyire csúfnak sem kéne lennie. A World of Warcraft sokkal szebb, bár az is igaz, hogy a TOR megjelenéséig még rengeteget javíthatnak a grafikán.
A játék a mechanizmusát amúgy részben a WoW-tól örökli meg, amit némiképp továbbgondoltak a fejlesztők. Tehát a hangsúly továbbra is a kalandozáson és fejlesztésen lesz. Az úgyszintén biztosnak látszik, hogy mint minden Bioware játékban, ebben is lesz lehetőségünk a karakterek közötti bensőségesebb kapcsolatteremtésre. Továbbá az a hír járja, hogy a The Old Republicot esetleg konzolokra is elkészítenék, nem csak PC-re, így úttörők lehetnének MMO ügyben azon a fronton.
Mindez mennyibe fog kerülni? Nos, ez még erősen kérdéses. Vannak pletykák arról, hogy a játék maga ingyenes lenne, és csak az extra cuccokért (erősebb páncél, jobb fegyver stb.) kellene fizetni, ám ezt se a LucasArts, se a Bioware-t birtokló EA nem erősítette meg. Tehát akár az is lehet, hogy a WoW mintájára a The Old Republic is havidíjas lesz.
S, hogy mindez mikor elevenedhet meg a gépeinken? Nos, egy „megbízható forrás” szerint 2010 harmadik negyedévében, azaz egy év múlva várható a réges-régi galaxis újbóli feltárulása, és talán a World of Warcraft trónfosztása. Ám ha ez utóbbi mégsem következne be, az szinte biztos, hogy az elődjét, a nem túl sikeres Star Wars Galaxy-t leváltja.
]]>