Amazon, a világ vezető e-kereskedelmi cége jövőre drónokkal szállítaná ki a megrendelt termékeket az elosztóközpontjai közelében élőknek. A CBS tévéadó 60 Minutes című műsorában Jeff Bezos, a cég vezére, aki többek között az e-könyvek forradalmának is az élére állt azt mondta, hogy nyolcrotoros robothelikoptereket terveznek felhasználni. A tervek szerint fél óra alatt szállítanának ki legfeljebb 2,3 kg súlyú tárgyakat – 2015-től Amerika, 2016-tól Európa egyes részein. A Prime Air-nek nevezett szolgáltatás működésének illusztrációjára egy remek videót is közzétettek: http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=98BIu9dpwHU Lehet, hogy mindennek a bemutatása azonban csupán egy ötletes PR fogás része lehetett – és mindezt pont a Bezos közvetett tulajdonában álló Business Insider magazin írta meg. A drónok felhasználása ugyanis elég összetett probléma, ami miatt az amerikai légiügyi hatóság, az FAA a lap értesülései szerint 2020-nál előbb nem valószínű, hogy engedélyt adna a drónok használatára. A lap egy 2013. márciusi példát emleget, amikor egy 1750 láb (kb. 530 méter) magasan repülő civil dróntól mindössze 200 lábra (kb. 60 méterre) repült el kereskedelmi repülőgép. Egy ilyen ütközés rossz esetben több száz halálos áldozattal járó balesetet jelentene: a radarok egy ennyire kis repülő tárgyat, mint egy drón, nem feltétlenül érzékelnek, ha pedig a repülőgép hajtóműve beszippantaná a drónt, az bizony komoly gondot okozna. Nyilván persze lehetne szabályozni, hogy milyen területeken abszolút tilos a drónok használata és valószínűleg az Amazon gépeinek sem feltétlenül lenne szüksége ilyen magasan repülni. De a magazin szerint a bejelentésre sokkal prózaibb oka volt az Amazonnak: a Cyber Monday, amely a Fekete Péntekhez hasonlóan fontos nap az Egyesült Államok kereskedelmében. A Hálaadást követő első hétfőn az online boltok nagyon komoly akciókkal várják a megrendeléseket – a 2005-ben az amerikai marketing cégek által elindított hagyomány nagyon gyorsan egy komoly forgalommal bíró esemény lett. Itthon hasonlóval a Dotcommerceday szervezői próbálkoznak néhány éve. A Business Insider szerint az Amazon egész egyszerűen csak egy ingyen reklámot akart magának a Prime Air bejelentésével: ha ez igaz, akkor zseniálisan bejött neki. A 60 Minutes című műsorban mintegy negyed órán keresztül volt szó a témáról – ugyanebben az időben egy 30 másodperces tévéreklám 100.000 dollárt kóstál, ezen az áron a negyed órás műsoridő 3 millió dollárba került volna nekik. Ennél azonban nagyságrendekkel több ingyenreklámot értek el – világszerte foglalkozott az elképzeléssel a sajtó minden ága, a drónról született híradásokat vagy a Youtube-ra feltöltött videót milliószámra osztották meg egymással az internetezők. Egy valamiben biztosak lehetünk, az Amazon mindent meg fog tenni azért, hogy csökkentse a szállítási költségeket és főleg a kiszállítás idejét. Ha tippelnem kéne, akkor a teleportációt minden bizonnyal az Amazon fogja feltalálni – addig is, azért egy kicsit sajnálnám, ha tényleg kiderülne, hogy a drónos történet kamu volt.]]>