Május 6-ról 7-re virradó éjszaka mutatták be a MOM Parkban az új Star Trek filmet – az AXN SCI-FI és SFportal által szervezett találkozón több felvezető előadás is elhangzott. Jómagam a rajongói kampányokról beszéltem néhány percben – mely a Star Trek túlélésének egy komoly záloga volt annak idején. Azóta is sokféle rajongói kampányt szerveztek, túlnyomórészt sci-fi sorozatok megmentése érdekében – lássuk hát, hogyan fejlődött ez a „műfaj” az évtizedek alatt. Bjo és John Trimble neve valószínűleg nem túl ismerős a magyar rajongók körében, pedig a Star Trek történelmének nagyon fontos szereplői mindketten: ha ők nincsenek, talán a Star Trek is csak egy tévétörténeti érdekesség lenne, nem pedig egy aktív franchise. Az NBC a második évad után le akarta állítani az eredeti sorozatot – ahogy Richard Arnold, a tavaly novemberi AXN SCI-FI – SFportal Találkozó díszvendége fogalmazott, a stúdiók mindig is utálták a Star Treket. Trimble-ék pedig egész egyszerűen felhúzták magukat ezeken a híreken, és Kirk-típusú hevességgel belevetették magukat egy rajongói kampány megszervezésébe. Akkoriban nem volt még internet, a 60-as évek végén sokkal, de sokkal komolyabb erőfeszítésbe került egy ilyen rajongói aktivitás megszervezése. Az alapötlet egyszerű volt – arra akarták mozgósítani a trekkereket, hogy levéláradattal bombázzák a stúdió vezetését, a Star Trek folytatását követelve. Ehhez azonban Bjonak és Johnnak saját magának is levéláradatot kellett indítania – helyi trekker csapatokat elérve például. A házaspár családi háza vált a kampány főhadiszállásává, ahova nagyon sok helyi rajongó elnézett munka után vagy hétvégén, segíteni: vagy írógépen gépeltek, vagy borítékot hajtogattak, bélyeget ragasztottak, címeztek. Annyira sokan segítettek nekik, hogy a csapat munka közbeni élelmezése külön kihívást jelentett nekik. A levéláradaton túl a trekkerek tüntetéseket is szerveztek az NBC helyi irodáinak elé: egy rajongó például azt találta ki, hogy egy Enterprise formára átalakított helikopterrel kéne megközelíteni az egyik irodaházat… a pilóták azonban lebeszélték tervéről, mivel a helikopter nem bírta volna ki ezt a műsorszámot. A kampány sikerrel járt, a Star Trek harmadik évadát berendelte a stúdió – és ez alapját nyújtotta a későbbi országos és kábeltévés ismétlések hadának, ami hosszú távon lehetővé tette a mozifilmek, valamint a The Next Generation elkészítését. Trimble-ék aktív résztvevői voltak később annak a kampánynak is, amelyben a rajongók az első űrsikló Enterprise névre való keresztelését követelte – mely szintén sikert aratott. Munkájuk elismeréseként cameo szerepet kaptak az első Star Trek mozifilmben is, ahol azonban csak Bjo tudott megjelenni – John egész egyszerűen nem tudott a munkájából elszabadulni a forgatás idejére. Mint John több helyen is elmondta, ezt azóta is nagyon bánja. Mindenesetre mindketten a különböző Star Trek convention-ök ünnepelt sztárjaivá váltak. Az internet megjelenésével és elterjedésével egyetemben megváltoztak a rajongói kampányok is, egyszerűbbé és bonyolultabbá, de kreatívabbá is váltak azok. A PetitionOnline.com az első olyan szolgáltatás volt, amely különböző aláírás-gyűjtések megszervezésére szakosodott: az alapelv az, hogy bárki indíthat petíciót, és gyűjthet aláírásokat a honlapon. Sajnos a hatékonysága ki is fúj ennyiben – mi nem hallottunk olyan PetitionOnline-os kampányról, amely valaha elérte volna a célját. Azok, akik döntési pozícióban vannak, egész egyszerűen nem veszik komolyan a honlapot. Jelenleg is kb. 200 Star Trek, és 300 sci-fi témájú petíció található meg az oldalon – nulla hatékonysággal működnek ezek is. Igazából már valószínűleg a rajongók sem veszik komolyan ezt a lehetőséget pont emiatt. A különböző, webkettesnek nevezett szolgáltatások elterjedésével azonban a rajongói kampányok is egyre kifinomultabbá váltak. Így például a Youtube megjelenése lehetővé tette, hogy saját vágású videókkal buzdítsák a rajongók a többieket egy-egy sorozat megmentésére. Ha például a Youtube-on a „Save Stargate Atlantis” kifejezésre keresünk, akkor kb. 200 találatot ad ki az oldal – a legkülönfélébb zenés videókra lelhetünk ezáltal. A Stargate Atlantis, a Battlestar Galactica, a Heroes vagy a Jericho sorozatokkal egyébként is mostohán bánt a televíziós nézettséget mérő Nielsen az elmúlt években: utólagosan kellett korrigálnia ugyanis a nézettségi adatokat, mivel a különböző DVR, PVR megoldásokat (digitális műsor rögzítő eszközök) egyáltalán nem számolta bele az adatokba. Azaz, rengeteg nézőt nem regisztráltak, azokat, akik nem élőben, hanem utólagosan, néhány órával vagy nappal később nézték meg az adott sorozatokat. Jelenleg aktuális, futó kampány a Terminator: The Sarah Connor Chronicles megmentéséért indított megmozdulás is. A Flickr képmegosztóját felhasználva arra kérik a rajongókat, hogy a sorozat szponzorainak termékeivel fotózzák le magukat és osszák meg a felvételt a nagyvilággal. Egy interjúban korábban Bjo elmondta, hogy szerinte manapság már nem a stúdiókat kell első körben bombázni egy sorozat folytatását követelve – hanem a tévécsatornák, sorozatok szponzorait kell megtalálni. Ahogy fogalmazott, a stúdiók rengeteg embert alkalmaznak azért, hogy NE kelljen hallaniuk a rajongóikról: ezek az alkalmazottak fogják szépen kiszűrni a rajongói leveleket, hogy a főnököknek ne legyen álmatlan éjszakájuk egy-egy sorozat kinyírása miatt. A szponzorok, a multicégek marketingesei azonban teljesen másképp reagálhatnak egy ilyen aktivitásra szerinte – és ők azok, akik nyomást tudnak gyakorolni a stúdiókra ilyen ügyekben. Az elmúlt évek egyetlen igazi sikeres rajongói kampánya azonban a Jericho-hoz köthető: az első szezon végefelé elhangzott egy beszólás, erre alapozva a szervezők azt kérték a nézőktől, hogy küldjenek a CBS központba egy-egy adag mogyorót – ezzel kikövetelve a második évadot. A kampány annyira sikeres volt, hogy egy mogyoró forgalmazásával is foglalkozó webshop külön Jericho rendeléseket vett fel, és ők intézték a kiszállítást is: a rajongóknak csak egy online felületen keresztül kellett fizetniük. A Jerichoból végülis egy hét epizódos második szezon megszületett ugyan a kampány hatására, de végül ez a sorozat is meghalt. Ezek a szervezkedések tehát nagyon ritkán érik el céljukat – de Bjo és John Trimble példája mutatja, hogy olykor-olykor van hatása is ezeknek. Érdemes lehet tehát ilyet szervezni, de a mai világban másképp kell nekilátni egy ilyennek: ki kell használni az internet adta kreatív lehetőségeket, és meg kell találni azt a célpontot, akin keresztül hatást lehet elérni.]]>